Oleh DR ZULKARNAIN LUKMAN
Sehingga
kini, polemik tulisan jawi masih belum reda. Dong Jiao Zong masih lagi
belum dapat menerima cadangan Kementerian Pendidikan untuk
memperkenalkan pelajaran tulisan jawi di sekolah-sekolah termasuk di
sekolah rendah jenis kebangsaan cina.
Manakala, satu pihak yang pro jawi pula tetap bertegas untuk
melaksanakan pengajaran tulisan jawi. Mujurlah, pihak polis telah
berjaya mendapatkan perintah mahkamah untuk menghalang Dong Jiao Zong
daripada meneruskan kongres jawi baru-baru ini.
Jika tidak pastinya polemik jawi akan bertambah panas kerana pihak
yang pro jawi telah mengancam untuk mengadakan perhimpunan balas di
tempat yang sama.
Meskipun, Timbalan Menteri, YB Hanipa Maidin menyatakan pendapatnya
bahawa pihak polis tidak sepatutnya mendapatkan injunksi Mahkamah
tersebut atas dasar prinsip kebebasan bersuara tetapi setiap bentuk
kebebasan bersuara itu adalah tertakluk kepada sekatan sekiranya ia
mungkin akan mengganggu ketenteraman awam.
Langkah polis mengambil injunksi Mahkamah itu sebenarnya adalah
mengikut lunas undang-undang dan bukanlah satu tindakan yang berbentuk
unilateral tanpa kawal selia Mahkamah.
Artikel 152(1) Perlembagaan Persekutuan menyatakan “Bahasa kebangsaan
ialah bahasa Melayu dan hendaklah dalam tulisan yang diperuntukkan
melalui undang-undang oleh Parlimen”.
Setakat ini yang jelas undang-undang Parlimen itu adalah merujuk
kepada seksyen 9 Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 (Akta 32) yang
menyatakan, “Tulisan bagi bahasa kebangsaan ialah tulisan Rumi: dengan
syarat bahawa ini tidak melarang penggunaan tulisan Melayu, yang lebih
dikenali dengan nama tulisan Jawi, bagi bahasa kebangsaan.”
Sejarah menunjukkan bahawa tulisan jawi adalah tulisan asal Bahasa
Melayu. Namun selepas merdeka tulisan jawi itu telah ditukarkan kepada
tulisan rumi. Alasan untuk menukarkan tulisan jawi kepada tulisan rumi
adalah mudah difahami.
Ianya untuk memberikan akses yang lebih luas kepada Bahasa Melayu
supaya orang ramai lebih mudah. Ini kerana tulisan rumi atau roman telah
digunakan secara meluas di seluruh dunia berbanding tulisan jawi.
Namun, hasrat murni itu tidak menjadi kenyataan. Apa yang berlaku
setelah puluhan tahun tulisan rumi berada di arus perdana, tulisan jawi
semakin terpinggir dan tidak mendapat tempat.
Ramai orang Melayu sendiri sudah tidak mahir lagi menulis jawi. Malah
bukan setakat menulis jawi, untuk membaca tulisan jawi pun sudah
merangkak-rangkak kerana terpaksa mengeja setiap huruf.
Begitu juga
dengan tulisan rumi, prestasi penggunaan Bahasa Melayu tidaklah begitu
membanggakan berbanding dengan penggunaan Bahasa Inggeris.
Ini telah menjadikan tulisan jawi semakin terpinggir apabila ianya
tidak digunakan oleh orang ramai.
Akibatnya, tulisan jawi sudah hilang
nilai komersial. Tulisan yang hilang nilai komersial akan pupus ditelan
zaman.
Buktinya, akhbar yang ditulis dalam tulisan jawi pun sudah tidak
wujud lagi di Malaysia. Malah, sesetengah akhbar yang menjadikan jawi
sebagai sisipan juga tidak lagi mengeluarkan sisipan itu kerana hilang
nilai komersialnya.
Justeru, tulisan jawi memerlukan nilai tambah untuk menjadikan ia
satu produk yang berdaya maju dan dihargai ramai. Langkah Kementerian
Pendidikan untuk memperkenalkan pembelajaran tulisan jawi di sekolah
rendah termasuklah di sekolah vernakular telah memberikan dimensi baharu
bagi tulisan jawi.
Tambahan lagi, apabila isu ini dipolemikkan oleh ramai orang maka
ianya memberikan publisiti dan ruang bagi masyarakat memberikan pendapat
masing-masing termasuk Tuanku Permaisuri Agong yang giat menulis
twitter dalam tulisan jawi.
Semua orang tahu bahawa tidak mungkin seseorang itu akan pandai
tulisan jawi dengan hanya belajar tiga mukasurat sahaja. Oleh itu,
kenapakah perlu dikhuatirkan sangat dengan pelajaran tulisan jawi
setakat tiga mukasurat?
Hasrat Kementerian Pendidikan untuk membawa perhatian ramai kepada
tulisan jawi ini adalah langkah yang sangat positif kerana hala tuju
yang dibawa adalah untuk orang ramai mengenali semula budaya dan warisan
negara. Tulisan jawi sebenarnya adalah warisan negara yang kedudukannya
semakin pudar.
Walau bagaimanapun, sesetengah orang melihatnya dari aspek yang
berbeza. Bagi Dong Jiao Zong, mereka menganggap bahawa pengenalan
tulisan jawi ini adalah sebahagian daripada proses untuk Islamisasi.
Bagi sesetengah orang Islam pula menganggap bahawa tulisan jawi ini
adalah berasal daripada tulisan arab dan tulisan arab adalah tulisan
Al-Quran maka ianya adalah adalah kaitan dengan agama Islam.
Inilah punca masalah sebenar yang perlu dirungkaikan oleh pihak
kerajaan. Orang bukan Islam perlu diyakinkan bahawa langkah Kementerian
Pendidikan untuk memperkenalkan subjek tulisan jawi adalah tidak lain
dan tidak bukan melainkan untuk memastikan tulisan jawi kekal sebagai
warisan negara.
Bagi orang Islam pula, tiada salahnya untuk menganggap tulisan jawi
itu lebih dekat dengan Al-Quran semata-mata kerana sebahagian besar
abjad jawi itu berasal daripada abjad arab.
Namun, untuk mengaitkan tulisan jawi itu sebagai akidah umat Islam
adalah sangat jauh tersasar.
Pokok akidah umat Islam adalah kepercayaan
kepada Allah yang Maha Esa dan kepercayaan kepada Nabi Muhammad SAW
sebagai pesuruhnya.
Tulisan jawi yang ingin diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan ini
langsung tidak menyentuh tentang kepercayaan kepada Allah dan percaya
kepada nabi.
Tulisan jawi yang ingin diperkenalkan ini hanya ingin membawa para
pelajar menghargai tulisan yang pernah berada di era kegemilangan suatu
ketika dahulu seperti tulisan jawi yang tertera di Jata Negara
(Bersekutu Bertambah Mutu) dan di wang kertas (Bank Negara Malaysia dan
Ringgit Malaysia).
Sesungguhnya tulisan jawi ini adalah sesuatu yang mempunyai nilai
sejarah yang tinggi bagi rakyat Malaysia. Marilah kita semua rakyat
Malaysia berbangga dengan warisan negara yang tidak ternilai ini.
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan