PAS hidu sesuatu tak kena - Takiyuddin

MARANG: Surat perakuan bertulis berbentuk contoh yang diserahkan PAS kepada Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, adalah untuk menyatakan sokongan terhadap kepemimpinan Pengerusi BERSATU itu jika berlaku pengkhianatan daripada mana-mana parti komponen Pakatan Harapan (PH).

Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan, berkata PAS dan Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, sebelum ini menghidu seolah-olah sesuatu tidak kena akan berlaku dalam kerajaan hari ini.

Beliau berkata, ia berikutan kenyataan Dr Mahathir sebelum ini bahawa akan mengambil tindakan sewajarnya terhadap mana-mana parti komponen PH yang melakukan pengkhianatan kepada negara.

“Berdasarkan kenyataan Dr Mahathir itu, PAS melihat ia satu perkara yang merbahaya kepada negara. Oleh sebab itu saya sendiri mengusulkan surat akujanji bahawa apa-apa yang berlaku kepada Dr Mahathir atau kepimpinannya, PAS akan bersama beliau...itu jelas,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditanya berhubung perakuan bertulis yang didedahkan Dr Mahathir selepas pertemuan antaranya, Hadi dan Menteri Besar Terengganu, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar, di Yayasan Al-Bukhary, Kuala Lumpur, Jumaat lalu.

Takiyuddin, dalam kenyataan yang dikeluarkannya kepada media petang ini juga menyentuh perkara itu.

“Perakuan bertulis yang berbentuk contoh diberikan sebagai komitmen sokongan PAS terhadap kepimpinan Dr Mahathir atas dasar menjaga kepentingan agama, negara dan bangsa sehingga Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15),” katanya.

Mengulas lanjut berhubung Akuan Bertulis itu, Naib Presidennya, Idris Ahmad, berkata dalam keadaan kerajaan PH masih gagal mengatasi banyak masalah berkaitan hal negara, tiba-tiba Dr Mahathir mengeluarkan kenyataan berkenaan pengkhianatan parti komponennya.

“Maka PAS yang mempunyai 18 Ahli Parlimen akan memberikan komitmen untuk bersama-sama dengan Dr Mahathir untuk memastikan beliau terus memimpin negara ini sebagai Perdana Menteri, ” katanya.

Dr Mahathir, selepas pertemuan dengan pemimpin PAS di Yayasan Al Bukhary kelmarin, berkata pemimpin parti itu mengaku tidak akan menyokong UMNO dalam pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih.

Hari ini, Perdana Menteri berkata pemimpin PAS mengaku tidak akan menyokong BN dalam PRK Semenyih, kerana yang melawan UMNO ialah calon BERSATU dan bukan DAP.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan