Invoke: Persempadanan tak akan jejas sokongan Melayu di Selangor

SERDANG: Rafizi Ramli berkata tinjauan terbaharu oleh badan penyelidikannya, Invoke Malaysia, mendapati sokongan orang Melayu kepada Pakatan Harapan tidak terjejas dengan persempadanan semula terbaru yang diluluskan di Parlimen.

Ahli Parlimen Pandan itu mendakwa pertandingan 3 penjuru merebut untuk Melayu tidak akan menyebelahi Barisan Nasional kerana gabungan perlu membahagikan 60% undi Melayu mereka kepada 2.

“Ramai penganalisis menggunakan nombor-nombor dalam PRU13 untuk menghasilkan angka yang menunjukkan BN akan meraih kelebihan daripada pertandingan 3 penjuru.

“Ini salah kerana kita tahu dinamik sudah berubah sejak PRU13. Banyak perkara yang berbeza sekarang dan perlu diambil kira.

“Tiada lagi Pakatan Rakyat, Tun Dr Mahathir Mohamad bersama pembangkang dan PAS menjadi kuasa ketiga,” katanya.

Tinjauan telefon Invoke yang dijalankan bukan ini mendapati di Selangor, 27.6% responden (pengundi Melayu) memilih Barisan Nasional, PH 20.5% dan PAS 8.5%.

Responden selebihnya tidak menjawab (25%) atau tidak pasti (18%).

Beliau berkata perbezaan dalam tinjauan antara BN dan PH hanya sekitar 7.1%.

“Agak nyata sokongan orang Melayu kepada PH masih agak kuat. Bersama-sama sokongan kuat daripada bukan Melayu, kerusi itu harus bersama PH.

“Soalan profil kita mengecilkan pengundi yang tidak pasti kepada satu pilihan – PH, PAS atau BN. Kebanyakan mereka cenderung ke arah PH dan tidak mahu Datuk Seri Najib Razak kekal sebagai perdana menteri.

“Selepas soalan profil ini diajukan, BN meraih 37.6% sokongan, PH 43.7% dan PAS 18.7%,” katanya pada forum mengenai kesan persempadanan semula yang disyorkan Suruhanjaya Pilihan Raya.

Sempadan pilihan raya baharu sudah diwartakan untuk digunakan pada PRU14 selepas diuluskan di Dewan Rakyat.

Rafizi berkata persempadanan tidak akan mengalihkan kerusi majoriti Melayu kepada BN tetapi hanya mengurangkan margin yang dimenangi PH.

“PH masih mempunyai margin yang selesa di kawasan-kawasan ini.”

Rafizi berkata tinjauan menunjukkan sokongan pengundi bukan Melayu akan kekal bersama pembangkang.

“Tinjauan mendapati sokongan Cina untuk BN hanya 5.5%, PH 61.3% dan PAS sifar.
“Dalam kalangan pengundi India, BN mempunyai 19.4% sokongan, PH 42% sokongan dan PAS 0.3%.

“Sebab inilah jumlah keluar mengundi sangat penting kerana kita tahu pengundi Cina bersama PH manakala undi pengundi India di Selangor akan 10% melebihi purata kebangsaan.”
Rafizi menambah persempadanan semula hanya mengakibatkan segelintir kerusi menambah lebih daripada 1% undi Melayu.

“Kita juga perlu mengambil kira peratusan pengundi Cina baharu lebih tinggi berbanding pengundi Melayu baharu.

“Pengundi-pengundi baharu ini akan mengurangkan kesan persempadanan. Ini sesuatu yang tidak boleh dikawal kerajaan dengan melukis semula sempadan kawasan.”
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan