“Harapan” Umpama Gadis Sunti Jelita Yang Jadi Bualan Teruna



 Oleh HAYAR HASSAN.



Setelah agak lama menunggu dan bermain teka-teki serta spekulasi, akhirnya struktur kepimpinan pembangkang Pakatan Harapan(PH) besertakan matlamat utamanya terserlah juga untuk pengetahuan umum, khususnya bagi rakyat Malaysia yang mengambil berat tentang perjalanan politik negara tercinta ini.

Lewat dinihari Khamis 14 Julai 2017, secara resminya PH menjadi HARAPAN. Struktur kepimpinan HARAPAN adalah sesuatu yang baru dan begitu unik. Tidak ada sebarang organisasi di negara ini sebelum ini mempunyai struktur kepimpinan sebegitu rupa. HARAPAN mempunyai De facto Leader(Ketua Umum), Pengerusi dan Presiden. Banyak pihak memberikan komen-komen positif dan kontra.

Maka tidak hairan lah, pelbagai tafsiran diberikan. Tentunya tafsiran negatifnya diberikan oleh pimpinan UMNO/BN. Itu adalah lumrah dalam dunia politik demokrasi. Masakan orang politik tidak memberikan sebarang ulasan apabila soalan diajukan kepadanya. Apatah lagi kalau soalan itu menyangkut saingan politiknya! Kata orang , kerja utama orang politik adalah bercakap. Sama ada cakapnya itu berkualiti atau pun tidak, adalah perkara kedua.

Apa pun, struktur kepimpinan HARAPAN itu tetap istimewa dan menjanjikan pelbagai harapan dan impian kepada rakyat. Ianya umpama keberadaan seorang gadis sunti yang cantik jelita dalam sebuah desa. Tentunya si gadis sunti itu menarik perhatian semua teruna dan jejaka tua. Semua orang ingin bercakap mengenai si gadis sunti tersebut! .

Istilah “Ketua Umum” itu seringkali digunakan di negara jiran kita Indonesia. Contohnya Ibu Megawati Sukarno Putri adalah Ketua Umum Partai Demokratik Indonesia Perjuangan(PDIP). Bapak Susilo Bambang Yudhiyono(SBY) pula, adalah Ketua Umum Partai Demokrat. Joko Widodo (Jokowi) adalah sekadar seorang pimpinan biasa PDIP, tetapi beliau mampu menang sebagai Presiden Republik Indonesia. Jokowi menang kerana ketokohan dan karismanya sebagai seorang pemimpin dan pentadbir, bukannya kerana Ketua Umum parti.

Sistem di sana membuatkan seorang Presiden Negara akan dikawal  oleh Majlis Perwakilan Rakyat(MPR)@Parlimen dalam pentadbirannya. MPR mempunyai kuasa untuk memecat seorang Presiden seandainya terbukti bahawa Presiden gagal melaksanakan tugasnya seperti yang dikehendaki oleh undang-undang dan Perlembagaan Indonesia. Presiden sebelum SBY, Presiden Abdul Rahman Wahid(Gusdur) telah dipecat oleh MPR daripada jawatan Presiden Republik Indonesia kerana kegagalannya mentadbir dengan baik, walau pun ketika itu Gusdur adalah Ketua Umum Partai Kebangkitan Bangsa(PKB), salah satu parti terbesar dalam gabungan parti-parti pemerintah waktu itu!

Oleh yang demikian, kita seharusnya sudah mampu berfikir di luar daripada kebiasaan, berfikir di luar kotak (Outside The Box), kata orang sekarang . Ini lah sesuatu yang baru yang ingin diperkenalkan oleh pimpinan HARAPAN kepada semua rakyat. UMNO/BN sekadar meneruskan kaedah dan sistem pengurusan yang lama dan tidak berkesan dalam dunia serba mencabar ini.  Oleh yang demikian, tidak menghairankan lah kalau ada kedengaran komen-komen sumbang dari pimpinan UMNO/BN atas kelahiran HARAPAN. Mereka masih keliru atau sengaja mengelirukan diri sendiri atas sebab kurang maklumat tentang sistem pengurusan  terbaik dan berintegriti.

Apa pun, ada beberapa perkara menarik yang ingin ditawarkan oleh HARAPAN kepada pengundi-pengundi negara ini dalam PRU ke 14 nanti. Ini lah sebenarnya yang membuatkan UMNO/BN panik dan gundah gulana. Apa yang ingin ditawarkan oleh HARAPAN itu adalah diluar jangkaan UMNO/BN !

Antara lain, HARAPAN akan memberikan tumpuan meringankan beban kos sara hidup rakyat yang tidak terjangkau oleh kebanyakan orang, menghapuskan cukai GST yang diperkenalkan oleh UMNO/BN, memerangi rasuah, memulihkan FELDA, menubuhkan Suruhanjaya Siasatan DiRaja skandal 1MDB , menstabilkan harga minyak, memulihkan persepsi negatif  pelabur-pelabur luar negera, memulihkan Ringgit Malaysia , memulihkan kedudukan politik tokoh REFORMASI, Dato’ Seri Anwar Ibrahim(DSAI) dan banyak lagi kepincangan-kepincangan politik dan ekonomi yang terjadi sewaktu UMNO/BN memerintah negara tercinta ini.

Dengan barisan pemimpin yang ada dalam HARAPAN sekarang ini, adalah tidak diragukan bahawa negara ini akan menjadi lebih maju dan makmor. Pengalaman yang dipunyai oleh Tun Dr Mahathir Muhammad menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun adalah aset penting HARAPAN. Telah terbukti bahawa Malaysia telah menjadi sebuah negara yang disegani oleh negara lain sewaktu Tun Dr Mahathir Mohammad menjadi Perdana Menteri. Tun Dr Mahathir Mohammad adalah seorang yang rajin bekerja dan selalu bersedia menghadapi sebarang cabaran dan dugaan.

Tun Dr Mahathir Mohammad mungkin mempunyai beberapa kesilapan, tapi itu adalah perkara silam. Semua orang khilaf. Yang pentingnya kita mengakui kekurangan dan kesilapan kita. Berubah untuk mencari yang lebih baik adalah lebih aula daripada terus mencari kesalahan dan kesilapan orang lain.

Dato’ Seri Dr Wan Azizah, Tan Sri Mahyuddin Yassin, Ustaz Ahmad Awang, Ustaz Ghani Shamsuddin, Haji Mohammad Sabu, Saudara Lim Kit Siang,  Tuan Lim Guan Eng, Tony Phua, Rafizi Ramli, Dato’ Azmin Ali, Dato Saifuddin Ismail Nasution, Dr Mujahid Yusof Rawa, Khalid Samad, Dato’ Husam Musa dan banyak lagi tokoh-tokoh HARAPAN mampu membawa Negara tercinta ini ke era yang lebih baik lagi. Mereka semuanya kaya dengan ilmu dan pengalaman bekerja.

Sewajarnya semua pengundi-pengundi di negara ini memberikan peluang kepada HARAPAN untuk menerajui Putrajaya selepas PRU ke 14 nanti. Kali ini KITA UBAH KERANA SUDAH SAMPAI MASANYA KITA KENA UBAH !


Share on Google Plus

About Voice Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan