Oleh Kadir Dikoh
SEJAK Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), sudah lapan kali pilihan raya
kecil (PRK) diadakan, tidak termasuk PRK Tanjung Piai yang dijangka
diadakan akhir Oktober atau awal November ini. Semua kekosongan itu
disebabkan kematian dan satu membabitkan peletakan jawatan.
Bayangkan, untuk lapan PRK itu, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR)
membelanjakan RM18.29 juta dan paling tinggi untuk PRK Port Dickson
RM3.6 juta. Ini belum termasuk perbelanjaan calon dan parti bertanding,
selain pembabitan orang ramai serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO).
Apakah PRK benar-benar diperlukan? Jika dimansuhkan, bermakna ia
bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan seperti dikehendaki mengikut
Perkara 54 (1), iaitu PRK perlu diadakan dalam tempoh 60 hari dari
tarikh kekosongan. PRK hanya tidak perlu diadakan jika kekosongan itu
berlaku kurang daripada dua tahun sebelum berakhir tempoh penggal
pilihan raya.
Namun, Perlembagaan itu boleh diubah untuk
digantikan dengan bab baharu seperti ‘tidak perlu kekosongan itu diisi
dengan PRK’. Jadi siapa wakil rakyat untuk menyuarakan rungutan pengundi
di Parlimen? Siapa akan menguruskan khidmat di kawasan Parlimen kosong
itu?
Undang-undang atau perlembagaan dirangka manusia melalui
Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri (DUN) dan bukan sesuatu yang
tidak boleh dipinda jika sekiranya mendapat sokongan majoriti Ahli
Parlimen atau Ahli Dewan Undangan Negeri pada peringkat negeri.
Oleh itu, mereka yang berkepentingan dan Ahli Parlimen perlu memikirkan
mekanisme bagaimana untuk mengisi kekosongan itu. Contohnya, calon yang
mendapat undi kedua tertinggi secara automatik jadi ‘wakil rakyat
sementara’ atau parti yang menang di sesuatu kawasan itu akan memilih
wakil untuk menjaga kawasan?
Pasti juga ada menyatakan tidak wajar kawasan Parlimen atau DUN diwakili mereka yang bukan dipilih rakyat.
“Seseorang ADUN atau Ahli Parlimen dipilih rakyat dan ada antara mereka
memenangi pilihan raya atas faktor pengaruh calon bukan parti politik
diwakilinya. Keadaan menjadi lebih rumit jika kerusi kosong itu
membabitkan wakil rakyat yang memenanginya atas tiket Bebas,” kata
seorang pemerhati.
PRK bukan sahaja menyebabkan kos tinggi untuk
semua pihak yang terbabit, malah banyak masa terbuang. Lebih parah
apabila berlaku pergaduhan, selain mencetuskan ketegangan antara kaum
dan agama, gara-gara ceramah politik berbentuk provokasi.
Benar,
kita ada undang-undang untuk mengawal keadaan itu termasuk mengheret
mereka yang mencetuskan provokasi ke mahkamah, tetapi itulah platform
PRK yang sentiasa dipenuhi ceramah berapi-api selain memperkecilkan
lawan masing-masing, sekali gus mendedahkan mereka kepada fitnah dan
provokasi keterlaluan.
Satu lagi isu yang perlu dilihat kembali
ialah had perbelanjaan calon ketika kempen pilihan raya. Mengikut
Seksyen 27 (1) Akta Kesalahan Pilihanraya 1954, penyata perbelanjaan
kempen oleh setiap calon hendaklah diserahkan kepada Pengarah Pilihan
Raya Negeri dalam tempoh 31 hari selepas keputusan diwartakan.
Jumlah perbelanjaan dibenarkan ialah RM200,000 untuk kerusi Parlimen dan
RM100,000 bagi kerusi DUN. Betul ke belanja sebanyak itu? Selama mana
kita harus menipu diri sendiri dengan meletakkan had itu dalam penyata
perbelanjaan kempen atau Borang B lengkap dengan bukti perbelanjaan,
untuk diserah kepada SPR semata-mata bagi memenuhi tuntutan
undang-undang?
Sesetengah calon terutama di Sarawak dan Sabah
sanggup menyewa helikopter dari Manila atau Jakarta untuk berkempen.
Pernahkah resit sewa helikopter ini dimasukkan dalam penyataan
perbelanjaan? Jika pernah, pasti satu kesalahan kerana berbelanja lebih
daripada dibenarkan.
Jika tidak pernah, apakah pihak audit SPR
terima saja penjelasan dalam penyata perbelanjaan? Oleh itu, elok
dinaikkan had atau sudah tidak perlu lagi berbuat demikian apabila wujud
peraturan bertulis membenarkan pembiayaan dana untuk semua parti
politik?
Beberapa negara serantau sebenarnya sudah menaikkan had
perbelanjaan berkempen calon ketika pilihan raya di negara masing-masing
sejak 2011 lagi. Di Singapura, sejak 2011, calon hanya boleh
membelanjakan S$3.50 (RM10.15) bagi setiap pengundi dalam kawasan
Parlimen ditandingi.
Di India, mulai Februari 2011, Kerajaan Pusat
menaikkan had belanja kempen, iaitu Rs4 juta (RM246,605) untuk kerusi
Parlimen berbanding Rs2.5 juta (RM154,085) sebelum itu.
Semua ini
perlu dilihat semula oleh pihak berkuasa termasuk SPR dalam usaha
memantapkan lagi sistem pilihan raya negara kita. Mansuhkan segala
peraturan sudah tidak relevan atau peraturan boleh memerangkap atau
tidak munasabah. Misalnya, kerana silap nombor alamat rumah, pencalonan
seseorang itu ditolak.
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan