Oleh Zin Mahmud
Minggu lalu, dua peristiwa berkaitan Islam dibincangkan di media sosial.
Pertama, mengenai keputusan Barisan Nasional (BN) tidak membawa rang
undang-undang meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965
(RUU 355) ke Dewan Rakyat.
Kedua, mengenai usaha pihak berkuasa keselamatan membanteras kegiatan yang boleh membawa kepada keganasan.
RUU 355 yang diperjuangkan PAS ini mempunyai asal-usul daripada usaha
untuk melaksanakan syariah di negara ini, yang meliputi hukum hudud.
Sementara ancaman keganasan berkaitan IS yang asalnya merupakan
sebahagian daripada Al-Qaeda mempunyai susur galur daripada perjuangan
Mujahidin membebaskan Afghanistan daripada cengkaman Soviet Union.
Masyarakat Islam negara ini umumnya menolak keganasan. Ia bukan saja suatu ekstremisme tetapi dianggap bercanggah dengan Islam.
Tetapi dalam RUU 355 itu, ia memperoleh banyak sokongan dalam
masyarakat Islam, walaupun terdapat juga penentangan terhadapnya.
Penyokong menganggap RUU itu wajar sementara penentang berpendapat ia
tidak patut digubal pada waktu ini.
Kedua-dua perkembangan itu boleh dipandang sebagai sebahagian
daripada hasil perjuangan gerakan Islam di negara ini. Tetapi gerakan
Islam adalah luas dan pelbagai dengan alirannya bertentangan di antara
satu sama lain.
Tentunya golongan biasa akan menolak pihak ekstremis, walaupun
kedua-duanya adalah juga sebahagian daripada gerakan Islam. Malah ada
golongan Islam yang mendokong demokrasi liberal dan negara kebajikan.
Mereka juga merupakan sebahagian daripada gerakan Islam.
Maka apa yang dimaksudkan dengan gerakan Islam adalah sesiapa saja
yang berjuang untuk melaksanakan Islam, walaupun pesertanya berada dalam
pelbagai bentuk, dengan tafsiran agama mereka juga bermacam ragam.
Era kebangkitan Islam
Gerakan Islam ini boleh dilihat dalam bentuk 3 peringkat sejarah.
Pertama, gerakan Islam yang dikira daripada bermulanya perjuangan
Rasulullah s.a.w sehinggalah pemansuhan khilafah Uthmaniyyah. Peringkat
kedua ialah perjuangan memulihkan khilafah melalui gerakan Pan-Islam
dipelopori Jamaluddin Al-Afghani sehinggalah kepada apa yang pernah
dinamakan sebagai “Era Kebangkitan Islam”.
Era ini dikira bermula dengan gerakan Revolusi Iran hinggalah
sekarang. Walaupun Revolusi Iran berlaku pada 1979, tetapi demonstrasi
pertama menentang Shah Iran, Reza Pahlavi bermula pada tahun 1977. Tahun
itulah yang boleh dikira sebagai bermulanya Era Kebangkitan Islam.
Tahun ini, 2017, ia sudah mencapai 40 tahun.
PAS ditubuhkan pada 1955 dan merupakan sebahagian daripada tradisi
gerakan Islam peringkat kedua yang menyaksikan penubuhan Ikhwanul
Muslimin di Mesir, Jamaat Islami di Pakistan dan Masyumi di Indonesia.
Dari tradisi inilah ditubuhkan Hizbul Muslimin di Tanah Melayu pada
1945, yang daripadanya dimunculkan dalam bentuk PAS, walaupun pada
asalnya adalah Biro Agama Umno.
Dari awal lagi mereka bercita-cita mewujudkan negara Islam, atau negara yang melaksanakan syariah.
Pada 1976, PAS berada dalam BN, tetapi gelombang anak muda yang
serius memperjuangkan Islam menyertai Angkatan Belia Islam Malaysia
(Abim). Maka pertubuhan ini menjadi wadah bagi gerakan Islam peringkat
ketiga.
Ketika itu Abim lebih radikal daripada PAS. Sementara itu muncul
kumpulan dakwah yang merupakan sebahagian daripada gerakan Islam ini,
seperti Darul Arqam dan Tabligh.
Di luar negara, pelajar Malaysia juga menubuhkan kumpulan dakwah seperti Islamic Representative Council (IRC) dan Suara Islam.
Revolusi Islam
Tetapi peristwa yang menimbulkan suatu gelombang gerakan Islam yang
baharu berlaku apabila tercetus Revolusi Iran. Ia pula beserta dengan
kemasukan tentera Soviet Union ke Afghanistan. Ia mendorong kepada
semangat gerakan Islam yang besar melalui jihad Mujahidin. Pada waktu
sama Sudan mengisytiharkan dirinya negara Islam yang akan melaksanakan
syariah.
Selepas PAS dikeluarkan daripada BN, berlaku rombakan yang dianggap bermulanya era “Kepimpinan Ulama” dalam parti itu.
Tetapi aspirasi gerakan Islam menjadi arus perdana. Umno juga memberikan respons terhadap fenomena Islamisasi global ini.
Apa yang negara ini lalui juga turut dialami oleh bahagian dunia
Islam yang lain. Gerakan Islam di Turki muncul dalam bentuk parti
politik pimpinan Necmettin Erbakan. Tetapi gerakan Islam ini berbentuk
seperti sehelai kain putih yang besar menampung pelbagai tafsiran.
Daripada paling sederhana, hijau luntur sehinggalah kepada hijau pekat
dan terus hitam. Golongan ektremis pun ada. Ada yang berbentuk ganas,
tidak kurang pula yang hanya berhujah.
Di Indonesia timbul kumpulan militan seperti Negara Islam Indonesia
(NII) yang mewarisi Darul Islam daripada gerakan 1980-an. Ia kemudian
menjadi Jemaah Islamiyah (JI) yang pengaruhnya sampai juga di
Semenanjung.
Di Malaysia pula, ada kumpulan militan yang dipanggil KMM oleh pihak berkuasa.
Maka hasil daripada gerakan Islam dalam masa 40 tahun ini tidak
membanggakan. Umat Islam tidak dikagumi atau dihormati tetapi ditakuti
dan dibenci. Maka sebab itulah lahir Islamofobia.
Revolusi Islam Iran tidak berjaya di tempat lain kecuali di Lubnan di
mana Hizbullah memainkan peranan. Walaupun Iraq dipengaruhi kuat oleh
Iran tetapi ia bukanlah sebuah republik Islam.
Iran hanya menjadi pemain penting di Syria dan Yaman untuk menjadi
pengimbang kepada Arab Saudi. Akhirnya Iran ditakuti kerana keupayaannya
untuk membina bom nuklear.
Afghanistan yang menyaksikan kejayaan jihad Mujahidin 40 tahun lalu
menjadi negara yang tidak boleh berfungsi. Ia masih berperang dengan
Taliban. Sudan yang mengisytiharkan dirinya sebagai negara Islam lebih
awal daripada Iran dan Afghanistan juga tidak ke mana. Malah ia
kehilangan wilayah dengan Sudan Selatan menjadi negara merdeka,
bermajoritikan penduduk beragama Kristian.
Utopia
Dahulu, gerakan Islam memperjuangkan penubuhan negara Islam, walaupun
bentuk yang pelbagai menurut tafsiran kumpulan masing-masing.
Tetapi kini istilah Islamic State menjadi keji kerana ia nama sebuah
kumpulan pengganas yang menubuhkan sebuah kerajaan “Khalifah” tetapi
ditolak oleh umat Islam seluruh dunia.
Di Malaysia, usaha melaksanakan hukum hudud tercermin melalui
pemerkasaan mahkamah syariah yang terkandung dalam RUU 355, juga
dikaitkan dengan perjuangan gerakan Islam.
Sedangkan banyak pendokong gerakan Islam mengimpikan negara Islam
yang makmur dan penuh berkebajikan pada rakyatnya. Maksudnya negara
Islam itu bermaksud sebuah negara yang baik untuk semua rakyatnya, bukan
saja untuk umat Islam, tetapi juga bukan Islam.
Ia juga bermaksud sebuah negara yang bebas, bertoleransi, maju baik dari segi ekonomi, politik dan sosial mahupun intelektual.
Pendek kata negara Islam yang diperjuangkan oleh gerakan Islam itu adalah satu utopia.
Maka jika sesuatu usaha itu menjadi kontroversi, penuh pertikaian dan
huru-hara serta menimbulkan ketakutan, ia tidak menepati dengan
aspirasi sebenar gerakan Islam.
Tetapi utopia hanyalah suatu khayalan. Jika negara Islam adalah suatu
utopia, maka ia adalah satu khayalan. Kalau begitu, perjuangan 40 tahun
gerakan Islam adalah suatu khayalan semata-mata.
Tetapi jika seseorang masih percaya pada gagasan negara Islam dan
konsep gerakan Islam, maka ia perlu teori baharu untuk zaman
kontemporari dengan mengambil iktibar daripada pelajaran 40 tahun
perjuangan gerakan Islam.
Zin Mahmud ialah bekas pengarang kanan Kumpulan Utusan.
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan