Oleh Alang Ibn Shukrimun
1. TAHALUF BUKAN BERGABUNG
Tahaluf adalah bermaksud perjanjian bersama atau kerjasama. Ia
bermaksud beberapa pihak yang berbeza bersatu atas titik-titik yang
dipersetujui bersama dalam perjanjian.
Maka tahaluf tidak
bermaksud mereka adalah sebahagian dari kita dan kita sebahagian dari
mereka.
Kita cuma bergerak bersama dalam satu kenderaan untuk ke
destinasi tertentu. Bila sampai di destinasi yang dimaksudkan,
masing-masing akan teruskan dengan agenda masing-masing.
Prinsip
agree to disagree adalah satu kemestian dalam tahaluf. Kita tak boleh
perjuangkan apa yang mereka perjuangkan, dan kita tak boleh minta mereka
bersetuju dengan semua agenda kita.
Kalau buang prinsip ini,
maka tiada lagi erti tahaluf. Ia sudah bertukar kepada indhimam atau
indimaj bererti bergabung dan menyertai. Perjuangan kita dan perjuangan
mereka jadi sama. Kalau mereka beragenda meminggirkan agama dari
politik, Adakah kita sanggup melaksanakan agenda sama?
2. TAHALUF BUKAN SEKADAR DALAM PERKARA POLITIK
Secara umumnya orang faham tahaluf itu adalah kerjasama politik. Tapi
bukan semua tahaluf itu bersifat siasi dan bukan juga semua tahaluf
siasi itu bermatlamat siasah walaupun anggotanya adalah institusi
politik.
Boleh jadi objektif utama tahaluf siasi lebih kepada
dakwah. Contohnya matlamat kerjasama dengan parti dominasi bukan Islam
sebenarnya untuk menembusi kelompok bukan Islam supaya Islam sampai
kepada mereka. Dengan tahaluf siasi, kita boleh dijemput ke pentas parti
bukan Islam dan berkenalan dengan sasaran mereka. Sudah tentu ia
menguntung dakwah.
Boleh jadi juga tahaluf antara parti politik
bermatlamat kebajikan. Contohnya bertahaluf dengan parti yang memiliki
kuasa atau yang memiliki pengikut ramai. Tujuannya adalah supaya agenda
kebajikan dapat dilakukan melalui kuasa yang mereka ada ataupun dengan
pengaruh mereka terhadap pengikutnya.
3. TAHALUF BUKAN SEKADAR UNTUK PILIHANRAYA
Apa yang berlaku di Malaysia, parti-parti politik cuma bergabung hanya
untuk menghadapi pilihanraya. Wacana yang sering diketengahkan untuk
menjustifikasikan tujuan pakatan atau kerjasama yang dibuat hanyalah
supaya dapat memenangi pilihanraya.
Keadaan ini telah menyebabkan
banyak parti politik yang bercerai berai usai pilihanraya. Apabila
sudah dapat kuasa yang dikehendaki, mulalah mereka buat hal kepada rakan
tahaluf kerana merasakan rakan itu tidak lagi diperlukan untuk
pilihanraya akan datang, atau mengganggu agenda sebenar mereka.
Ini sekaligus adalah bentuk pembodohan terhadap rakyat. Rakyat mengundi
satu-satu pihak adalah bertujuan untuk dipimpin oleh mereka. Kalau
selepas PRU mereka ubah haluan atau bentuk kerjasama, maka mereka telah
melakukan pengkhianatan terhadap kepercayaan dan undi rakyat.
Sebaliknya dengan bertahaluf selepas pilihanraya, ianya adalah satu
perkara yang baik. Masing-masing membawa kekuatan tersendiri hasil
sokongan rakyat terhadap ideologi perjuangannya dan bekerjasama untuk
menguruskan politik negara, samada menjadi pemerintah bersama atau
pembangkang bersama.
Model tahaluf sebegini lebih profesional dan
rasional untuk kebaikan rakyat. Ia boleh jadi sebagai unity government
ataupun government coalition. Turki, UK, Palestin dan Tunisia antara
negara yang mengamalkannya.
4. TIDAK BERTAHALUF TIDAK BERERTI TIDAK BOLEH BERSAMA
Tidak ada sebarang persefahaman politik tidak bermakna bermusuhan. Jika
bermusuhan sekalipun, tidak bermakna tidak boleh langsung duduk sekali.
Hatta jika ada ketetapan untuk tidak terlibat dengan sebarang akitiviti
parti tertentu sekalipun, ia masih tidak bermakna tidak bertegur sapa
dan menjauhi terus ahli parti tersebut.
Tahaluf hanya untuk
mencapai matlamat bersama dalam beberapa perkara. Tanpa berkongsi
matlamat yang sama sekalipun, perbezaan wadah politik sama sekali tidak
boleh menafikan hubungan sesama insan.
5. TAHALUF ANTARA PARTI DAN TAHALUF SESAMA ORGAN NEGARA
Perlu dibezakan antara kerjasama sesama parti politik dan kerjasama
dengan kerajaan, NGO, syarikat atau mana-mana individu undang-undang
(legal person). Meminta kerjasama JKKK ahli Umno untuk menandatangani
borang permohonan ahli PAS tidak bermakna PAS telah bekerjasama politik
dengan Umno.
Berapa ramai ahli PAS yang menjadi guru di
sekolah-sekolah kerajaan? Berapa ramai ahli PKR yang bekerja sebagai
penjawat awam? Semua mereka secara adalah kakitangan kepada kerajaan,
yang mana ketuanya adalah Perdana Menteri Malaysia. Bukan ahli Umno. Dia
presiden Umno!
6. TAHALUF BUKAN SATU-SATUNYA BENTUK PERHUBUNGAN
Dalam fiqh dakwah dan siasah Islam, tahaluf bukan hanya satu bentuk
jalinan yang boleh diadakan antara institusi Islam dan pihak lain. Perlu
difahami bahawa di sana terdapat konsep lain seperti Taawun, Himayah,
Sulh, Muahadah dan sebagainya.
Jika tidak dapat mencapai
syarat-syarat tahaluf, maka tidak semestinya tidak boleh ada langsung
hubungan dalam bentuk yang lain. Boleh dilihat konsep-konsep yang lain
untuk diterapkan mengikut syarat-syarat khususnya.
Walaupun
ditakdirkan antara PKR dan PAS tidak lagi memiliki tahaluf, maka tidak
semestinya PAS wajib memisahkan diri dari semua negeri yang diterajui
PKR. Perlu dilihat dari sudut undang-undang, kesan dan ruang yang ada
bagaimana boleh untuk meneruskan agenda agama dan rakyat melalui kuasa
yang ada tanpa mempedulikan hubungan politik yang dingin.
(Alang Ibn Shukrimun)
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan