Kenapa Tak Buat Report SPRM Kalau Betul PAS Ambil RM90 Juta

Oleh Mohd Mukhlis Mohd Sharif

Disclaimer, aku bukan lawyer tapi ini yang aku faham dari kes DS Najib
RM90 Juta amnya bukan rasuah, tapi lebih kepada derma Politik dari BN kepada PAS. Technically speaking bila benda tu bukan bentuk suapan macam mana SPRM nak siasat. Tapi bukan bermakna PAS boleh scot free, kita negara berdaulat dan ada undang-undang, setiap perbuatan ada implikasi dia.

Kalau kita tengok charge sheet DS Najib dan Rosmah, charge yang paling awal adalah tentang pengubalan wang haram atau money laundering dan juga charge atas akta cukai yang tak di isytihar.
Benda ni sama dengan kes Al-Capone ;kingpin di USA yang terlibat dengan perlacuran, bunuh, dadah dan sebagainya. Al-Capone masuk penjara bukan sebab pelacuran, bunuh, dadah, tapi sebab lari dari cukai. Kenapa?

1) Tak ada orang yang berani jadi saksi lawan Al-Capone

2) Charge tentang cukai lebih senang di buktikan, dan chance nak menang tinggi.

Berbalik pada change untuk DS Najib, money laundering dan lari cukai, salah satu akan mengena dan dua2 hukuman adalah penjara. Korang sendiri yang tak sabarnya nak tengok raja troll masuk penjara kan?

Hipotesisnya begini.
1) Kalau Najib bersalah money laundering, dia akan kena penjara
2) Kalau Najib tak bersalah money laundering, maknanya duit itu mmg masuk account dia tapi dia dapat "legalize" kan duit tu, Najib tetap akan bersalah dalam kes lari cukai.

So benda ni double edge sword. Mana-mana Najib corner pun tetap akan ker dalam.

Charge 1MDB ni mmg kompleks dan duit RM90 juta tu dari sumber 1MDB. Kalau parent kes 1MDB pun belum selesai, macam mana nak selesai kan kes penerima wang 1MDB seperti PAS? Lagi pun polis dah cakap kertas siasatan 1MBD belum tutup lagi. Maknanya siasatan kertas jenayah 1MDB belum selesai. Ingat sekali lagi nak cakap, RM90 juta bukan rasuah tapi duit hasil dari kegiatan jenayah sebab tu polis yang siasat bukan SPRM.

Sabar sikit la, kalau PAS kena nanti ingat dia boleh lari ker? Mesti kan kena charge atas pengubalan wang haram atau lari cukai.

Hangpa ingat Peguam Negara kita ni baru ni lekeh ka? Dia saja bagi geng PAS seronok enjoy duit tabung penyokong dulu, lepas tu dia ngap semua sekali kena.
Just my 2 cent.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan