Oleh DATUK SERI DR MUJHAID YUSUF
Dalam
memahami kepartian, kita jangan sesekali mengabaikan aspek dinamika
kekelompokan dalam parti. Ia suatu perkara yang tak dapat dielakkan
kerana beberapa faktor iaitu:
1. Definisi halatuju parti berbeza-beza intepretasinya walaupun asas perjuangan parti kekal menjadi faktor penyatuan.
2. Latar belakang ahli dan kepimpinan yang rencam menyebabkan
persepsi dan logik sesebuah organisasi parti hendak beroperasi menerima
berbagai pandangan.
3. Dorongan perlumbaan atau persaingan sama ada mahu berkhidmat
memperkukuhkan ideologi parti mahu pun mengejar ganjaran posisi luar
parti melalui kedudukannya dalam parti tidak boleh kita nafikan.
4. Ketokohan seseorang dalam parti sama ada dilihat sebagai
berwawasan mahu pun rapat dengan kepimpinan lebih tertinggi atau pun
banyak menyumbang secara material kepada parti akan menjadi sumber
sokongan yang melahirkan dinamika kekelompokan dalam parti.
Keempat-empat faktor di atas adalah realiti dinamika kekelompakan atau
kumpulan dalam parti politik. Parti Amanah Negara (AMANAH) sebagai
sebuah parti tidak terkecuali dan terpaksa menghadapi realiti dalaman
organisasi untuk terus kekal relevan dalam dunia politik kepartian di
Malaysia.
Ramai dari kalangan pimpinan tertinggi berbincang tentang trend dalam
AMANAH bahawa ‘cai’ di kalangan Pemuda AMANAH membimbangkan. Saya
memahami betapa istilah ‘cai’ memang menjadi fobia kepada beberapa
pimpinan tertinggi AMANAH kerana kami adalah mangsa ‘cai’ ketika
pemilihan parti PAS tahun 2014. ‘Cai’ berleluasa dalam usaha meletakkan
senarai kelompok ‘ulama’ untuk menyingkirkan kelompok ‘anwarinas,
profesional’ sehingga parti akhirnya berpecah dan lahirnya AMANAH.
Kebimbangan ini bukan khayalan tetapi ia pengalaman sendiri dan menjadi ‘mimpi ngeri’ kami.
Bagaimanapun saya tidaklah terlalu melampau untuk menilai keadaan
dalam konteks apa yang berlaku dalam AMANAH kini sehingga membuat
rumusan kononnya kewujudan ‘cai’ ini sama dengan pengalaman ‘cai ulama’
dalam PAS sebelum ini. Saya ada penilaian yang lebih objektif
berpandukan kepada disiplin dinamika kekelompokan dalam organisasi
politik.
Penilaian saya bermula dengan soalan apakah yang didakwa dalam proses
pemilihan Pemuda AMANAH itu boleh kita katakan wujudnya ‘cai?’ Soalan
kedua ialah apakah pilihan pendekatan parti yang ada dalam menguruskan
dinamika kekelompokan dalam parti? Dan soalan terakhir saya ialah apakah
AMANAH bersedia untuk menjadi model terbaik menguruskan dinamika
organisasi parti?
Saya akan cuba menghuraikan 3 persoalan untuk memberi keadilan kepada
kebimbangan fenomena ‘cai’ yang dikatakan mula muncul dalam AMANAH.
Pertama, apakah ‘cai’ wujud dalam AMANAH? Saya tidak mentakrifkan apa
yang berlaku dalam proses pemilihan parti sama ada Pemuda, Angkatan
Wanita AMANAH Negara (AWAN) mahu pun kawasan-kawasan sebagai ‘cai’. Saya
berpandangan tiada ‘cai’, tetapi yang ada ialah pandangan-pandangan
yang diketengahkan dalam rangka memperkukuhkan parti dengan logik
masing-masing. Aktiviti berkempen untuk memajukan parti kepada kumpulan
sasaran dengan kesegaran ide-ide baru adalah sangat diperlukan. Ide-ide
ini dilontarkan untuk dinilai dan dibincang agar satu rangka
‘way-forward’ dapat membina parti. Bersaing dengan ide dan ‘bergelut’
untuk meyakini sasaran adalah fenomena yang sihat untuk parti baru
seperti AMANAH, jangan dimatikan persaingan sihat ini.
Berbeza dengan fenomena ‘cai’ pada 2014, asas persaingan bukan
kesegaran ide tetapi ‘fitnah’, ‘serangan peribadi’, ‘labeling’ dan
‘ugutan’ serta ‘ancaman’ sehingga pilihan dibuat bukan atas ide mana
yang lebih segar tetapi kerana ‘takut’ dikatakan tidak wala’ kepada
parti dan pimpinan.
Dalam AMANAH khususnya Pemuda , saya melihat ia adalah tentang
ide-ide yang cuba bersaing antara satu sama lain dalam realiti dinamika
kekelompokan. Syabas Pemuda kerana menyegarkan wacana kepelbagaian ide
untuk masa depan parti. Pada waktu yang sama saya mahu memberi ingatan
dalam keghairahan itu jangan sesekali membuka ruang kepada ‘budaya cai’
menyelinap masuk!
Yang kedua, apakah pilihan yang ada pada pimpinan parti mendepani
realiti kekelompokan? Kita ada pilihan sebenarnya dan pilihan kita akan
menentukan masa depan parti khususnya pelapis dari sayap-sayap parti.
Apakah kita mampu membuat keputusan yang tepat? Mari kita melihat
pilihan yang ada.
a. Menolak dinamika kekelompokan dengan alasan ianya fenomena ‘cai’
b Menerima seadanya keadaan dan serah pada realiti
c. Menerima realiti dinamika kelompok dalam parti dan cuba menguruskannya dengan cara objektif dan terarah.
Jika saya, saya akan memilih c kerana ia akan menuntut kepimpinan
parti mengendalikan dinamika ini sebagai instrumen memberdayakan
persaingan secara sihat yang akhirnya akan menguntungkan parti.
Saya mencadangkan beberapa perkara dalam menyambut dinamika ini.
1. Menggalakkan setiap kumpulan menerangkan apakah ide-idenya untuk
membawa parti ke hadapan melalui penulisan, wacana, program dan
perdebatan yang sihat.
2. Parti perlu meletakkan panduan umum supaya dinamika ini tidak membawa
kepada serangan peribadi, fitnah mahu pun mencetuskan permusuhan dan
stigma tertentu yang merosakkan.
Persaingan meruntuhkan ini termasuk
program yang bole ditakrif sebagai ‘rasuah’ parti untuk mendapat
sokongan melalui sogokan dan sebagainya.
3. Parti boleh meletakkan syarat bahawa mana-mana ahli yang hendak
dicalonkan perlu terlebih dahulu mengikuti modul pengkaderan tertentu
bagi melayakkannya mengundi dan diundi. Dengan itu, parti lebih meyakini
bahawa seseorang calon itu akan menghayati teras perjuangan parti
walaupun mempunyai pandangan berbeza tentang bagaimana parti harus
disusun. Ia mekanisma kawalan kepada persaingan sihat.
Adapun persoalan ketiga, bersediakah AMANAH menjadi model bagi parti
yang mampu bertahan dengan realiti dinamika ini? Soalan ini adalah
menjangkau batasan insiden-insiden kepartian. Ia berkenaan ‘big picture’
sejauh mana stamina AMANAH untuk kekal relevan menampung arus perubahan
negara yang pantas.
Untuk itu, kekuatan ideologi progresif AMANAH bersendikan Rahmatan
Lil Alamin dan pendekatan Maqasid mesti dirakyatkan. AMANAH perlu
komited kepada model Malaysia yang unik bagi mendepani realiti
kepelbagaian budaya dan agama diikat dengan tindakan melicinkan
kemunculan Malaysia Baru. Itu adalah kekuatan AMANAH yang memungkinkan
ia muncul sebagai parti yang berwibawa pada masa hadapan.
Seterusnya, solidariti keahlian dan pendekatan efektif mendepani
dinamika dalaman parti menjamin tidak berlaku persaingan destruktif dan
perpecahan dalaman yang kronik.
Sebagai parti yang berkuasa, AMANAH perlu menguruskan ahli yang ada
kepentingan sendiri atau agenda peribadi yang menjadikan parti sebagai
loncatan untuk habuan posisi politik dalam kerajaan.
Isu ini bole
digarap melalui sistem pengkaderan yang lebih tersusun dan penetapan
jangka masa tertentu sebelum seseorang boleh dicalonkan kepada
perlantikan politik. Selain itu, keterampilan peribadi yang bersih yang
ditonjolkan parti boleh menyerlahkan potensi AMANAH kepada rakyat.
Saya yakin kebimbangan pihak atasan parti ada asasnya demi melihat
survival AMANAH dalam lanskap politik baru Malaysia. Namun, sekalipun ia
satu kewajaran, kepimpinan harus mendepani realiti parti yang semakin
berkembang pesat.
Kita tidak mahu perkembangan parti terbantut hanya kerana kebimbangan
kita kepada dinamika kumpulan sebagaimana kita tidak mahu parti
berkembang tanpa ditampung dengan infra parti yang kukuh samada secara
‘hardware’ mahupun secara ‘software’ parti. Mencari keseimbangan antara
dua keperluan ini menuntut kepimpinan yang bijak berhikmah dan tegas
tentang prinsip-prinsip asas parti.
*Penulis adalah Naib Presiden AMANAH.
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan