Husam ajak kerajaan Pas Kelantan terlibat dalam perkongsian bestari

Pengerusi Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (KADA) Datuk Husam Musa mengajak kerajaan Kelantan untuk sama-sama terlibat di dalam perkongsian bestari bagi membangunkan ekonomi, sosial dan pertanian rakyat negeri itu.

Katanya, kerajaan Kelantan merupakan ‘stakeholder’ penting untuk pembangunan rakyatnya diminta mengurangkan perkara-perkara berkaitan politik sebaliknya fokus kepada perkongsian bestari.

“Kami harap kerajaan negeri bersama-sama dengan perkongsian bestari ini untuk membangunkan rakyat negeri Kelantan, kita kurangkan politiknya.

“Hasrat saya kemakmuran rakyat adalah perkara utama, perkara politik boleh berkembang sendiri terpulang kepada rakyat,” katanya dalam segmen BicaraPolitikEkonomi fokus kepada Kemakmuran Ekonomi Industri Pertanian di RTM semalam.

Menurut Husam, tugas KADA menjadi lebih besar dan berperanan utama melalui perkongsian bestari ini dengan 20 agensi yang berperanan dalam pembangunan pertanian dan juga institusi.

Misalnya, kata beliau, rancangan dan kajian daripada Universiti Malaysia Kelantan (UMK) untuk menggunakan bahan tempatan yang diolah menjadi produk bio organik dan bakteria berguna untuk pertanian.

“Dalam cadangan mereka menggunakan daun laksamana yang diikisar dan diletak dalam sawah, ubah fungsi KADA yang memggunakan bahan kimia yang boleh ancam keselamatan dan ekosistem termasuk belut, siput yang kita boleh manfaatkan.

“Sebelum ini, skop digunakan tanpa kira masalah yang timbul, kerjasama dengan UMK ini menggagalkan penggunakan baja kimia, ia wajar dibanggakan,” ujarnya.

Beliau turut mencadangkan agar satu majlis pertanian di peringkat negeri di bawah Kementerian Pertanian atau mana-mana kementerian diwujudkan bagi memberi impak lebih besar kepada pembangunan pertanian.

Antaranya, kata beliau mengadakan kerjasama dengan MARDI yang mempunyai ramai saintis dan memiliki makmal yang canggih dapat menghasilkan pelbagai produk inovasi.

“Bagaimana hendak kaitkan MARDI lebih dekat dengan rakyat, kita ada UPM, agensi banyak seperti Kementerian Luar Bandar, dan Kementerian Pelancongan.

“Tetapi agensi-agensi yang begitu berterabur selama ini boleh dijadikan rakan kongsi bestari, dengan itu impak pembangunan pertanian dapat dilihat.

“Pada hari ini saya lihat agensi ini berpisah-pisah, masing-masing jabatan ada program sendiri dan tidak ada majlis yang dapat satukan mereka,” katanya.

Justeru katanya, KADA boleh menjadi peneraju sekali gus dapat menggerakan perubahan pemikiran petani-petani.

“Transformasi pertanian bermula dari kepimpinan tidak semestinya Perdana Menteri tetapi dari petani sendiri kita bagi pendedahan, mereka boleh jadi peneraju pada peringkat mereka.

“Pegawai KADA boleh jadi pemikiran peneraju, saya kira perkongsian bestari ini akan beri impak lebih nyata dari segi petani dan negara,”tambah beliau.













Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan