Umno sah kahwin dengan Pas

Perarakan calon Pas untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Seri Setia Dr Halimah Ali pagi ini yang turut disertai ahli dan beberapa orang pemimpin Umno memperlihatkan kerjasama Umno Pas yang semakin nyata, demikian menurut penulis Mohd Sayuti Omar.

“Alhamdulilah, nampakkan kerjasama Umno Pas, Pas Umno sudah makin nyata. Situasi ini menggembirakan saya yang mahu melihat parti itu “bertokol” sepadu mungkin sejak lama dulu,” katanya di Fecbook beliau.

Beliau berkata, gabungan itu sudah lama ditunggu dan diibaratkan sebagai pasangan pengantin yang sesuai dan padan ‘bagaikan pinang dibelah dua’, dan umpama sireh pulang ke gagang.

Bagaimanapun beliau berpandangan dua-dua parti Umno dan Pas tidak bijak kerana mereka bergabung dan mengadakan kerjasama selepas kedua-duanya kalah di dalam PRU14 lalu.

“Alangkah baiknya kalau keadaan ditunjuki hari ini berlaku sebelum PRU, mungkin kerajaan Malaysia kini diungguli Umno dan Pas, dengan wakil daripada Umno jadi perdana menteri manakala wakil daripada Pas jadi timbalan perdana menteri.

“Menutup catatan ini saya hendak menarik kata-kata seorang bekas Adun Pas yang menyifatkan kerjasama kedua parti itu persis “perkahwinan pasangan tua?

“Katanya, perkahwinan itu baik, tetapi sayang ia tidak akan dapat melahirkan zuriat kerana ia berlaku sesudah kedua-duanya, si perempuan putus haid dan lelaki pula sudah mati pucuk.

“Tak apalah, tidak salah dan orang tua-tua juga masih boleh berkahwin sekurang-kurang untuk menghilang sepi bila di rumah, atau mengundang kehangatan di musim bah. Didoakan “perkahwinan” itu akan berkekalan,” ujarnya.

Penamaan calon bagi PRK Dun N.32 Seri Setia yang berlangsung hari ini akan menyaksikan pertandingan dua penjuru antara calon Pakatan Harapan Halimey Abu Bakar dengan calon Pas Dr Halimah Ali.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan