KETIKA saya masuk ke bangunan ini sebagai menteri pendidikan hampir
20 bulan yang lalu, saya sering membayangkan betapa beratnya
tanggungjawab memegang dua kementerian strategik di negara ini.
Dari hari pertama, saya membayangkan kontroversi demi kontroversi.
Tahun 2019 kemudiannya membuktikan beberapa inisiatif yang kita
perkenalkan akhirnya membuahkan hasil. Hampir 90% projek sekolah daif
yang kita usahakan, siap lebih awal. Kita paparkan progres sekolah daif
ini di laman web. Tidak pernah sebelum ini projek kerajaan begitu
transparen dan boleh diakses oleh orang awam.
Dasar inklusif yang kita perkenalkan untuk Murid Berkeperluan Khas
(MBK), warga B40, anak-anak tiada dokumen serta polisi sifar cicir
semuanya memberikan makna baharu kepada ratusan ribu anak murid di
seluruh negara. Yang mana sebahagian mereka, berada dalam keadaan bahaya
kerana tidak berada di sekolah.
Inisiatif lain, yang sebahagian besar adalah untuk mengurangkan beban
guru dan seterusnya memberi semula semangat baharu kepada warga
sekolah, gerakan Malaysia Membaca serta bacaan semula Akta Universiti
dan Kolej Universiti (AUKU) di Parlimen juga adalah bukti komitmen
Pakatan Harapan melakukan reformasi pendidikan.
Kita juga mahu meletakkan semula peningkatan kualiti sebagai asas
utama pendidikan. Kita harus faham kualiti pendidikan tidak boleh
diperbaharui semalaman. Terdapat banyak isu sistemik yang kompleks.
Salah satu daripadanya ialah korupsi.
Umum mengetahui, banyak pihak yang mendapat kontrak melalui
kabel-kabel tertentu sebelum ini, dan KPM bekerja keras untuk
membanteras amalan ini. KPM bahkan membawa masuk Tan Sri Ambrin Buang
dan jawatankuasanya untuk memastikan terdapatnya semak imbang, dan
menunjukkan kepada umum betapa serius KPM terhadap isu ini.
Perancangan KPM untuk tahun 2020 lebih besar daripada semua
pencapaian 2019 ini. Dengan sebahagian daripada halangan-halangan
sistemik ini telah berjaya kita selesaikan, kita akan mampu melaksanakan
reformasi sistem yang lebih besar.
Misalnya, pendidikan digital hanya dapat dilaksanakan jika semua
sekolah mempunyai sistem internet yang pantas dan stabil. Sebelum ini
terdapatnya monopoli dan para guru langsung tidak menggunakan platform
tersebut kerana ia terlalu perlahan dan mereka tidak mempunyai pilihan.
KPM memastikan sistem ini dibuka agar sekolah dapat memilih apakah
pembekal internet yang terbaik serta platform yang lebih sesuai untuk
anak-anak mereka. Hanya setelah ini, kita boleh fokus kepada IR 4.0 dan
pendidikan STEM di sekolah.
Selain pelan digital pendidikan, perancangan tahun 2020 KPM juga
adalah untuk meningkatkan kualiti sekolah dan universiti dengan
memfokuskan guru, pensyarah, pentadbir dan penggubal dasar.
Untuk guru, inilah sebabnya mengapa KPM bekerja keras mengurangkan
beban kerja yang tidak relevan agar seterusnya kita dapat meningkatkan
pedagogi. Malah Akta Pendidikan juga akan disemak semula untuk
membolehkan anak-anak kita diwajibkan menghabiskan sekolah menengah.
Untuk universiti pula, kita akan memastikan mereka dapat bersaing
lebih kompetetif di peringkat dunia. Universiti kita perlu belajar
daripada universiti terbaik di dunia. Kerangka kebolehpasaran akan
dilancarkan, yang mana lebih banyak program yang relevan dan hubungan
industri yang lebih kuat akan menjadi keutamaan.
Bacaan semula AUKU akan memberi lebih autonomi kepada universiti dan
kebebasan akademik untuk meningkat kualiti. Ini termasuk semua
pembaharuan dalam program TVET kita sehingga kebolehpasaran graduan TVET
meningkat kepada 96.5%.
Walau bagaimanapun, sebagaimana yang selalu saya tekankan dengan
pegawai saya sebelum ini, kita semua harus merubah diri kita dahulu
sebelum mengubah sekolah dan universiti.
KPM harus bergerak menjadi lebih efektif dan proaktif. Setiap program harus berorientasikan ‘outcome based’.
Ketika saya mengemudi KPM, saya selalu mengalu-alukan ‘public private
pertnership’ kerana saya tahu, kita tidak dapat melaksanakan reformasi
sistem ini berseorangan. Sekolah milik komuniti, universiti milik
masyarakat. Kejayaan sistem pendidikan adalah bermakna kejayaan
masyarakat. Pendidikan adalah tanggungjawab semua.
Namun seperti mana saya jelaskan pada awal, saya dilihat menimbulkan
banyak krisis kepada kepimpinan terutama melibatkan isu Jawi, internet
sekolah dan isu sarapan percuma.
Walau bagaimanapun saya percaya saya telah meletakkan asas dan hala
tuju yang jelas untuk dituruti warga KPM. Ia terhimpun dan tersemat
kemas dalam 3 kalimah keramat, ‘Pendidikan Untuk Semua’.
Saya percaya keputusan ini bukanlah pengakhiran, sebaliknya sebuah
permulaan yang baharu.
Percayalah, reformasi negara tidak akan pernah
berjaya tanpa menjadikan kebajikan rakyat sebagai tumpuan paling utama.
Saya ingin merakamkan penghargaan terima kasih kepada YAB Tun
Mahathir kerana telah memberi peluang selama 20 bulan untuk saya
mengemudi KPM. Ia adalah hadiah terbaik kepada saya sebagai pendidik dan
aktivis akademia.
Saya juga ingin menyatakan pendirian, sokongan dan ketaatan yang tidak berbelah bagi kepada beliau dan parti saya, PPBM.
Dengan hati yang redha walaupun berat, saya, Maszlee Malik, dengan
ini meletakkan jawatan sebagai Menteri Pendidikan Malaysia, berkuatkuasa
3 Januari 2020. – 2 Januari, 2020.
* Dr Maszlee Malik.
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan