Jakim: Kembalikan peranan Majlis Raja-Raja


SHAH ALAM - Majlis Raja- Raja perlu dikembalikan peranan dan kepentingannya terhadap Islam.
Naib Presiden Amanah, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa dalam kenyataannya berkata, Majlis Raja- Raja sebagai institusi tiada kepentingan politik boleh berperanan dalam 'de-politicising' Islam bagi kepentingan politik dan bangsa.

“Ia satu kenyataan penting bagi membebaskan Islam dari dieksploitasi untuk alat politik dan radikalisasi,” katanya.

Menurutnya, apabila isu Jakim diperkatakan, rakyat tidak melihat gambaran lebih jelas hasrat kerajaan untuk membebaskannya daripada menjadi tunggangan pihak berkepentingan sama ada politik, pengganas mahupun agamawan.

“Bukan isu Jakim dihapuskan atau tidak, ia usaha kerajaan untuk mengembalikan semangat dan amalan bahawa Islam menjangkau semua kepentingan politik.

“Untuk memulakan proses itu ia perlu dikembalikan kepada kuasa Raja-raja, barulah usaha reformasi pentadbiran Islam dapat berjalan lancar,” katanya.

Beliau berkata, amat membimbangkan,  institusi Islam dipolitikkan bagi tujuan persaingan untuk membuktikan siapa yang lebih Islamik.

“Institusi Islam juga menjadi platform doktrinasi permusuhan antara kaum dan agama melalui teori konspirasi yang tidak berbukti.

“Siapa yang berani pertikaikann kerana mereka ‘mewakili Islam?” katanya.

Ahli Parlimen Parit Buntar itu berkata, institusi Islam sepatutnya mendekatkan hubungan antara agama seperti diperintahkan bukan menanam bibit kebencian.

“Isu RUU 355 sebagai contoh adalah taktik politik semata-mata untuk meraih sokongan politik sehingga ramai yang jadi ‘kafir’ ‘anti-Islam’ ‘liberal’.

“Kerajaan BN terdahulu membiarkan penunggang agama berleluasa tanpa kawalan malah mereka mengambil kesempatan untuk membuktikan keislamannya dalam isu ini,” katanya.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan