Prestasi pahit Tanjung Piai pengajaran penting

Oleh P Ramasamy

Apa yang mengejutkan dalam keputusan pilihan raya kecil Tanjung Piai bukanlah kemenangan calon Barisan Nasional (BN), tetapi majoriti undi yang diperolehnya.

MCA membuktikan bahawa di bawah keadaan yang betul, ia dapat memperoleh sokongan orang Cina dan orang Melayu.

Parti itu tidak boleh dikatakan tidak aktif lagi sementara ini.

Di manakah kita melakukan kesilapan dan mengapakah Pakatan Harapan (PH) atau PPBM tidak dapat berjaya walaupun Perdana Menteri Dr. Mahathir Mohamad melakukan kempen peribadi sehingga menulis surat peribadi masih tidak jelas.
Kemenangan itu tidak berkaitan dengan prestasi BN kebelakangan ini atau berkaitan dengan pakatan politik antara Umno dan PAS. Ia adalah pilihan raya kecil di mana orang Cina mahu mengajar kerajaan PH sebagai pengajaran penting.

Prestasi PH yang tidak begitu baik sejak kemenangan pilihan raya umum tahun lalu, dasar kerajaan berkenan kaligrafi Jawi, perkembangan pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) yang perlahan, Kongres Maruah Melayu dan yang lain menyakitkan hati kaum masyarakat Cina dan masyarakat bukan Melayu secara umum.

Bukanlah BN lebih baik dari segi strategi, tetapi keputusan pilihan raya adalah tanda-tanda kepada perasaan marah dan kekecewaan rakyat yang terpendam terhadap PH.

Saya rasa keputusan akhir pilihan raya ini adalah tanda undi protes terhadap kerajaan PH untuk menyedarkan kerajaan keadaan terkini dan menyeru kerajaan untuk menyelesaikan masalah sebelum hukuman yang lebih berat dikenakan ke seluruh negara.

Malah, keputusan pilihan raya oleh daerah pengundian menunjukkan bahawa kedua-dua undi masyarakat bukan Melayu dan Melayu berpindah memihak kepada ahli MCA, Wee Jeck Seng sebagai bantahan terhadap PH.

PAS mungkin menyokong calon MCA kerana pakatan politiknya dengan Umno, tetapi ia tidak begitu penting dalam mendapatkan sokongan orang Melayu untuk calon BN Cina.

Umno sudah mempunyai sokongan masyarakat Melayu jauh sebelum pertandingan politik.
Kemunculan PAS di sisi Umno dan BN mungkin hanya meningkatkan sedikit lagi sokongan daripada orang Melayu.

Ia bukan hanya tentang prestasi lemah kerajaan PH dalam menangani pembaharuan yang dijanjikan tetapi juga penglibatannya dengan Umno dan PAS untuk menghilangkan sokongan Melayu yang mengasingkan orang bukan Melayu.

Kedua-dua orang Melayu dan bukan Melayu, terutamanya orang Cina telah memberi sokongan mereka kepada MCA dari belakang demi menunjukkan rasa tidak puas hati mereka kepada PH.

Bukan orang Melayu, terutamanya orang Cina, dan sedikit sebanyak orang Melayu akan terus memberikan undi bantahan mereka pada masa akan datang kecuali PH mengubah kursus yang ada sekarang.

Ini adalah kemenangan keempat berturut-turut bagi pihak pembangkang di Semenanjung.
Terdapat pengajaran penting yang perlu dipelajari dalam perkara ini oleh PH dan pihak-pihak komponennya.

PH harus berhenti menjadi juara bangsa dan agama dengan menumpukan kepada pelaksanaan apa yang dijanjikan kepada rakyat Malaysia dalam manifesto pilihan raya.

Ia tidak boleh melawan pembangkang dengan berada dalam keadaan yang sama tetapi perlu memilih platform pentadbiran berdasarkan menangani pelbagai keperluan rakyat Malaysia, tanpa mengira kaum dan agama.

Kegunaan atau penyalahgunaan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Keselamatan) yang baru-baru ini atau Sosma dalam menahan 12 individu kalangan kaum India kerana dakwaan hubungan dengan LTTE yang tidak berfungsi tidak memihak kepada kerajaan untuk kebanyakan bahagian masyarakat Malaysia.

Masa telah tiba untuk para pemimpin PH mengambil berat dan prihatin terhadap beberapa perkara untuk memahami mengapakah terdapat masalah terhadap gabungan dan bagaimanakah cara untuk mengubah keadaan ini.

P Ramasamy adalah Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan