Prestasi: Antara seorang perdana menteri dan pendidik

Beberapa hari yang lalu, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak berpuas hati dengan pencapaian dan prestasi menteri Kabinet sejak mereka dilantik ke portfolio masing-masing dalam kerajaan baru.

Saya juga mempunyai perasaan yang sama apabila mengajar pelajar saya, terutama dan apabila tarikh menghantar “penulisan akademik” diserahkan, tetapi saya bukanlah seorang “pemimpin nasional” yang dimaksudkan.
Keadaan ini sering berlaku apabila kami, sebagai pendidik, memanggil pelajar untuk perjumpaan “koloborasi” tetapi mereka tidak datang dan meminta kami berlembut dan bertimbang rasa dalam menjalankan tugas penandaan dan penggredan.

Walaupun terdapat beberapa orang yang datang untuk berjumpa dengan kami, namun masih ramai yang tidak mematuhi keperluan penandaan dan penggredan.

Saya ada mengajar mereka tentang personaliti yang meliputi Gangguan Personiliti Obsesif dan Kompulsif (Obsessive-Compulsive Personality Disorder).

Ada yang tertawa ketika saya menyebut tentang “kesempurnaan” (perfection) kerja yang harus diserahkan.

Dalam hal ini pengajar sepatutnya bersungguh-sungguh dan mempunyai tahap aspirasi yang tinggi, ditambah dengan motif mencapai “kesempurnaan” itu.

Seorang pendidik tidak sepatutnya berpuas hati dengan pencapaian mereka, dan begitu juga pelajar yang memerlukan lebih banyak tanggungjawab.

Untuk mengajar, pengajar mesti mempunyai nilai kebolehpercayaan, boleh dipercayai, teratur dan kemas, tetapi ketidakfleksibiliti sering membuatkan mereka tidak mampu menyesuaikan diri dengan keadaan yang berubah-ubah.

Dalam penandaan dan penggredan penulisan akademik, pendidik mesti berhati-hati, perlu menimbang semua aspek masalah dan memberi perhatian kepada setiap butiran sebelum bersetuju untuk memberikan skor.

Dalam kerja penandaan dan penggredan, sangat sukar juga bagi pengajar untuk membuat keputusan dan menyelesaikan tugas dengan sempurna.

Pengajar atau penanda harus mampu mengawal perasaan dengan baik, bersedia untuk jawapan yang tidak dijangka yang diberikan calon.

Perbincangan di antara rakan sekerja bergantung kepada kesederhanaan yang dilakukan atau seseorang mungkin mempunyai rasa pengasingan dan tidak berdaya.

Pelajar juga akan cuba mengekalkan jarak emosi dengan pengajar agar kurang tertekan dan cuba untuk bertenang.

Saya biasa terdengar pelajar bercakap sesama sendiri untuk bersikap “tabah, tenang, dan bersedia menerima apa sahaja” agar tidak kecewa atau bersikap defensif.

Pengasingan diri akan memusnahkan keyakinan diri mereka. Jadi sudah tiba masanya untuk memberi mereka galakan dan kritikan membina.

Nasihat saya kepada pelajar ialah terus bersabar serta bertahan dan mengekalkan fokus pada urusan harian dan cuba melakukan yang terbaik.

Azizi Ahmad adalah seorang pendidik.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan