Pas pertikai syarat Umno


Pas mula mempertikaikan langkah Umno yang mahu meletakkan syarat jika mahu parti itu terus menyokong kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Bendahari Pas Pusat, Datuk Iskandar Abdul Samad berkata, Umno yang dahulunya sedang nyawa-nyawa ikan tidak pula meletakkan syarat kepada Perikatan Nasional (PN).

“Masa nyawa-nyawa ikan dulu tak pula letak syarat,” tempelak Iskandar yang juga bekas Pesuruhjaya Pas Selangor dalam kicauan di Twitter dan hantaran di Facebook pagi ini.

Dalam satu posting di Facebook juga, beliau membandingkan situasi semasa politik dengan kejatuhan kota Baghdad.

“Kalau macam ni jatuh juga kota Baghdad ke tangan Hulagu dan tentera-tentera Mongol,” ujarnya.

Terdahulu, Umno bertindak menarik diri dari kerajaan PN jika gabungan yang membentuk kerajaan itu tidak memenuhi syarat yang akan mereka tetapkan.

Perkara itu dimaklumkan Setiausaha Agung Umno, Datuk Ahmad Maslan dalam satu kenyataan yang dikeluarkan selepas mesyuarat Biro Politik parti itu di Menara Dato Onn malam tadi.

Syarat-syarat yang ditetapkan itu dimaklumkan akan dikemukakan kepada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini.

Dalam hal berkaitan, Timbalan Presiden Pas, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man mengulangi pendirian mempertahankan kerjasama PN dan masa sama akan memperkukuhkan Muafakat Nasional (MN).

 

Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan