Racun dalam madu,Kabinet Muhyidin telah dibentuk.

Oleh Dr Khir Toyo


Nyatanya jumlah ahlinya terlalu ramai utk sebuah negara kecil seperti negara kita yg jumlah penduduknya sekitar 33 juta sahaja.


Saya lihat kabinet ini tak lebih dari kabinet hadiah.

Memberi jawatan kepada mereka yg berjasa menumbangkan kerajaan PH lalu.

1) kumpulan Azmin Ali, seramai 10 mp, keluar Keadilan, masuk Bersatu, semua dapat jawatan malah Azmin Ali mendapat jawatan menteri kanan dan bertaraf timbalan perdana menteri.

2)kumpulan Hamzah Zainudin, kumpulan ini keluar Umno dan masuk Bersatu, semuanya juga mendapat jawatan kerajaan. Malah jawatan menteri utama spt KDN, Luar Bandar, pertanian dan ekonomi.

3) kumpulan mp dari Bersatu,kumpulan yg mengkianati Tun M, mereka juga mendapat hadiah masing masing.

Nampak jelas PM kita amat menghargai orang orang yg tidak setia dan suka melompat.

Manakala mp Umno dan Pas yg setia pada parti, hanya mendapat kementerian yg tidak berhubung terus dgn rakyat. Malah ada satu kementerian kabinet ph di pecah tiga kementerian utk diagihkan kepada tiga mp Umno dan pas.

Jika kita telusuri secara mendalam kabinet Muhyidin ini akan menguatkan kedudukan Bersatu dalam masyarakat malah ia akan memastikan Bersatu dapat menembusi kubu kuat Umno dan Pas terutamanya di kawasan luar bandar dan pinggir bandar.

Kementerian luar bandar, kementerian pertanian dan asas tani , kementerian wanita dan kebajikan, kementerian pendidikan, kementerian ekonomi adalah di antara kementerian yg tugas nya menjangkau masyarakat luar bandar.malah sebahagian besar rakyat amat bergantung pada kementerian yg dipikul tugasnya oleh mp dari Bersatu.

Saya pasti strategi ini akan melemahkan kekuatan Umno dan Pas dalam jangka waktu yg singkat.

Ada racun dalam madu itulah situasi yg di hadapi oleh Umno dan Pas. Nak dibuang madu, sayang juga.Nak diluah terasa sedap nya tak rasa pula racunnya.Apapun kesan minum madu beracun ini pasti ada yg pastinya tidak ada ubat yg mampu menyembuh kan jika sudah terlalu banyak racun dalam badan.

Ada racun dalam madu itulah yg umno dan pas hadapi sekarang.

Persoalannya mampukah Muafakat Nasional bertahan dengan dugaan dan godaan madu beracun ini.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan