SYED IBRAHIM SYED NOH
Oleh
Pada 19 November lalu, Menteri Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul
Ghani mengesahkan Kabinet mengarahkan pengeluaran permit dibekukan
kepada pemaju yang hendak membina pusat beli-belah, bangunan komersial
dan kondominium berharga RM1 juta ke atas, berkuat kuasa 1 November.
“Jumlah kondomium, pusat beli-belah dan pejabat komersial melebihi
permintaan, oleh yang demikian Kabinet buat keputusan menghentikan
sementara pembangunan bernilai RM1 juta ke atas. Untuk sementara
sahaja,“ kata Menteri Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani.
Bagaimanapun, beliau memberi jaminan projek perumahan berharga
RM300,000 ke bawah boleh diteruskan dan permit pembinaan dibenarkan
untuk sesetengah negeri yang mempunyai keperluan terhadap hartanah.
Pada
17 November lalu, media memetik Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan
Sri Muhammad Ibrahim sebagai berkata, ketidakseimbangan pasaran
hartanah boleh memberi risiko besar ke atas keseluruhan ekonomi
sekiranya berlaku kejutan.
Beliau berkata, Malaysia mencatatkan hartanah kediaman tidak terjual
yang tinggi, iaitu 130,690 unit bagi tempoh sehingga suku pertama 2017,
khususnya rumah berharga lebih RM250,000 manakala kadar kekosongan
pejabat dijangka mencecah 32 peratus pada 2021.
Katanya, kira-kira 140 pusat beli-belah akan menyertai pasaran
hartanah di negeri utama menjelang 2021 dan ia akan memburukkan lagi
lebihan penawaran serta berpotensi menjadi lebih teruk berbanding semasa
krisis kewangan Asia (1997).
Menurut BNM, masalah lambakan kediaman tidak terjual dan ruang
komersial kosong paling teruk di Johor (27 peratus), Selangor (21
peratus), Kuala Lumpur (14 peratus) dan Pulau Pinang (lapan peratus).
Jumlah unit kediaman yang tidak terjual hari ini ialah pada kadar
tertinggi bagi dekad ini, dan punca utamanya ialah bilangan projek
perumahan baru yang tidak selaras dengan apa yang mampu dibayar oleh isi
rumah.
Walaupun secara umumnya langkah pembekuan tersebut dilihat wajar namun terdapat beberapa persoalan dan masalah yang timbul.
Pertama, apakah pembekuan tersebut mengambilkira punca sebenar masalah lambakan hartanah atau hanya langkah sepontan?
Kedua, apakah masalah kemampuan pemilikan rumah oleh rakyat telah
diambilkira? Di Johor umpamanya, Kerajaan Negeri bercadang menurunkan
kadar minimum pemilikan harta tanah kepada RM1 juta untuk warga asing.
Apakah ini kaedah terbaru menangani masalah itu atau ia akan membuka
masalah baru?
Ketiga, apakah sebab sebenar mengapa pemaju perumahan terus membina projek mewah walaupun ada lambakan hartanah?
Keempat, apakah pembekuan tersebut hanya melibatkan Kuala Lumpur
sedangkan laporan BNM dengan jelas menunjukkan Johor antara negeri
paling teruk berhadapan masalah itu? Terdapat kekeliruan yang timbul
antara arahan Kabinet dan kenyataan oleh Menteri Kewangan II.
Kelima, bagaimana pembekuan hartanah berharga RM1 juta ke atas boleh
menyelesaikan masalah lambakan rumah berharga RM250,000 seperti yang
dilaporkan BNM? Skim perumahan PR1MA pula kebanyakannya melibatkan rumah
berharga sekitar RM400,000, yang menurut dapatan BNM juga masih dalam
kategori tidak mampu dimiliki dan bakal tidak terjual.
Keenam,
mengapakah ada pengecualian terhadap pembekuan bagi projek Bandar
Malaysia dan Tun Razak Exchange yang berkait dengan 1MDB? Datuk Bandar
Kuala Lumpur, Tan Sri Mohd Amin Nordin Abd Aziz seperti dilaporkan media
berkata projek Bandar Malaysia tidak akan dikenakan larangan berkenaan
memandangkan pembekuan itu tidak bersifat menyeluruh.
Bagaimanakah pembekuan itu dilihat adil kepada pemain industri
pembangunan hartanah yang lain jika projek 486 ekar Bandar Malaysia dan
70 ekar Tun Razak Exchange menerima pengecualian? Mengapa 1MDB mendapat
layanan khas?
Baru-baru ini IJM, salah sebuah pemaju hartanah terbesar negara telah
mengumumkan akan membina sebuah menara pejabat berharga RM500 juta di
Tun Razak Exchange selepas mengambil alih anak syarikat TRX City,
Fairview Valley Sdn Bhd. Menara baru itu dianggarkan berukuran 560,000
kaki persegi.
Amatlah jelas dengan pembangunan yang begitu besar maka pengecualian
ke atas dua projek mega berkaitan 1MDB itu akan menyebabkan masalah
ketidakseimbangan antara permintaan dan penawaran hartanah di negara ini
semakin meruncing.
Ketujuh,
apakah rancangan pembangunan mega lain yang belum mengemukakan
permohonan pelan mereka seperti mana Bandar Malaysia, juga akan mendapat
pengecualian?
Menurut Tony Pua, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara yang juga
Setiausaha Publisiti DAP, Kementerian Kewangan belum mengisytiharkan
pemenang tender kepada pemaju induk Bandar Malaysia namun Menteri
Wilayah Persekutuan, Tengku Adnan Tengku Mansor telah mengesahkan bahawa
Bandar Malaysia (dan juga TRX) dikecualikan daripada pembekuan kerana
kedua-dua projek tersebut telah dipersetujui pada dasarnya.
"Sudah jelas di sini prinsip kerajaan hanya untuk melindungi
kepentingan 1MDB. TRX dan Bandar Malaysia adalah dua aset terbesar 1MDB
yang perlu dibangunkan jika dana itu mahu terus bertahan.
Ia juga
merupakan dua projek pembangunan terbesar di Kuala Lumpur," tegas Tony
Pua.
Sekiranya persoalan dan permasalahan di atas tidak dapat dijelaskan
dengan berkesan maka dibimbangi pembekuan oleh Kabinet itu akan gagal
menyelesaikan masalah ketidakseimbangan penawaran-permintaan dalam
sektor hartanah.
Malah lebih buruk lagi, ia boleh menyebabkan herotan yang lebih besar
serta pelaburan asing berkemungkinan tidak lagi berminat untuk melabur
di negara ini ekoran dasar yang tidak konsisten dan tidak adil.
Sebelum
berlaku krisis hartanah dan perumahan yang lebih teruk, parti
pemerintah perlu meneliti laporan oleh BNM dan berani membuat keputusan
yang terbaik buat rakyat dan negara.
Parti pemerintah wajib menilai kembali antaranya, Dasar Perumahan
Negara, supaya berpaksikan keperluan negara dan kehendak rakyat, bukan
mengutamakan kebajikan kroni seperti pemaju dan projek pilihan.
Amatlah jelas kini terdapat jurang yang besar antara kemampuan rakyat
memiliki rumah dengan tawaran yang diberi. Antara lambakan hartanah
mewah dengan permintaan.
Menurut Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), punca masalah
perumahan ialah sumber-sumber binaan negara disalurkan bukan untuk
memenuhi keperluan rakyat yang memerlukan rumah, tetapi lebih kepada
pasaran yang boleh membayar.
SYED IBRAHIM SYED NOH adalah ketua penerangan PKR.
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan