Saya tak pernah rancang plot menjatuhkan MB - Aziz Bari

IPOH: Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Sains, Teknologi dan Alam Sekitar negeri, Dr Abdul Aziz Bari menegaskan beliau tidak pernah merancang sebarang plot untuk menyingkirkan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu.

Naib Pengerusi DAP Perak itu, berkata dakwaan bahawa beliau secara sendirian merancang usaha menyingkirkan Ahmad Faizal juga adalah tidak munasabah kerana ia bukan sesuatu yang mudah.

Katanya, pelantikan Menteri Besar perlu diputuskan kepemimpinan Pakatan Harapan (PH) Perak dan memerlukan perkenan Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah, sekali gus bukan sesuatu yang boleh dibuat serta diubah begitu sahaja.

“Tidak ada plot atau apa-apa usaha untuk menjatuhkan Menteri Besar oleh saya. Jadi tak betul kata saya nak jatuhkan Menteri Besar. Langsung tak masuk akal dan melawan sistem.

“Macam mana saya nak jatuhkan dia (Menteri Besar) saya sudah sebut tidak ada undi tak percaya, kalau UMNO nak cakap, itu soal dia. Saya ‘team player’ (kerja berpasukan) dan saya tak buat keputusan seperti ini,” katanya kepada pemberita selepas melawat Bilik Media Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di Bangunan Perak Darul Ridzuan, di sini, hari ini.

Beliau mengulas laporan akhbar berbahasa Inggeris yang mendakwa beliau sanggup menukar `baju’ dari DAP kepada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) bagi memastikan dilantik sebagai Menteri Besar.

Abdul Aziz berkata dakwaan akhbar berkenaan sangat keterlaluan dan cuba menggambarkan beliau seorang yang gila kuasa, tidak sabar dan tikam belakang.

Ditanya hubungan beliau dengan Ahmad Faizal, Abdul Aziz berkata hubungan mereka berdua secara peribadi adalah baik sebagai rakan, malah dari aspek dasar kerajaan juga setakat ini tidak ada percanggahan.

Mengulas lanjut, katanya, DAP juga tidak merancang sebarang usaha untuk menjatuhkan Menteri Besar kerana berpegang teguh atas semangat setia kawan dalam PH.

“Jika ia (menjatuhkan Menteri Besar) dilakukan, segala-galanya akan jatuh. Ini kerana Menteri Besar ditukar oleh kepemimpinan dan bukan melalui undi tak percaya,” katanya.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan