Oleh Nasrudin Hassan
Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Penceraian) 1976 (Akta 164)
Rumusan Sidang Muzakarah Akta 164
Muqaddimah
PAS telah menganjurkan Muzakarah Akta 164 pada 16 Ogos 2017 yang lalu
secara tertutup di Hotel De Palma Ampang. Muzakarah ini dihadiri oleh
Sahibus Samahah Dato' Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri (Mufti Wilayah
Persekutuan), Encik Aidil Khalid (Concerned Lawyer for Justice), Haji
Abdul Rahim Sinwan (Timbalan Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia),
Encik Lukman Sheriff (Pengerusi Malaysian Lawyer Circle), Encik
Aminudin Yahya (Sekretariat Ummah) dan Datuk Wan Ahmad Fauzi Haji Wan
Husain (Panel Penasihat LUHAM).
YB Ustaz Idris Ahmad, Ahli Parlimen Bukit Gantang, YB Dato Iskandar
Abd Samad, Exco Kerajaan Negeri Selangor, Ahli Parlimen Kota Bharu, YB
Dato Takiyudin Hassan, YB Dato Dr Khairudin at Takiri, Ahli Parlimen
Kuala Nerus. Dato Dr Mahfodz Mohamad Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat dan
Dato Dr Nik Zawawi Salleh Setiausaha Majlis Syura Ulamak PAS turut sama
menyertai muzakarah tersebut.
Secara dasarnya melalui muzakarah ini, adalah dirumuskan:
1. Adalah diakui, bahawa suatu pindaan terhadap undang-undang sedia
ada sememangnya diperlukan, khususnya bagi menyelesaikan masalah status
perkahwinan tergantung apabila seseorang bukan Islam yang pada awalnya
berkahwin dalam perkahwinan sivil, memeluk agama Islam. Walau
bagaimanapun, pindaan tersebut hendaklah mengambil kira hak dan
kepentingan kesemua pihak, dan tidak boleh dibuat secara tergesa-gesa.
2. Kerajaan dilihat sangat tergesa-gesa meluluskan Pindaan Akta 164
tanpa melalui proses yang melibatkan pakar dan pihak-pihak yang
berkepentingan.
3. Pindaan Akta 164 bukan sahaja melibatkan hak non-Muslim, namun
juga melibatkan hak muslim (muallaf). Justeru itu, mestilah terlebih
dahulu dirujuk kepada Majlis Raja-Raja Melayu di mana Sultan adalah
ketua agama negeri.
Selain itu, pindaan ke atas Akta 164 ini juga turut melibatkan Akta
Undang-Undang Keluarga Islam, dan juga Enakmen Keluarga Islam
negeri-negeri, yang masing-masingnya jatuh di bawah bidang kuasa Yang
di-Pertuan Agong dan Sultan.
4. Langkah meminda Akta 164 lebih banyak mencetus pertikaian
undang-undang berbanding penyelesaian. Dalam pada kita hendak
menyelesaikan secara jangka pendek masalah perkahwinan tergantung
muallaf di sisi undang- undang sivil, jangan pula kita mencipta masalah
yang lebih parah dalam jangka masa panjang, terutamanya berkait isu
bidang kuasa Mahkamah Syariah dan Sivil, serta hak dan tanggungjawab
muallaf di sisi hukum syarak.
5. Sungguhpun kerajaan telah menarik balik seksyen 88A Akta 164 yang
menafikan hak muallaf untuk menentukan agama anaknya, tetapi hakikatnya
masih terdapat beberapa peruntukan lain dalam pindaan Akta 164 ini yang
menjadi titik pertikaian.
Adapun secara khususnya:
6. Pindaan Seksyen 3 Akta 164, merampas bidangkuasa Mahkamah Syariah
dan pihak-pihak berkuasa agama negeri terhadap muallaf dan anak-anaknya
yang beragama Islam.
Hal ini kerana seksyen ini memberikan hak dan bidangkuasa “eksklusif"
kepada Mahkamah sivil untuk mendengar dan memutuskan pertikaian
berhubung perkahwinan, perceraian, pembahagian harta, hak jagaan anak,
dan lain-lain yang melibatkan seseorang mualaf dalam perkahwinan
sivilnya.
Ia memberi ruang terlalu luas untuk Mahkamah Sivil membuat
satu keputusan yang berkemungkinan bertentangan dengan Undang- Undang
Substantif Hukum Syarak dan Fiqh Islam ke atas kepentingan seorang
muallaf dari segi dirinya, tanggung jawabnya, hartanya dan anak- anaknya
yang mungkin telah menjadi Muslim.
7. Pindaan Seksyen 51, hanya memberi hak seorang Muslim untuk
memfailkan pembubaran pernikahan sivilnya, tetapi hak pembubaran itu
tidak akan menyelesaikan pertikaian dan pertindanan hak seorang muallaf
dan tanggungannya. Ini adalah kerana persoalan Bidangkuasa masih tidak
dapat dirungkai.
8. Pindaan Seksyen 51A akan membolehkan Mahkamah Sivil membuat
keputusan melangkau dan bercanggah Hukum Syarak mengenai Harta Muallaf
yang meninggal sebelum pembubaran sempat diselesaikan. Malahan persoalan
faraid dan hak Baitul Mal Negeri-Negeri di bawah bidang kuasa Sultan,
secara terang-terangan dipinggirkan.
9. Semua ini jelas bertentangan dengan:-
(a) Bidangkuasa Mahkamah Syariah Negeri di bawah Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan; dan
(b) Bidang kuasa negeri yang ditetapkan oleh Senarai II Jadual 9
Perlembagaan Persekutuan dan mencabar kedudukan Raja-Raja Melayu sebagai
ketua agama Islam yang dijamin oleh Perkara 38(4) Perlembagaan
Persekutuan.
10. Masalah akan timbul lambat laun, apabila kes-kes perceraian
dibawa ke mahkamah di bawah Akta 164 seperti yang dipinda, dan peguam
bagi mana-mana pihak membangkitkan isu keabsahan pindaan tersebut di
sisi Perlembagaan Persekutuan. Jika itu berlaku, mahkamah boleh
mengisytiharkan pindaan Akta 164 tersebut sebagai tidak sah, kerana
melanggar bidang kuasa Mahkamah Syariah dan kuasa Sultan, dan kesannya,
masalah tidak pun dapat diselesaikan, sebaliknya kembali kepada titik
awal.
Kesimpulan
~ RUU 164 adalah bercanggah dengan konsep kedaulatan Malaysia yang
bercirikan Islam sebagai agama bagi Persekutuan, mengenepikan kedudukan
Raja-Raja Melayu sebagai ketua agama Islam di dalam negeri baginda
masing-masing, menceroboh bidang kuasa dalam Senarai II Jadual 9
Perlembagaan Persekutuan dan bidang kuasa eksklusif Mahkamah Syariah
seperti dijamin oleh Perkara 121(1A) Perlembagaan yang sama.
~ RUU 164 adalah bercanggah dengan prinsip perlembagaan dan sumpah ahli Parlimen untuk mempertahankan keluhuran perlembagaan.
~ Justeru, RUU 164 adalah TIDAK SAH dan hendaklah disemak semula oleh
Dewan Negara (yang sedang berlangsung sehingga berakhir pada 22 Ogos
2017).
~ YDP Agong mempunyai kuasa tersimpan (reserved powers) di bawah
Perkara 181(1) Perlembagaan Persekutuan untuk menolak perkenan RUU 164.
CADANGAN MUZAKARAH SEBAGAI SATU SOLUSI
Justeru, menghormati kedudukan Raja-raja Melayu sebagai ketua agama
di dalam negeri baginda masing-masing dan undang-undang peribadi seorang
muslim berada dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah, Maka dicadangkan
pindaan kepada RUU 164 dan statut-statut berkaitan seperti berikut:
1. Perintah pembubaran perkahwinan sivil seorang muallaf yang
dikeluarkan oleh Mahkamah Syariah hendaklah diterima sebagai bukti
konklusif oleh Akta 164 sebagai salah satu syarat untuk membubarkan
perkahwinan sivil secara ex-parte melalui permohonan pendaftar
perkahwinan sivil.
Dalam hal ini, seorang muallaf tidak dijadikan
satu pihak dalam prosiding di Mahkamah Sivil tetapi boleh hadir sebagai
seorang saksi untuk mengesahkan perintah Mahkamah Syariah.
2. Akta 164 dan statut-statut berkaitan hendaklah mengandungi
peruntukan yang mengarahkan pasangan terlibat untuk menghadiri sulh
(mediasi) bagi menguruskan hal berkaitan agihan harta sepencarian,
nafqah, hak penjagaan anak, hak pendidikan, alimoni dan remedi
bersangkutan selepas perintah pembubaran perkahwinan sivil oleh Mahkamah
Syariah disahkan oleh Mahkamah Sivil.
Dalam hal ini, keputusan sulh (mediasi) itu hendaklah dimuktamadkan
dalam bentuk perjanjian dan difailkan di Mahkamah Syariah dan Mahkamah
Sivil berkenaan.
3. Pihak-pihak di anjurkan ke Forum Mediasi pada awalnya dan
sekiranya pihak-pihak tidak boleh mencapai atau membuat kesepakatan maka
tribunal sebagai penyelesaian.
4. Sebelum tertubuhnya kedua-dua (Mediasi dan Tribunal), Kerajaan memerlukan Satu Jawatankuasa Khas untuk meneliti persoalan:
i) Bagaimana Bidangkuasa Federal dan Negeri boleh membenarkan Mediasi
dan Tribunal ditubuhkan yang mempunyai Pengiktirafan dan Akreditasi
dalam sistem Federalisma.
ii) Hasil dari Kajian Jawatankuasa ini dipersembahkan pada Majlis
Raja-Raja Melayu supaya boleh tertubuhnya Mediasi dan Tribunal dan
memilih mereka yang berkelayakan
iii) Memberi Jawatankuasa ini tempoh 3 tahun untuk meneliti
undang-undang yang berkaitan dan usulkan pindaan undang-undang mana yang
perlu untuk membenarkan Mediasi dan Tribunal.
Sejahtera Bersama Islam
Disusun oleh Nasrudin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan