Memali : Fitnah Yang Tidur

Oleh Ridzwan Abu Bakar 

1. Fitnah hendaklah difahami sebagai ujian, bukan tuduhan seperti yang difahami dalam pengunaan umum orang melayu.

2. Maqal "Fitnah sedang tidur, laknat Allah lah kepada siapa yang mengejutnya", disebut dalam Kasyful Khafa (nama kitab) dan lainnya, dinilai dhoif pada periwayatannya. Namun, dinilai sohih pada maknanya.

3. Peristiwa Memali sememangnya tragedi yang menguji banyak pihak, pendokong atau penentang.
4. Tun Mahathir diuji 'kebertanggungjawaban'nya, kerana pada ketika peristiwa itu berlaku beliau adalah Perdana Menteri Malaysia.

5. Majlis Fatwa Kebangsaan diuji dari sudut mempertahankan fatwa yang menyatakan Ustaz Ibrahim SESAT, fatwa pada ketika itu dilihat cenderung untuk mempertahankan suatu tindakan yang telah dibuat dan baru diminta fatwa.

6. Tun Musa Hitam dan Dato' Radzi telah berulang kali menafikan 'tindakan' itu dilakukan tanpa pengetahuan Tun M, kabinet dan Majlis Kerja Tertinggi UMNO.

7. Di pihak pendokong Memali juga di'uji' dengan 'sebab' dan 'alasan' yang disandarkan kepada mereka.

8. Pada tahun 2004, pihak Kerajaan Malaysia telah membayar sebanyak RM 20,000 untuk setiap orang 13 balu dan kesemua balu itu telah menerimanya. Apakah ini merupakan 'penyelesaian' yang disetujui bersama?

9. Sejak lebih 10 yang lalu, sambutan hari syuhada (dan pernah diubah beberapa kali nama sambutan) telah diTIADAkan. Sebabnya apa?

10. Apapun, kita tidak berupaya merubah takdir, yang berlaku telah berlaku !. Dan setiap watak yang terlibat (juga kita) akan dipersoalkan di hadapan Yang Maha Adil.

11. Yang pastinya, untuk zaman ini kita rakyat Malaysia sedang berhadapan dengan FITNAH YANG PASTI. NajibBN sedang bekerja dengan tekun dan bersungguh untuk memusnahkan Malaysia.

12. Jangan kita disibukkan oleh media 'penjilat' Najib untuk menghakimi 'sejarah', sedangkan jenayah masa kini yang akan mengelapkan masa depan kita lupakan.

JANGAN KEJUTKAN FITNAH !
Share on Google Plus

About Voice Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan