Pensyarah fekah dan usul fiqh Dr Ustaz Rozaimi Ramle berkata,
kenyataan seorang ilmuwan yang merupakan presiden sebuah parti di
Malaysia seolah membayangkan bahawa meletakkan calon PM dan meletakkan
kabinet bayangan bercanggah dengan adab Islam.
Beliau dipercayai merujuk kepada kenyataan terbaru Presiden Pas,
Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung soal menamakan calon PM untuk
PRU14 akan datang.
Antara dalil yang beliau gunakan ialah kisah Bani Amir, kata Dr Rozaimi.
“Saya terpanggil untuk memberikan sedikit komentar atas artikel beliau ini. Berikut komentar saya:
“Penulis membuka bicaranya tentang politik Islam dengan sangat baik.
Penulis berjaya menunjukkan keanjalan sistem politik Islam. Hadis yang
bermaksud: “pemimpin dari Quraisy” tidak difahami secara literal tetapi
ia bermaksud seseorang yang ingin jadi pemimpin perlu mendapat sokongan
majoriti.
“Namun setelah itu penulis seolah membayangkan bahawa adab Islam
tidak meletakkan calon PM. Sebab itulah partinya tidak meletakkan calon
PM.
“Penulis menggunakan riwayat Ibn Ishaq berkaitan kisah Bani Amir. Saya bawakan riwayatnya supaya kita sama-sama lihat:
“Maksudnya: kata wakil Bani Amir lepada Nabi: apa pandangan kamu jika
kami mengikuti kamu dalam urusan kamu, kemudian Allah menangkan kamu ke
atas orang yang memusuhimu, adakah kami akan menerima kuasa selepas
dari kamu? Sabda Nabi: kekuasaan dari Allah dan Dia akan letakkan pada
siapa yang Dia mahukan,” tulis beliau dalam Facebooknya.
Kata beliau, riwayat ini dinukilkan oleh Ibn Ishaq dan sanadnya terputus dari jalur al-Zuhri.
“Jika dilihat ia tidak berkaitan dengan penamaan calon pemimpin.
Sebaliknya ia berkaitan dengan isu meminta jawatan. Jika dilihat
daripada teks ini jelas bahawa Bani Amir sudah dapat gambaran bahawa
Nabi akan menjadi pemimpin mereka. Ini seolah mereka sudah dapat
gambaran calon pemimpin apabila menang dan membentuk kerajaan nanti.
Justeru mereka mahu berkuasa setelah Nabi.
“Cubaan menggunakan riwayat ini untuk mengatakan menamakan calon
pemimpin bukan adab Islam adalah tersasar bagi saya. Perlu diingatkan
bahawa ulama tidak sepakat terhadap isu larangan meminta jawatan secara
mutlak. Sebahagian ulama memperincikan hukumnya. Ia dibenarkan bagi
mereka yang layak. Dan inilah pandangan yang kuat bagi sebahagian
pengkaji moden.
“Saya tidak tahu ke mana penulis ingin bawa pembaca artikel beliau.
Ia seakan ‘flip flop’. Sekejap berpegang dengan maqasid (objektif) di
sebalik hadis sepertimana dalam mukadimahnya. Sekejap mahu berpegang
dengan literal hadis yang melarang meminta jawatan,” kata beliau lagi.
Jelas beliau, jika meletakkan calon PM itu dikira sebagai meminta
jawatan, mengapa penulis tidak terus sahaja katakan bahawa bertanding
dalam pilihan raya juga meminta jawatan dan ia dilarang juga? Bahkan ia
lebih ‘direct’ meminta jawatan dari pengundi.
Dan lagi katanya, jika meletakkan calon PM dikatakan menyalahi adab
Islam, bagaimana pula dengan meletakkan manifesto? Bukankah kedua-dua
isu ini berkait rapat iaitu meyakinkan pengundi tentang visi dan misi
parti yang bertanding untuk meraih undi dan keyakinan dari pengundi?
“Saya ingin tegaskan bahawa isu politik dalam Islam kebanyakannya
bersifat ijtihad dan anjal. Oleh itu, khulafa’ rasyidin juga berijtihad
dalam politik. Abu Bakar pernah mencadangkan Umar sebagai pemimpin
selepasnya. Adakah Abu Bakar tidak mengamalkan adab Islam? Tidak sama
sekali. Ia isu ijtihad.
“Maka kenyataan yang mengatakan menamakan calon PM bukan adab Islam
itu sebenarnya yang menyalahi adab Islam. Jangan digunakan nama Islam
untuk tindakan kita sewenangnya kerana bimbang nanti bila kita tukar
pandangan nama Islam akan dibawa tukar juga,” kata beliau.
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan