Oleh Dr Chandra Muzaffar
DI tengah-tengah keriuhan tentang pilihan raya, ada satu dimensi
tentang proses pilihan raya yang kritikal yang tidak mendapat perhatian
sewajarnya baik dalam kalangan ahli politik mahupun rakyat umumnya.
Isunya ialah pembiayaan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) yang akan
berlangsung tidak lama lagi.
Siapa yang membiayai Barisan Nasional (BN)? Siapa pula yang membiayai
Pakatan Harapan? Dari mana PAS dapat dananya? Apakah lebih banyak
syarikat perniagaan terlibat dalam membiayai pilihan raya berbanding
rakyat secara individu? Apakah juga ada penglibatan unsur-unsur asing?
Hanya sedikit yang kita tahu tentang pembiayaan pilihan raya di
Malaysia kerana undang-undang mengenainya tidak memadai. Akta Kesalahan
Pilihan Raya 1954 melarang amalan rasuah dan menyeleweng semasa kempen
pilihan raya serta menetapkan had perbelanjaan kempen bagi setiap calon,
RM200,000 bagi kerusi Parlimen dan RM100,000 bagi kerusi negeri.
Bagaimanapun akta berkenaan tidak meliputi perbelanjaan oleh parti
politik sebagai sebuah entiti. Parti politik yang tertakluk di bawah
Akta Pertubuhan 1960 dikehendaki menyerahkan penyata kewangan yang telah
diaudit kepada Pendaftar Pertubuhan tetapi mereka tidak perlu
mendedahkan sumber sumbangan yang diterimanya.
Oleh kerana kurangnya ketelusan dan kebertanggungjawaban dalam soal
sumbangan derma dan pembiayaan politik secara menyeluruh, sejak
bertahun-tahun ada syak wasangka tentang pengaruh wang dalam pilihan
raya.
Sekiranya dasar awam condong memihak pada kalangan atasan dalam
masyarakat, adakah ia kerana syarikat besar menyumbang dana kepada parti
politik tertentu? Sekiranya keuntungan pemaju yang ada hubungan baik
dengan kerajaan tampak mengatasi kebajikan rakyat miskin atau
kesejahteraan alam sekitar, adakah ia kerana dana yang mereka salurkan
kepada parti politik dan ahli politik?
Sekiranya ahli politik tertentu meraih lebih sokongan berbanding
lawannya dalam pemilihan parti, adakah kerana beliau membeli undi
daripada ahli-ahli parti? Bukankah politik wang menjadikan sesetengah
ahli politik terdedah kepada manipulasi entiti dan agensi asing yang
memperjuangkan agenda mereka berbanding agenda negara?
Sejak tahun-tahun awal Merdeka, kesan buruk wang ke atas politik dan
kuasa sudah dibangkitkan oleh pelbagai kumpulan dan individu di
Malaysia. Pada tahun 1950-an dan 1960-an, parti pembangkang seperti
Parti Negara, Parti Rakyat Malaysia, Parti Buruh dan PAS mengkritik apa
yang mereka anggap sebagai salah guna wang oleh Perikatan untuk menang
pilihan raya dan kaitannya dengan perniagaan.
Sejak 1970-an dan seterusnya, parti seperti DAP, Pekemas, Parti
Keadilan Rakyat dan Parti Sosialis Malaysia (PSM) terus menerus mengecam
BN atas dakwaan tunduk kepada kepentingan modal dan dana. Tetapi isu
pembiayaan politik bukan keutamaan mereka. Hak dan kepentingan kaum,
kebebasan politik, jurang ekonomi dan isu lain sebaliknya menjadi fokus
mereka.
Pada 1970-an dan 1980-an, hanya ada sedikit kumpulan masyarakat sivil
dan cara bagaimana parti-parti politik membiayai gerakan mereka
bukanlah antara keutamaan pertubuhan itu. Tetapi tidak bagi kumpulan
reformasi sosial, Aliran yang saya ketuai pada tahun-tahun itu yang cuba
menanam kesedaran tentang hubung kait antara politik dan wang melalui
kempen sederhana menyeru calon pada PRU 1978 untuk mengisytiharkan harta
kepada rakyat.
Hanya dua pemimpin politik, seorang dari PAS dan seorang dari DAP,
yang menyahut usaha itu dengan positif. Beberapa tahun kemudian saya dan
empat penggerak hak asasi manusia menubuhkan "Pemantau Pilihan Raya"
yang cuba memantau perjalanan PRU 1990. Antara tumpuannya ialah melihat
bagaimana wang memainkan peranan dalam pilihan raya.
Hari ini, kumpulan yang komited mendedahkan hubung kait antara wang
dan politik sudah berkembang. Perkembangan ini, ditambah pula dengan
berleluasanya amalan politik wang meyakinkan pemerintah untuk menangani
isu ini dengan tuntas.
Malah pada 2009, Perdana Menteri Najib Razak mencadangkan pembaharuan
dalam sistem pembiayaan politik Malaysia. Sebuah Jawatankuasa Terpilih
Parlimen Mengenai Pembiayaan Politik ditubuhkan yang antara lain
mencadangkan kemungkinan sebuah dana awam diwujudkan bagi membiayai
pilihan raya. Laporan jawatankuasa itu diterima oleh Parlimen pada 2012.
Tiga tahun kemudian, pada Ogos 2015, Jawatankuasa Perundingan
Pembiayaan Politik dibentuk terdiri daripada wakil pelbagai sektor dalam
masyarakat dengan matlamat mengukuhkan kebertanggungjawaban, ketelusan
dan integriti dalam pembiayaan politik.
Jawatankuasa itu mengemukakan beberapa cadangan pada Ogos 2016
termasuk usul menggubal Akta Sumbangan dan Perbelanjaan Politik (PDEA).
Akta itu akan memperkenalkan seorang pengawal yang akan memantau semua
sumbangan dan perbelanjaan "tanpa gentar atau memihak".
Sebuah lembaga yang terdiri daripada "tokoh yang berwibawa dan
dipercayai, dan tidak disertai ahli politik yang aktif" akan memantau
pengawal. Selain itu, jawatan perunding mencadangkan agar Jawatankuasa
Terpilih Parlimen Mengenai Pembiayaan Politik ditubuhkan dan memeriksa
tugas pengawal. Ia hendaklah dipengerusikan oleh seorang wakil daripada
pembangkang.
Sebuah badan masyarakat sivil. G25, juga mengutarakan beberapa usul
yang bernas bagi mengukuhkan ketelusan dan kebertanggungjawaban
pembiayaan politik. Selain menggubal Akta Parti Politik, ia mencadangkan
had sumbangan dan perbelanjaan; melindungi autonomi dan kebebasan
Suruhanjaya Pilihan raya, menyediakan akses yang saksama ke atas dana
awam bagi parti politik dan calon pilihan raya, serta mengawal
pembiayaan politik oleh pihak swasta.
Menjelang PRU14, rakyat harus membentuk kumpulan masing-masing untuk membincangkan hal ini dan cadangan lain.
Rakyat harus melakukan lebih daripada itu. Sebagai pengundi mereka
wajar meminta semua calon parlimen tanpa mengira latar belakang parti
untuk menyatakan secara bertulis apakah mereka bersedia untuk menyokong
PDEA.
Tidak sukar untuk berhubung dengan calon di kawasan pilihan raya
masing-masing. Dengan pelbagai wadah komunikasi yang ada, setiap
pengundi atau sekumpulan pengundi boleh menanyakan soalan mudah tentang
PDEA kepada calon yang mahu meraih sokongan mereka.
Kita sebagai pengundi dan rakyat mahu wakil rakyat yang dipilih
meluluskan cadangan Akta Sumbangan dan Perbelanjaan Politik jadi
undang-undang kerana kita yakin ia akan memainkan peranan yang besar
dalam mengukuhkan akauntabiliti dan memastikan integriti menjadi ciri
negara ini.
* Dr Chandra Muzaffar ialah pengerusi Lembaga Pemegang Amanah, Yayasan 1Malaysia
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan