PAS dan Umno: Politik dan empati


 Oleh Haris Zalkapli

Ada satu isu penting dalam hubungan tiga parti Melayu, Umno, PAS, dan PPBM yang memerlukan pengamatan dan muhasabah yang lebih jujur dan mendalam, iaitu hal melibatkan sentimen yang paling asas dalam hubungan Umno dengan PPBM.
 
Dalam hal ini, PAS nampaknya amat kurang berupaya untuk berempati dalam menyikapi perasaan Umno dengan PPBM, yang boleh dikatakan isu paling utama melibatkan kejatuhan kerajaan yang ditunjangi Umno dalam Pilihan Raya Umum ke-14 pada Mei 2018.
 
PAS sentiasa sedar dan tegas dengan Parti Amanah, PAN, yang dianggap sebagai pengkhianat kerana berkomplot dan dipergunakan oleh DAP, pendirian yang agak sukar dipertikaikan dan sering kali ditunjukkan sendiri oleh pemimpin-pemimpin PAN melalui sikap selektif mereka.
 
Walau bagaimanapun, PAS mengambil mudah sentimen Umno terhadap PPBM, dan beberapa kali bertindak dengan cara yang menampakkan kecondongannya yang berlebihan pada parti yang memegang jawatan perdana menteri itu, pada masa Tun Dr Mahathir Mohamad, dan kemudian masa Tan Sri Muhyiddin Yassin.
 
Persepsi mudah yang dipegang ramai pemerhati ialah, PAS berpaut pada pihak yang dilihat paling berkuasa dan mampu memberi pulangan kepada PAS dalam kerjasama politik sekarang dan akan datang.
 
Lebih menguatkan persepsi ini ialah kesediaan pihak PAS untuk mengeluarkan kenyataan untuk menunjukkan sokongan tidak berbelah bagi kepada perdana menteri - yang ketujuh dan kelapan - malah secara terbuka menyebelahi PPBM dalam pertembungan dengan Umno.
 
Hal ini berterusan hingga pada satu tahap, PAS kelihatan mengulang-ulang hujah mewarnakan Umno dengan amat negatif, seperti mula lupa diri dan gila kuasa, tanpa melihat dan meneliti perincian setiap satu kes.
 
Dalam hal ini, PAS jelas kelihatan amat sukar melihat dengan empati keadaan yang melanda Umno pada masa ini, dan kesukaran yang dihadapi.
 
Parti Islamis ini kelihatan cenderung memanjangkan dan mengukuhkan stereotaip yang dipegang mengenai Umno, yang sering kali kelihatan seperti sekadar hujah defensif yang berakar daripada kebiasaan berzaman bersaing dalam politik dengan Umno.
 
Ini tidak menafikan beberapa isu melibatkan Umno dan hubungan PAS dengan Umno, termasuk pragmatisme yang berpotensi menjejaskan hubungan pada masa depan, dan ketiadaan kesatuan pemikiran dan tindakan dalam Umno, paling utama melibatkan dua kumpulan besar yang berbeza pendapat tentang cara mengemudi jalan ke arah meraih semula kuasa dalam kerajaan, dan arus liberal yang kuat dalam parti Melayu itu.
 
Rekod yang tidak konsisten dalam perjuangan Melayu dan Islam, korupsi, pragmatisme hingga menggadaikan prinsip - yang ada masanya hanya wujud pada kadar amat minima - dan pelbagai lagi penyakit organisasi besar yang telah kukuh dan menyeluruh kuasa dan peranan politiknya, mudah dijadikan hujah yang Umno tidak dapat diyakini dan bukan rakan politik yang membawa faedah.
 
Walau bagaimanapun, keadaan ini bukan sesuatu yang tetap dan pasti pada Umno, melainkan keadaan yang boleh sahaja melanda mana-mana parti atau organisasi yang memperolehi kuasa dan peranan besar seperti yang dialami oleh Umno.
 
Lebih utama daripada faktor ini, keadaan dan struktur politik negara ini meletakkan Umno pada satu posisi yang penting dan tidak dapat dielakkan melibatkan kuasa dan kepentingan orang Melayu.
 
Hal inilah yang perlu lebih diambil kira oleh PAS, selain pertimbangan segera melibatkan kuasa dan PPBM yang kini berkuasa dalam kerajaan Perikatan Nasional, selepas melompat dari kerajaan Pakatan Harapan.
 
PAS sendiri perlu sedar peranannya sepanjang bersama Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat yang telah menyucikan DAP yang hanya ditolak sepenuhnya parti Islam itu menjelang muktamar dan pemilihan kepimpinan parti pada 2015.
 
Selama bertahun dengan BA dan PR, PAS secara efektif menjadi benteng kepada DAP (dan juga PKR) termasuk dalam isu-isu kritikal melibatkan agama, seperti kritikan pihak lain, terutama Umno, pertubuhan Isma, dan kelompok akademik tempatan berkenaan elemen liberal dalam perjuangan parti-parti komponen PR.
 
Sepanjang tempoh itu, sebarang kritikan Umno melibatkan isu berkaitan liberalisme dalam PR ditolak dengan sinis oleh PAS sendiri, dan di peringkat tertentu dalam parti, wacana mengulas liberalisme ini (termasuk tajuk seperti pluralisme agama) dianggap sebagai wacana bawaan Umno untuk memecahkan PR.
 
Perjuangan PAS dan Umno tetap mengikut formula politik kepartian, dan kuat dipengaruhi kepentingan berkaitan, walaupun diakui idealisme bangsa dan agama ini kekal sebagai bahagian penting perjuangan dua parti ini, walaupun banyak turun naiknya.
 
Kepentingan yang lebih utama, seperti yang dikemukakan sendiri berkali-kali oleh parti-parti Melayu terbesar ini ialah bangsa dan agama, yang merentasi dan sering tidak tertakluk kepada garis pemisah parti.
 
Isu empati ini boleh dikatakan satu isu yang tenggelam dalam perbincangan PAS dengan Umno ini, hingga menyuburkan satu bentuk hubungan yang tegang, dan membuka jalan kepada rasa curiga dan kemungkinan, perpecahan dan keadaan permusuhan yang jauh lebih buruk berbanding sebelum ini.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan