Suatu Hari Pak Pandir di Parlimen.

Oleh

1. Jika ada sebarang salah laku dipihak LGE semasa dia menjadi menteri kewangan, saya akan bersama mereka yang mengkritik dan mengutuk LGE.

2. Tapi saya tidak akan ribut2 macam baghal nak mengawan tanpa sebesar jarah pun isian intelektual.

3. Apa yang saya lihat pada hari itu ialah usaha menggila soldadu2 umna untuk score political points murahan. Mereka dalam liga yang sama seperti Trump -personali grab them by the pussy. Kasar dan tidak sopan.

4. Bermula dengan soalan wak banjar dari Pontian yang memberi bola tangkis lambung, si pembilang kekacang memukul kencang nya dalam court yang salah!

5. Wah, bukan main lagi kenyataan nya disambut dengan gegak gempita oleh kaki2 pukul umno yang tidak mahu melepaskan peluang untuk menyumbat points politik murahan.

6. Sebetulnya soalan tersebut ialah satu politically loaded question dan bertujuan atau mempunyai kesan mendedahkan ketololan si pembilang kekacang.

7. Maka terdengarlah tuduhan Bagan tidak telus, jujur dan cadangan bahawa Bagan pemakan rasuah. Agaknya ini kebiasaan menteri kewangan umno selama ini.

8. Terutama matlaon dari Pekan yang berkulit tebal seperti badak itu. Ya, si amirulmusyrik tu.

9. Zafrul pun mendedahkan 101 syarikat telah mendapat peruntukan sebanyak 6.1 billion Ringgit. Dia dengan bangga nya duduk menyangka dia telah membuat suatu pendedahan yang menggoncangkan dunia.

10. Zafrul macam pak sonto loyo. Dia membuat kesilapan seorang politikus hingusan yang tidak dipilih rakyat. Tidak dipilih, bermakna dia tidak tahu sepak terajang politik.

11. Kali ini dia bercakap dengan orang yang bolih bercakap kembali dan pendedahan nya akan dipersoal. Dia tidak lagi dikelilingi oleh pakturut2 membawa fail.

12. Orang Pahang bilang cakap tak semengah- separuh2 dan tidak lengkap. Siapa yang ajar dia cakap separuh dah memadai?

13. Izinkan saya cakap dalam bahasa kebumian yang mudah difahami mamat ni.
Bila dia mengawan dengan isteri dia, dia masuk separuh atau suku? Asal dia bahagia tak kisahlah. Bukan hal kita.

14. Tapi bercakap mengenai wang negara, adalah hal kita. Cakap separuh amat pandir.

15. Tertiblah sedikit. Cakap biar semengah. Tolong beri senarai lengkap penerima anugerah rundingan terus tersebut. Dan atas nama keadilan tolong beritahu kita berapa jumlah dan nilai projek2 rundingan terus semasa pemerintahan bn dan semasa time dia.

16. Ada faham dan ada teloq? Kepandaian dalam perakaunan tidak mesti diterjemah sebagai kepandaian berurusan dalam parlimen. Pandir adalah.

17. Kalau saya takde pengalaman sebagai adun dan ahli parlimen, saya pun sama menyertai mamat2 yang melopong mulut, menuduh LGE pun kongkalikong jugak.

18. Jangan jadi macam tukang2 jerit umno yang lebih dipacu oleh naluri kawanan(herd instinct). Sisa2 keintelektualan yilek dan kebenaran dibuang tingkap atau pintu parlimen. Yang penting ialah advantage politik.

19. Kita mesti siuman dan tenang meneliti maklumat yang lebih lengkap. Jangan jadi macam kaldai2 umno yang meluru masuk seperti pandir dimana malaikat pun takut masuk.

20. Malah si Cina bukit alias jinjang Joe tu telah memberi penghuraian yang lebih terperinci. Mungkin Zafrul boleh belajar dari situ?

21. Pertama dia mengaku memberi rundingan terus kepa 101 syarikat. Tapi itu diperuntukkan oleh Financial Procedure Act. Zafrul pernah dengar pasal binatang tu?

22.kedua, nilai rundingan terus itu 4 peratus dari belanjawan perbekalan dan 1.4 peratus dari belanjawan keseluruhanya. Itu tak diberitahu oleh Zafrul.

23. Dan LGE membuat penghuraian diluar parlimen. Tak benar, Zafrul boleh saman. Silakan.

24. Zafrul tidak mendedahkan semua. Dia mempunyai sebab2 sendiri. Diapun melakukan kerja setengah masak. Yang setengah masak yang saya suka hanya telur setengah masak.

25. Dia mungkin tidak melakukan apa2 kesalahan tapi apa jadi pada prinsip jika kamu memulakan suatu usaha, usaha itu mesti disempurnakan?

26. Orang yang berpeluk tubuh melihat seseorang sedang lemas tidak melakukan apa2 kesalahan, tetapi apabila dia mula berusaha menyelamatkan orang yang sedang lemas itu, dia mesti menyempurnakan usaha nya itu.

27. Bab ini tidak dilakukan oleh Zafrul. Dia telah menyertai kabilah apa nak aku malu. Tetiba menjadi crook adalah nilai yang leluhur(virtue).

28. Tapi disebalik episode ini secara keseluruhan, saya sekarang tahu bahawa melalui Financial Procedure Act, menteri kewangan boleh beri rundingan terus. Wow!

29. Bayangkan kalau jinjang joe tersebut slow talked 10 peratus. RM 600 juta beb.

30. Cer Zafrul cerita berapa nilai rundingan2 terus telah dilakukan oleh penyamun Pekan baby faced Najib Razak?
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan