Jumlah pemandu Grab kini berkurangan

Bilangan pemandu separuh masa baharu yang berdaftar dengan Grab Malaysia kini berkurangan berikutan peraturan yang ditetapkan Kementerian Pengangkutan (MOT) ke atas syarikat-syarikat berasaskan pengangkutan e-hailing.

Walaupun berdepan masalah itu, Ketua Negara Grab Malaysia, Sean Goh bagaimanapun yakin keadaan akan kembali pulih.

“Ini merupakan sesuatu yang biasa apabila berlakunya tempoh peralihan.

“Kami masih dalam peringkat mengenal pasti penyelesaian terbabit untuk semua (pihak) kerana sedia maklum bahawa majoriti pemandu kami adalah separuh masa. Malah, pendapatan Grab mereka menyumbang 30 peratus kepada pendapatan isi rumah masing-masing,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan Majlis Penasihat Kerajaan hari ini dipetik Bernama.

Mengulas selanjutnya, Goh berkata Grab juga telah berbincang dengan MOT dan usaha itu akan diteruskan pada masa depan.

Laporan sebelum ini menyatakan perkhidmatan e-hailing berkenaan akan tertakluk kepada peraturan sama yang ditetapkan ke atas teksi, terutamanya bagi lesen dan pemeriksaan kenderaan dan keperluan operasi.

Syarikat e-hailing itu juga diwajibkan berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat atau Suruhanjaya Koperasi manakala kenderaan yang dimiliki perlu menjalani pemeriksaan setiap tahun jika berusia lebih tiga tahun.

Pada masa ini, lebih 50 peratus daripada kenderaan Grab berusia melebihi tiga tahun.

Selain itu, Goh berkata Grab juga kini berbincang dengan pelbagai syarikat insurans membabitkan syarat baharu itu dan setakat ini tidak pernah menutup pintu kepada mana-mana pihak yang berminat.

MOT juga sebelum ini mengumumkan bahawa perkhidmatan e-hailing perlu menyediakan pelan perlindungan insurans untuk pemandu, kenderaan, penumpang serta ganti rugi kepada pihak ketiga.
Grab turut diberi tempoh selama setahun untuk mematuhi peraturan baharu itu.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan