Kemelut Felda makin genting, kemarahan peneroka Pahang pula makin membara

Oleh

PERDANA Menteri Najib Razak perlu ambil perhatian: peneroka Felda di negerinya sendiri Pahang sedang membuak kemarahan.

Kemarahan mereka berikutan skandal terbaru yang melanda Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV), syarikat yang menjanjikan kehidupan yang lebih baik untuk mereka selepas penubuhannya yang penuh onak duri pada Jun 2012.

Sebaliknya, FGV dilanda kontroversi demi kontroversi sejak itu.

“Sudah tentu saya marah,” kata Saali Talib, salah seorang daripada 360 orang peneroka Felda Gelinggi Satu apabila ditanya pandangannya tentang kemelut berterusan antara pengurusan tertinggi FGV.

“Itu duit saya yang mereka pegang dan saya harap mereka uruskan dengan baik. Dan saya rasa tak berdaya bila perkara sebegini terjadi,” kata peneroka berusia 80 tahun itu.

Saali ialah salah seorang daripada lebih 112,000 penerika yang membuat pilihan mengambil pinjaman daripada FGV untuk membeli 800 unit saham syarikat itu pada 2012.

Pandangannya dan ramai lagi peneroka yang ditemui The Malaysia Insight di Pahang jauh berbeza dengan pandangan yang diutarakan peneroka di Felda Sayong, Johor yang berterima kasih kepada kerajaan kerana mewujudkan skim itu.

Setiap bulan, RM50 akan ditolak daripada pendapatan peneroka untuk membayar pinjaman berjumlah RM3,600 yang mereka ambil untuk membeli saham mereka yang mula diniagakan di pasaran saham dengan harga permulaan RM4.55 per unit.

Harga saham syarikat itu kini ialah RM1.66 selepas kemelut kepimpinan yang menyaksikan presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Zakaria Arshad dan Ketua Kewangan Kumpulan (CFO) Ahmad Tifli Mohd Talha dipaksa bercuti.

Pengerusi FGV Isa Samad mendakwa Zakaria diarahkan bercuti sementara menunggu siasatan yang dilakukan kepada anak syarikat FGV, Delima Oil Products Sdn Bhd.

Tetapi Zakaria memutuskan untuk melawan kembali dan menafikan wujudnya salah laku dalam tindakannya. Dia mendakwa yang dia dan Isa tidak sebulu dalam pengurusan FGV dan mendakwa wujudnya korupsi peringkat tertinggi syarikat itu.
Share on Google Plus

About Voice Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan