Mahathir Mohamad adalah harapan terbaik Malaysia, dan Najib mimpi buruk yang paling ngeri


Dua puluh tahun selepas krisis kewangan yang menghancurkan ekonomi Asia, Mahathir Mohamad Malaysia masih membenci peniaga mata wang. Tetapi timbalan perdana menteri yang dia pecat, dan kemudian penjara, semasa tempoh yang kacau itu? Tidak begitu benci lagi dah.

Perubahan 180 derajat Mahathir terhadap Anwar Ibrahim tidak begitu membimbangkan kerana mana-mana hubungan persahabatan Asia telah melihat. Apakah kekuatan yang lain di dunia sudah cukup untuk menyatukan semula tembok perompak berusia 92 tahun yang memerintah Malaysia selama 22 tahun dan musuhnya? Kekecewaan bersama terhadap Najib Razak Perdana Menteri ketika ini, yang skandal rasuah menjadikan Malaysia dalam tajuk utama global kerana semua sebab yang tak patut.

Sejak tahun 2009, Najib bukan sahaja merosakkan jenama nasional pada setiap masa - dia telah meneruskan agenda memastikan satu dekad yang hilang untuk ekonomi yang kaya dengan sumber yang perlu berkembang. Kronisme bukanlah baru di Malaysia; Terdapat banyak masa semasa penguasaan Mahathir 1981-2003. Apabila Malaysia melanggar dinding pada tahun 1997 bersama Thailand, Indonesia dan Korea Selatan, budaya perlindungan, hubungan politik di atas merit, dan institusi yang lemah menghantar spekulator mata wang, termasuk George Soros, merosakkan ringgit.

Mahathir tidak melupakan episod itu, di mana dia menambat mata wang dan mengenakan kawalan modal. Dia menamakan Soros sebagai "moron", sedangkan pembiaya menamakan Mahathir sebagai "menace". Dalam wawancara baru-baru ini yang menjelaskan kepulangannya kepada politik, beliau berkata urusan mata wang "tidak boleh menjadi perniagaan sama sekali" dan "menyebabkan kemiskinan" di seluruh dunia.

Najib kini menjadi ancaman, dalam pandangan Mahathir. Mengkaji kebimbangannya tentang Najib, seorang lagi anak didik yang menjadi musuh ketat, Mahathir seolah-olah kurang terancam oleh bau busuk rasuah daripada busuk ekonomi undur belakang. Penduduk Malaysia, seperti orang Jepun, China dan di tempat lain, akan dianggap amalan tadbir yang cerdik selagi terbukti taraf hidup meningkat. Matlamat menghalalkan cara jika perut kenyang dan duit bank penuh. Namun tak seperti Indonesia, Filipina dan jiran-jiran lain bergerak ke hadapan, Malaysia mengalami kemunduran dalam cara yang berbahaya.

Apabila Mahathir bersara 14 tahun yang lalu, Malaysia menduduki tempat ke-37 dalam indeks persepsi rasuah di Transparency International. Ia kini ke-55. Memandangkan Najib meraih keuntungan, Malaysia telah mengalami stagnasi dalam kedudukan daya saing dan inovasi. Dia gagah dalam persidangan yang penuh dengan kejayaan Malaysia dalam meningkatkan permainannya, tetapi fakta-fakta itu membeli gembar-gembur.

Najib berjanji untuk membuang dasar afirmatif tindakan perdana menteri dan ayahnya yang dilaksanakan pada tahun 1971. Katanya dasar itu membunuh produktiviti kerana memihak kepada majoriti etnik Melayu untuk pekerjaan, pendidikan dan kontrak kerajaan, dan menakutkan pelaburan asing. Apabila skandalnya terbongkar, Najib buat ke arah yang lain - mengundur - dan mengembangkan apa yang boleh dikatakan sebagai ekonomi apartheid (perkauman).

Banyak kontroversi yang mengelilingi 1Malaysia Development Bhd (1MDB), dana negera Najib diwujudkan pada tahun 2009 untuk menghangatkan imej Kuala Lumpur sebagai pusat kewangan.

Sebaliknya, ia menjadi kebimbangan nasional, mencetuskan penyiasatan pengubahan wang haram dari Singapura ke Zurich ke Washington, dan menarik Hollywood, Leonardo DiCaprio dan Miranda Kerr ke dalam pergaduhan. Terdapat juga sedikit sebanyak AS $ 700 juta yang masuk ke dalam akaun peribadi Najib (dia mendakwa ia adalah sumbangan daripada kaya Saudi).

Menyaksi Malaysia kembali ke status hati-hati adalah terlalu mengharap untuk Mahathir yang dah 92 tahun. Dia dan Anwar bekas timbalan - bertukar musuh - bertukar kawan menyertai pasukan dengan pakatan pembangkang Pakatan Harapan untuk mengalahkan Najib.

Sudah tentu, Anwar mesti keluar dari penjara terlebih dahulu, tetapi ini kelihatan seperti formaliti semata-mata, ramai di Putrajaya beralih arah pada Najib dan mungkin Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Umno) yang memerintah selama tujuh dekad.

Adakah semua ini berita baik untuk ekonomi Malaysia yang berkapur? Dalam jangka pendek, tidak. Lapan tahun terakhir bergelandangan dan jawatan tak berfungsi membawa ke tempoh bertahun-tahun taraf hidup yang lebih rendah dan mungkin perangkap berpendapatan sederhana yang ditakuti.

Namun, jangka panjang, Mahathir boleh menjadi kejutan yang menyelamatkan Malaysia dari biasa.
Memang, Mahathir adalah paling kanan daripada orang manapun samseng satu parti Malaysia. Dan penipuan utama beliau melalui penjanaan tajuk berita terhadap peniaga mata wang, kapitalisme dan Yahudi selama bertahun-tahun telah merosakkan jenama Malaysia.

Mahathir juga sepatutnya melakukan lebih banyak lagi dalam tahun-tahun selepas 1997 untuk membuang dasar-dasar pemusnahan pertumbuhan yang dipimpin oleh bapa Najib 26 tahun yang lalu.

Bertahun-tahun yang terkeluar dari gelembung politik Putrajaya dan sanjungan pada warisannya, bagaimanapun, telah menaikkan semula seorang lelaki dengan lebih banyak gravitas berbanding sesiapa di negara yang berjumlah 30 juta. Sama seperti Lee Kuan Yew Singapura mengadakan pertunjukan yang lebih besar daripada kehidupan dalam inkarnasi pasca kepimpinannya, suara Mahathir mempunyai gema yang tidak dapat ditandingi.

Ini menjadikan Mahathir mimpi ngeri terburuk Najib dan harapan terbaik Malaysia. Terdapat risiko bahawa Najib, terdesak untuk mengekalkan kuasa, mengetepikan perbezaan pendapat dan mempermainkan dengan kedaulatan undang-undang, sebagaimana yang pernah berlaku oleh Mahathir. Pertelingkahan pemimpin masa lalu dan sekarang ini dapat memanjangkan "dekad yang hilang" di Malaysia jika Najib melancarkan perjuangan berlarutan.

Najib, sebagai contoh, telah menggunakan kad sentimen agama, memanfaatkan sikap tidak bertoleransi di negara majoriti Muslimnya dengan mengorbankan minoriti Cina dan India. Ini boleh membawa politik anjing dan kucing yang merosakkan pasaran dan mengecewakan keyakinan perniagaan dan pengguna.

Tetapi walaupun Mahathir gagal merentap jawatan Perdana Menteri dari tangan Najib, kembalinya Najib, memastikan perniagaan seperti biasa bukan pilihan lagi. Itu boleh membawa kepada Malaysia yang lebih dinamik dan moden.
Share on Google Plus

About Voice Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan