Jika tiada siasatan telus, negara di tahap korupsi tenat, kata Mufti

 


Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin secara sinis dilihat memberi reaksi berhubung isu pemilikan saham membabitkan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan Sri Azam Baki.

Menerusi Twitter rasminya, Dr MAZA official, beliau menegaskan adalah satu hal yang menghairankan apabila seorang yang mengetuai badan penyiasat korupsi tidak mengetahui ada pihak lain menggunakan akaun sendiri.

Sehubungan itu, Mohd Asri yang dikenali dengan kelantangannya bercakap dan menulis itu mengingatkan bahawa Malaysia berada dalam tahap rasuah yang kronik sekiranya tiada siasatan yang sewajarnya.

“Kereta saya adik guna, saya tak perasan, itu mungkin berlaku.

“Tapi jika saya selama ini saya ketua penyiasat akaun rasuah orang lain, tiba-tiba saya tak tahu akaun saya digunakan oleh pihak lain, itu sangat pelik.

“Jika tiada siasatan telus, maka negara ini di tahap korupsi yang tenat,” katanya.

Terdahulu, menerusi satu kenyataan kepada media, Mohd Asri menggesa seluruh kepemimpinan SPRM disemak dan dirombak semula.

Menurutnya, tindakan tersebut adalah perlu, demi menjamin keadilan dan ketelusan pentadbiran negara ini.

Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan