Amanah Johor: Kami dapat 2 kerusi Parlimen kerana PH ada strategi lain

PETALING JAYA: Amanah Johor menepis dakwaan Umno yang mereka dipinggirkan Pakatan Harapan (PH) berdasarkan peruntukan 2 kerusi Parlimen di negeri itu kerana gabungan 4 parti pembangkang itu mempunyai strategi lain untuk menang di peringkat pusat.

Pengerusinya, Aminolhuda Hassan berkata, pihaknya berharap PH akan memberi lebih banyak kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) kepada mereka bagi menebus kekecewaan itu, sekaligus dapat membantu gabungan berkenaan menawan Johor.

“Umno Johor bimbang. Jadi saya memberi nasihat kepada Umno Johor, walaupun kami dapat sikit di peringkat Parlimen, tetapi insya Allah kami akan dapat seimbangkan dari segi kerusi DUN di Johor.
“…ada hikmah di mana kita dapat 2 kerusi Parlimen. Kita mungkin akan runding untuk dapat kerusi lebih di DUN Johor atau seimbang dengan PPBM,” katanya

Amanah Johor hanya diperuntukkan kerusi Parlimen Parit Sulong dan Pulai yang merupakan antara 27 kerusi Parlimen diberikan kepada Amanah di Semenanjung Malaysia, berbanding PPBM yang mendapat 52 kerusi, PKR (51 kerusi) dan DAP (35 kerusi).

Susulan itu, Amanah Johor bertindak memboikot Konvensyen PH di Shah Alam pada Ahad lalu kerana tidak puas hati dengan pengagihan kerusi itu.

Semalam, Umno Johor menyifatkan Amanah dipinggirkan sekutu PH kerana mendapat jumlah kerusi paling kurang berbanding 3 parti lain dalam gabungan itu.

Ahli Parlimen Sekijang, Anuar Manap dilaporkan berkata, Amanah senang “dibuli” sekutu sendiri kerana PH menyedari parti serpihan PAS itu tidak mampu menarik sokongan undi Melayu seperti diharapkan.

Boikot untuk sampai mesej

Mengulas lanjut, Aminolhuda berkata, tindakan Amanah Johor memboikot Konvensyen PH Ahad lalu bertujuan menyampaikan mesej kepada kepimpinan gabungan itu yang parti terbabit turut memainkan peranan penting dalam gabungan itu.

Katanya, tindakan itu mendapat hasil positif di mana Pengerusi PH, Tun Dr Mahathir Mohamad memuji pengorbanan Amanah.

“Ucapan Dr Mahathir pada Konvensyen PH telah beri penghormatan kepada Amanah. Kita terbuka dan tidak ada perpecahan.

Yakin menang 2 kerusi Parlimen di Johor

Aminolhuda juga yakin parti itu dapat memenangi 2 kerusi Parlimen yang diberikan kepada mereka kerana berdasarkan maklumat yang diterimanya, rakyat tidak tahan dengan bebanan ekonomi dan kos sara hidup tinggi.

Beliau memberi contoh pelaksaaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST), kenaikan harga barang, pekerja dibuang dan nilai ringgit merosot.

Mengenai spekulasi calon Amanah akan bertanding di kerusi Parlimen Ayer Hitam, Johor atas tiket DAP, katanya, beliau belum mendapat maklumat mengenai perkara itu.

FMT masih cuba menghubungi Timbalan Presiden Amanah, Salahuddin Ayub yang juga pengarah pilihan raya PH Johor bagi mengulas pengagihan kerusi Parlimen Ayer Hitam itu.
Share on Google Plus

About Voice Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan