Kerajaan tanpa DAP, Amanah sukar dilaksana, kata penganalisis

PETALING JAYA: Penganalisis tidak yakin spekulasi peralihan kerajaan yang didakwa diusahakan ahli Parlimen Sembrong Hishammuddin Hussein dan beberapa pemimpin Pakatan Harapan (PH) akan berjaya, sebaliknya melihat kemungkinan itu hampir mustahil berlaku.

Kamarul Zaman Yusoff, dari Universiti Utara Malaysia (UUM) berkata, Hishammuddin pada ketika ini dilihat sukar untuk mempengaruhi keputusan ahli Parlimen lain memandangkan beliau tidak memegang sebarang jawatan rasmi dalam parti.

“Jika ia benar-benar wujud, ia akan menemui jalan sukar kerana Hishammuddin sendiri tidak mempunyai kedudukan rasmi dalam Umno dan juga Barisan Nasional (BN). Lebih meyakinkan sekiranya individu yang mahu menggerakkan inisiatif ini merupakan presiden atau timbalan presiden sesebuah parti.

“Ia sukar berjaya kerana dilakukan tanpa saluran betul. Sudah pasti akan wujud pelbagai halangan memandangkan pihak yang tidak dilibatkan dalam gerakan ini juga ramai. Bukan sahaja pemimpin Amanah dan DAP, tetapi pemimpin dari kumpulan Anwar Ibrahim juga tidak dilibatkan.
“Hishammuddin dikatakan mendapat sokongan daripada sekumpulan pemimpin Umno, namun secara realistiknya sejauh manakah perkara ini boleh dilaksanakan? Itu yang menimbulkan tanda tanya,” katanya

Majlis Setiausaha PH menggesa Hishammuddin menghentikan kempen yang cuba mengetengahkan idea kerajaan tanpa DAP dan Amanah.

Ketua Setiausaha PH, Saifuddin Abdullah berkata, kecenderungan kepada politik dan pentadbiran berasaskan kaum adalah “politik usang” yang bercanggah sama sekali dengan politik inklusif dipelopori gabungan kerajaan itu.

Gesaan bertulis itu ditandatangani empat setiausaha agung komponen PH, iaitu Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail, Marzuki Yahya (PPBM), Anuar Tahir (Amanah) dan Anthony Loke Siew Fook, yang merupakan setiausaha organisasai DAP.

Kenyataan tanpa diduga oleh mana-mana pihak itu menimbulkan spekulasi mengaitkan usaha berkenaan sememangnya wujud dan terancang, dan didakwa membabitkan Hishammuddin serta beberapa pemimpin PH lain.

Bagaimanapun sebelum spekulasi itu tersebar, Hishammuddin dan Azmin Ali, pemimpin yang dikatakan tidak berada dalam kem Presiden PKR Anwar Ibrahim, terlibat dalam kongres kontroversi dihadiri Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad, iaitu Kongres Maruah Melayu di Shah Alam baru-baru ini.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan