Dr Mahathir pemimpin hebat, kata Anwar

KETUA Umum PKR, Anwar Ibrahim mengakui Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad seorang pemimpin yang hebat dan usaha perdana menteri itu untuk menghapuskan rasuah sekarang tidak mampu dilakukannya, lapor akhbar Sinar Harian hari ini.

"Dr Mahathir juga ditakdirkan (untuk menjadi Perdana Menteri kali kedua). Beliau kerja keras dan dengan jelas untuk membawa negara kembali ke landasan yang betul. Saya fikir beliau adalah sebagai pemimpin hebat.

"Saya beritahu rakyat, ia adalah hikmah Allah untuk kita bersatu. Dr Mahathir menjalankan tanggungjawabnya untuk menghapuskan rasuah secara besar- besaran dengan menyingkirkan pegawai kerajaan yang terlibat dan sebagainya. Saya rasa saya pun tidak mampu melakukan sepertinya," kata bekas ahli Parlimen Permatang Pauh itu.

Kenyataan itu dibuat selepas Anwar ditanya mengenai perasaannya tentang Dr Mahathir yang dianggap sedang menyelamatkan Malaysia, individu yang pernah memenjarakan beliau pada 1999.

Anwar menjelaskan yang beliau sudah lama memaafkan Dr Mahathir dan semua kemelut yang berlaku ada hikmah untuk rakyat.

"Sekiranya tidak memaafkannya, kita tidak akan mengiktiraf Pakatan Harapan. Lihat rakan- rakan kami yang lain, DAP, Amanah dan PKR, mereka sudah lama menantikan saya. Saya seorang yang mudah untuk memaafkan. Ini adalah masa untuk bekerja sama," katanya lagi.

Anwar turut berkata meskipun tidak mempunyai sebarang jawatan dalam kerajaan beliau akan membantu untuk membangunkan negara.

"Saya telah maklumkan pada Tun Mahathir dan umum bahawa saya memilih untuk tidak menyertai Kabinet atau pun mana-mana jabatan kerajaan.

"Itu untuk memberikan saya bebas bertemu rakyat, kemudiannya menjalin hubungan dengan rakan-rakan di peringkat antarabangsa, meningkatkan beberapa usaha dengan ahli perniagaan supaya dapat melabur di Malaysia.

"Tentunya beberapa bulan lagi saya harus fikir secara mendalam kawasan untuk saya bertanding. Tetapi itu pun sebagai ahli Parlimen biasa yang menyokong kerajaan Harapan dan tidak menyertai barisan kepimpinan kerajaan. Bermakna bukan untuk menyertai Kabinet, perdana menteri, itu tidak berbangkit," katanya lagi.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan