3 anak pemimpin besar Pas jadi calon Pakatan Harapan

Hari penamaan calon bagi PRU14 hari ini menyaksikan tiga orang anak bekas pimpinan utama Pas menjadi calon Pakatan Harapan (PH).

Ustaz Nik Omar bin Nik Abdul Aziz, anak lelaki sulung Almarhum Tuan Guru Datuk Bentara Setia Haji Nik Aziz Nik Mat, bekas Mursyidul Am Pas, menjadi calon PH di DUN Cempaka, dalam Parlimen Pengkalan Chepa.

Sementara Datuk Dr Mujahid bin Hj Yusuf, anak Almarhum Ustaz Haji Yusuf Rawa, Presiden PAS yang kelima (1982 – 1989) menjadi calon di Parlimen Parit Buntar.

Faiz Fadzil anak kelima Almarhum Datuk Ustaz Fadzil Mohd Noor, Presiden Pas yang keenam (1989 – 2002) menjadi calon DUN Permatang Pasir, Pulau Pinang.

Ketiga-tiga mereka adalah anak yang mendapat didikan langsung daripada bapa mereka dan membesar dengan merasai perit jerih perjuangan PAS.

Namun, setelah Pas menukar haluan dengan dilihat semakin mesra BN dan Umno, tidak lagi bersama Pakatan pembangkang untuk menukar kerajaan yang dianggap ramai sebagai korup dan menekan rakyat serta, ketiga-tiga anak pimpinan besar Pas ini meninggalkan Pas.

Mereka menyertai Parti Amanah Negara, yang dianggap parti masa depan rakyat Malaysia dan kini bertanding atas tiket Pakatan Harapan.

Presiden AMANAH, Mohamad Sabu ketika berucap selepas beliau disahkan sebagai calon parlimen Kota Raja hari ini berkata, penyertaan mereka bertiga amat memberangsangkan untuk Amanah dan PH.

“Tiga anak tiga pemimpin besar Pas sebelum ini menjadi calon Amanah dalam pilihan raya kali ini.

“Oleh itu, tidak ada sebab untuk orang Melayu takut untuk memberikan kepercayaan kepada PH dalam pilihan raya ini kerana anak ulama besar Pas kini bersama Amanah,” kata Mohamad di khemah PH selepas penamaan calon di Dewan MBSA Kemuning Utama, Klang hari ini.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan