Mahkamah terima injunksi peniaga halang Majlis Daerah Pasir Puteh roboh pasar

Mahkamah tinggi Kota Bharu petang tadi memutuskan menerima injunksi peniaga pasar menghalang Majlis Daerah Pasir Puteh (MDPP) merobohkan pasar lama tempat mereka menjalankan perniagaan.

Pesuruhjaya kehakiman Datuk Ahmad Bache ketika membacakan  penghakimannya berkata, pihak MDPP perlu menunggu keputusan rayuan plaintif di mahkamah rayuan Putrajaya yang dijadualkan didengar 22 Mac ini.

“Mahkamah ini telah membuat keputusan tetapi pihak plaintif membuat  rayuan di mahkamah lebih tinggi. Masa pun tinggal tujuh hari lagi bukannya tujuh tahun,”  katanya.

Peniaga terlibat diwakili Shaharuddin, Hidayu & Marwaliz manakala MDPP diwakili Aini Hayati & Associates.

Mendengar penjelasan peguam berhubung keputusan mahkamah.

Ketika mengemukakan hujah, peguam plaintif berkata majoriti peniaga masih kekal di pasar lama.
“Tentu ada sebab yang kuat mengapa mereka tidak mahu berpindah. Bak kata pepatah, hanya jauhari yang mengenal maknikam,” katanya

Peguam defendan bagaimanapun mahu mahkamah tidak melayan injunksi pihak peniaga yang dianggap sia-sia dan hanya membuang masa.

“Kes ini jelas tidak memihak kepada peniaga. Tanah dan bangunan milik pihak MDPP dan bukannya milik mereka.

“Kalau bukan hari ini, bila tiba masanya mereka tetap mesti keluar dari situ. Melayan rayuan seperti ini hanya membuang masa dan merugikan semua pihak,” kata Abdullah Hamzah yang mewakili defendan.

Sementara itu pengerusi persatuan peniaga, Kamar Zaman Che Ngah yang ditemui selepas keputusan itu melahirkan rasa syukur atas kejayaan pihaknya.
Share on Google Plus

About Voice Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan