Mat Sabu nak suai kenal sebelum siasat ATM


BUTTERWORTH - Beberapa pembaharuan perlu dibuat terutamanya membabitkan peralatan ketenteraan bagi memastikan kesiagaan anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) berada pada tahap maksimum, kata Menteri Pertahanan Mohamad Sabu.

Beliau berkata, perkara itu akan dibawa ke Kabinet untuk dipertimbangkan kerana pasukan keselamatan negara amat memerlukan peralatan ketenteraan yang moden dan canggih.

"Bila mendengar taklimat tentera darat, laut dan udara, saya rasa perlu tindakan segera untuk kita memperkemaskan peralatan ATM ini. Saya harap perdana menteri (Tun Dr Mahathir Mohamad) dapat menyokong untuk membuat pembaharuan segera terutama soal peralatan ketenteraan kita.

"Kita mahu supaya peralatan kelengkapan ketenteraan sama ada di peringkat persenjataan atau peralatan pengangkutan berada dalam keadaan terbaik supaya soal keselamatan negara menjadi keutamaan demi kesejahteraan rakyat," katanya selepas majlis berbuka puasa bersama-sama anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di Pangkalan Udara Butterworth di sini, hari ini.

Hadir sama, isteri Mohamad, Normah Alwi, Panglima ATM Jeneral Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor, Panglima Tentera Udara Jeneral Tan Sri Affendi Buang dan pegawai-pegawai kanan TUDM serta anggota dari Institut Kepimpinan dan Pengurusan (INSKEP) dan Kolej Tentera Udara, Alor Setar.

Pangkalan Udara Butterworth menjadi destinasi kunjungan pertama Mohamad selepas beliau menerajui Kementerian Pertahanan pada 22 Mei lepas.

Mengenai dakwaan di media sosial berhubung penyelewengan membabitkan pembelian aset dan pengoperasian pasukan keselamatan itu, Mohamad berkata jika perkara itu berlaku, ia akan disiasat sebuah jawatankuasa yang diwujudkan untuk menyelesaikan isu itu.

"Saya belum lagi tengok kes demi kes. Hari ini hari kelima saya menjadi menteri, kebanyakannya saya mendengar taklimat dari pegawai-pegawai mengenai perjalanan kementerian. Saya ambil pendekatan bersuai kenal dengan pegawai-pegawai dahulu.

"Selepas ini, barulah kita pergi kepada perkara yang disebut dalam media. Saya mengambil pendekatan bahawa saya tidak akan bertindak berdasarkan 'hearsay'...mesti oleh jawatankuasa," katanya.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan