Shahril, berhenti buat kenyataan keliru mengenai Felda

Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) menggesa Pengerusi Felda Tan Sri Shahrir Abdul Samad berhenti mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan mengenai Felda.

Presiden Anak, Mazlan Aliman berkata, Kenyataan Shahrir yang pada mulanya mempersoalkan baki RM4.3 bilion hasil penyenaraian Felda Global Ventures (FGV) di Bursa Malaysia, yang kemudiannya mendakwa disalah lapor beberapa portal berita, tidak seharusnya berlaku jika beliau berhati-hati dalam setiap kenyataannya.

Januari lalu, Shahrir berkata Felda merancang untuk menjual hotel di London yang berkemungkinan besar bernilai antara RM500 juta dan RM1 bilion.

"Justeru, kenyataan terkini beliau bahawa proses penjualan beberapa aset Felda seperti apartment di London, Grand Borneo Hotel di Kota Kinabalu adalah terburu buru.

"Adakah ia keputusan beliau secara bersendirian atau telah dipertimbangkan secara kolektif menerusi Lembaga Pengarah Felda?" soalnya.

Selepas mempersoal ke mana baki RM4.3 bilion hasil penyenaraian FGV dibelanjakan, Shahrir menafikan perkara itu sebaliknya berkata beliau mempunyai senarai yang jelas mengenai perbelanjaan baki wang tersebut, antaranya digunakan bagi tujuan pelaburan jangka panjang oleh Felda di dalam dan luar negara.

Menurut ahli parlimen Johor Bahru itu juga, sebanyak RM1.438 bilion telah digunakan bagi pembelian pelaburan hartanah yang merangkumi pembelian hartanah di Bukit Katil, Melaka (RM304 juta), Grand Borneo Hotel di Sabah (RM86 juta), Apartmen Perkhidmatan Grand Plaza di London (RM500 juta), bangunan Institut Penilaian Negara (INSPEN) (RM225 juta) selain pembelian saham Iris Corporation Berhad (RM110 juta).

"Apakah Tan Sri Shahrir mahu mengulangi kesilapan Tan Sri Isa Samad ketika membeli aset aset ini dahulu dengan hujah ia pelaburan yang menguntungkan dan memberi pulangan besar.

"Pembelian aset aset ini dulu telah menimbulkan kontroversi hingga di bawa ke SPRM.

Jika Felda masih mempunyai kedudukan kewangan yang baik menerusi pelaburannya, saham saham di institusi perbankan, apakah menjual aset sebagai suatu keutamaan pada waktu ini?" soalnya.
Share on Google Plus

About Voice Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan