Cukai taksiran seluruh negara akan disemak 2020, kata Zuraida

AMPANG: Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin berkata cukai taksiran semua pihak berkuasa tempatan (PBT) seluruh negara akan disemak bermula tahun depan.

Semakan dibuat selepas kementerian mendapati terdapat banyak PBT mengekalkan kadar cukai lama sejak puluhan tahun.

“Tidak pernah kita buat semakan semula cukai tafsiran, tetapi untuk 2020 saya sudah keluarkan arahan kepada semua PBT untuk jadikan 2020 sebagai tahun penyelarasan penilaian,” katanya pada sidang media selepas satu majlis perasmian malam tadi.

“Maknanya, mereka selaraskan pada 2020, naikkan sedikit atau apa untuk penyelarasan dan selepas itu setiap 5 tahun akan ikut naik,” tambahnya.
Zuraida berkata selama ini “tidak ikut garis panduan kerajaan tempatan”.

“Janganlah sampai 20 hingga 30 tahun tidak lakukan kenaikan, kerana ia akan membebankan (PBT),” tambahnya.

Zuraida beri jaminan kenaikan kadar cukai akibat penyelarasan itu tidak akan membebankan rakyat, membayangkan kenaikan maksimum sebanyak RM2 sahaja.

“Kenaikannya ikut kadar rumah dan premis niaga. Kalau naik juga dalam RM1 atau RM2 sahaja. Penyelarasan ini dibuat hingga 2025.

“Ini hanyalah penyelarasan token sahaja,” katanya, dan menambah penyelarasan ini juga akan dilaksanakan di negeri-negeri yang tidak ditadbir Pakatan Harapan.

“Penyelarasan itu secara tidak langsung akan memberi keuntungan kepada PBT dan mereka dapat meningkatkan servis mereka,” katanya.

Zuraida menjelaskan kadar cukai tidak dinaikkan kerana ahli-ahli politik bimbang akan kesannya pada sokongan rakyat.

“Hendak masuk pilihan raya, dia takut hendak naikkan. Saya hendak hentikan budaya ini. Kalau tidak buat macam ini, akan beri kesan pada PBT,” katanya.

Zuraida berkata pada ketika ini hanya PBT di Pahang sudah melaksanakan kenaikan cukai taksiran.

Sementara itu, Zuraida mengumumkan rancangan untuk menaiktaraf status Majlis Perbandaran Ampang Jaya sebagai bandaraya.

Katanya, PBT boleh dinaik taraf apabila ia mencapai sasaran pendapatan hasil pungutan cukai sebanyak RM100 juta setahun.

Menurut Zuraida, pungutan MPAJ sudah melebihi sasaran iaitu RM160 juta.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan