Peguam terkejut SPRM tidak tahu Guan Eng dibebaskan

Ahli Parlimen Bukit Gelugor Ramkarpal Sigh berpandangan tidak masuk akal bagi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak mengetahui perkembangan kes membabitkan bekas ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dibebaskan daripada tuduhan rasuah membabitkan penjualan banglo miliknya.

Ramkarpal yang juga peguam Guan Eng berkata, kenyataan SPRM yang mengatakan keputusan dibuat oleh Jabatan Peguam Negara dan bukannya SPRM, menambah rasa terkejutnya.
“”Saya terkejut kerana SPRM terkejut dengan keputusan itu.
“Jelas sekali perkara ini telah dibawa kepada perhatian SPRM oleh Peguam Negara (AG).

“Mereka (SPRM) jelas mempunyai pengetahuan dan telah dimaklumkan bahawa pendakwaan akan ditarik balik, kerana keseluruhan proses melibatkan SPRM.

“Adakah SPRM mengatakan bahawa AG tidak berunding dengan mereka? Ini adalah tuduhan yang serius,” katanyaa dalam kenyatana hari ini.

Hari ini SPRM dalam satu kenyataan dikeluarkan selepas keputusan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang membebaskan Guan Eng SPRM menegaskan bahawa keputusan itu dibuat oleh Pejabat Peguam Negara, dan bukannya SPRM.

Saya terkejut kerana telah membaca satu kenyataan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini bahawa terkejut bahawa bekas Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng telah dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi Pulau Pinang untuk dua tuduhan rasuah selepas pihak pendakwaan memberitahu mahkamah bahawa ingin menarik balik caj tersebut.

Ramkarpal, bersama R.S.N Rayer dan Reubankumar Asokan, yang mewakili Guan Eng berkata, tiada petunjuk SPRM tidak diberitahu atau tanda sebelum pembebasan Guan Eng.

“Kami berada di sana pada waktu pagi dan bertemu dengan DPP (timbalan pendakwa raya), tiada seorang pun daripada mereka berkata apa-apa.

“Kami terkejut dengan kenyataan SPRM. Ini adalah tuduhan yang serius dan mereka harus menghentikannya,” kata Ramkarpal lagi.

Katanya, adalah tidak masuk akal bagi SPRM untuk menuntut kejahilan perkembangan hari ini apabila pengarah bahagian undang-undang dan pendakwaan sendiri, Mohd Masri Daud memaklumkan kepada mahkamah bahawa dia telah menarik balik tuduhan tersebut.

“Saya berada di mahkamah pagi ini dengan peguam lain untuk kedua-dua tertuduh dan tidak ada tanda-tanda ketidakpuasan hati dari Masri atau pasukannya yang mencerminkan tuntutan tersebut.

Hakim berhak untuk membebaskan kedua-dua tertuduh Guan Eng dan Phang Li Khoon pagi ini adalah selari dengan kes membabitkan Pengerusi Eksekutif Kebangsaan Feedlot Corporation, Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail, suami kepada bekas Ketua Pergerakan Wanita Umno, Tan Sri Shahrizat Abdul Jalil yang juga telah dibebaskan daripada dua tuduhan pecah amanah jenayah (CBT) yang melibatkan kira-kira RM49.7 juta selepas pihak pendakwaan memaklumkan kepada mahkamah bahawa ia tidak mahu meneruskan perkara itu.

Dalam kes ini, kedua-dua orang tertuduh telah mengemukakan representasi yang luas dan terperinci kepada Peguam Negara (AG) tentang mengapa caj itu patut ditarik balik yang dipertimbangkan sebelum keputusan hari ini, katanya.

“Kenyataan SPRM bahawa ia terkejut menunjukkan bahawa Masri tidak menyadari keputusan AG untuk menarik balik tuduhan tersebut. Ini adalah perkara asas dan sangat malang SPRM gagal memahaminya,” ujarnya yang juga Pengerusi Biro Undang-undang DAP.

Hari ini Hakim Datuk Hadhariah Syed Ismail melepaskan dan membebaskan Lim, 58, dan Phang, 46, berikutan permohonan peguam Ramkarpal Singh yang mewakili Lim, dan Datuk V.Sithambaram serta Hisyam Teh Poh Teik, yang mewakili Phang, supaya anak guam mereka dibebaskan sepenuhnya daripada pertuduhan itu.

Hadhariah berkata beliau tidak bersetuju dengan permohonan pihak pendakwaan supaya pertuduhan itu ditarik balik dan kedua-dua tertuduh dilepaskan tanpa dibebaskan (DNAA)
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan