Lepaskan belon di acara Najib: Bilqis Hijjas dibebaskan

KUALA LUMPUR: Penari Bilqis Hijjas dibebaskan daripada pertuduhan berkelakuan menghina kerana melepaskan belon kuning dalam satu acara dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isteri di sebuah pusat membeli-belah 2 tahun lalu.

Majstret Muhammad Faizal Ismail berkata pihak pembela telah mencetuskan keraguan atas kes pihak pendakwa.

Menurutnya, dakwaan Bilqis mengatakan beliau hanya melepaskan belon untuk menarik perhatian Najib bagi mendokong prinsip perlembagaan tidak pernah dicabar oleh pihak pendakwa.

“Bukti oleh saksi pendakwaan bahawa mereka (tetamu yang hadiri acara itu) akan berasa marah dengannya (Bilqis) dan ianya akan menganggu majlis hanyalah tanggapan,” katanya.

Menurut Faizal, Bilqis yang merupakan satu-satunya saksi pihak pembela, memberi bukti konsisten dengan testimoni oleh pegawai keselamatan dan imej yang dirakam pada kamera litar tertutup (CCTV).

Beliau juga berkata, Bilqis tidak melawan apabila ditangkap pegawai keselamatan dan acara berjalan dengan lancar.

Pada 1 Julai 2016, Mahkamah Majistret membebaskan Bilqis tanpa memanggilnya membela diri atas dasar kerana bukti oleh saksi pendakwaan tidak dapat membuktikan yang Bilqis berniat mencetuskan provokasi dan kemarahan.

Anak kepada arkitek terkemuka Hijjas Kasturi, dituduh melepaskan belon dari tingkat 5 pusat membeli-belah Pavilion di Bukit Bintang pada 31 Ogos, semasa Najib dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor menghadiri Festival Seni Antarabangsa Kuala Lumpur DiverseCity 2015 di tingkat bawah.

Belon yang tertera perkataan “demokrasi”, “media bebas” dan “keadilan” itu sehari selepas perhimpunan Bersih 4.0.

Bilgis didakwa mengikut Seksyen 14 Akta Kesalahan Kecil 1955, boleh dikenakan denda maksimum RM100 jika sabit kesalahan.

Mahkamah Tinggi 3 Oktober lalu memerintahkan penari itu membela diri ekoran satu rayuan oleh kerajaan.

Bilgis yang gembira hari ini berkata beliau berharap kerajaan tidak akan merayu ke atas keputusan itu.

“Ini satu tuduhan tidak betul dan keputusan mahkamah menunjukkan tentangan simbolik dibenarkan,” katanya kepada pemberita.

Bilqis juga berterima kasih kepada para peguamnya yang menguruskan kes itu sejak 2 tahun lepas.
Share on Google Plus

About Voice Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan