Putrajaya akan terus bantu kerajaan Kelantan, kata Menteri Kewangan

Putrajaya akan terus membantu Kelantan jika negeri itu terus menghadapi masalah kewangan, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini.

Ahli Parlimen Bagan itu berkata, kerajaan tidak mempunyai wang yang mencukupi dan mempunyai masalah aliran tunai untuk membayar gaji penjawat awam.

“Kita tidak boleh membenarkan kerajaan negeri berada dalam keadaan di mana mereka tidak mempunyai wang untuk membayar kakitangan awam,” katanya dalam sidang akhbar hari ini.

Lim berkata kerajaan pusat akan menggesa kerajaan, yang berada di bawah pentadbiran Pas itu, untuk mengamalkan perakaunan yang berhemat.

“Kita masih terus membantu mereka walaupun Kelantan tidak senang dengan kita,” katanya.

Lim berkata Kerajaan Persekutuan mahu memastikan setiap negeri di negara ini diberikan keadilan.

“Apabila kita bercakap tentang memberi bantuan kepada negeri-negeri, kita akan memberi kepada negeri-negeri yang memerlukannya tetapi apabila ia diberikan kepada peruntukan, ia akan diberikan sama rata untuk semua negeri,” katanya.

Bekas Menteri Besar Pulau Pinang itu berkata kerajaan Pakatan Harapan tidak mahu keadaan seperti apa yang berlaku di Pulau Pinang apabila negeri itu dipinggirkan kerajaan sebelumnya yang memerintah negara ini.

Lim mendakwa selain pembiayaan yang disediakan di bawah perlembagaan persekutuan, Pulau Pinang telah dipinggirkan sepenuhnya dari segi peruntukan kerajaan persekutuan dalam tempoh 10 tahun yang lalu.

Kini, beliau berkata Pulau Pinang dan Selangor berada dalam situasi kewangan yang lebih baik berbanding negeri-negeri lain.

“Kedua-dua negeri ini tidak akan meminta bantuan untuk membayar gaji pegawai negeri. Kelantan boleh melakukannya dan kami bersedia untuk membantu, keutamaan kami adalah untuk membantu negeri-negeri dalam situasi kewangan yang tidak dapat membayar gaji pegawai negeri, “katanya.

Lim menambah bahawa terdapat dana khas untuk membantu negeri-negeri dalam keadaan kewangan yang meruncingkan.

“Kita tidak boleh membenarkan penjawat awam tidak dibayar gaji, kita juga tidak boleh mempunyai kerajaan negeri tanpa aliran tunai sehingga jentera kerajaan negeri tidak boleh bergerak,” katanya.

Beliau berharap Kelantan boleh mengubah kedudukannya sebagai negeri yang mundur.
Lim sebelum ini mendedahkan bahawa Kelantan telah menerima bantuan kewangan sebanyak RM913 juta daripada kerajaan persekutuan untuk menampung defisit dan perbelanjaan tunainya.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan