Oleh HAYAR HASSAN
Di persada politik Malaysia, Nama Ustaz
Ahmad Awang tidak lah sepopular nama Perdana Menteri sekarang ini, Dato’
Seri Najib Tun Abdul Razak, Tun Dr Mahathir, TG Dato’ Seri Hadi Awang,
Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan lain-lain tokoh politik.
Namun demikian,
akhir-akhir ini Penasihat Umum Parti Amanah Negara(Amanah) ini semacam
diberikan perhatian juga oleh media setelah diberitakan bahawa beliau
dihalang daripada memberikan kuliah-kuliah agama di beberapa buah masjid
di Selangor.
Alasan yang diberikan adalah mungkin Ahli Jawatan Kuasa
masjid-masjid berkaitan tidak berkenan dengan Ustaz Ahmad Awang.
Lazimnya perkataan “berkenan” digunakan dipersekitaran istana.
Perkataan ini sering diucapkan oleh orang-orang besar Istana sewaktu
menulis lambaran warkah atau berbicara dalam majlis-majlis resmi istana.
Agak melucukan dan menghairankan apabila alasan sebegini rupa diberikan
untuk menghalang seorang berkelulusan Sarjana Syariah daripada
Universiti Al Azhar daripada memberikan kuliah-kuliah agama di
masjid-masjid.
Ustaz Ahmad Awang adalah mantan Presiden
Persatuan Ulamak Malaysia selama 17 tahun serta pernah menganggotai
Panel Syariah Bank Pembangunan & Infrastruktur Malaysia dan RHB.
Bukan itu sahaja, di peringkat antarabangsa, beliau pernah menjadi Ahli
Senat Universiti Islam Baghdad Iraq dan Ahli Persidangan Agung Dakwah
Islam Sedunia Libya. Untuk dalam Negara pula beliau adalah mantan
Pengarah Dakwah & Latihan Islam, Jakim Malaysia.
Dari sudut politik
pula, beliau adalah mantan Pesuruhjaya Pas Perak semasa negeri itu
pernah jatuh ke tangan PR pada PRU ke 12. Begitu lah warna warni
kehidupan seorang insan bernama Ustaz Ahmad Awang yang telah berusia 81
tahun.
Suatu masa dahulu, alasan utama yang digunapakai untuk
menyekat ustaz-ustaz daripada memberikan kuliah-kuliah di masjid-masjid
adalah “tiada tauliah” diberikan oleh majlis agama sesebuah negeri.
Alasan “mengajar tanpa tauliah” ini juga diberitakan telah menyebabkan
seorang ustaz di Johor dipenjarakan. Amat sedih sekali apabila
dikenangkan seorang guru agama yang berniat memberikan pencerahan ilmu
agama Islam kepada masyarakatnya yang masih dahagakan ilmu agama
terpenjara. Diberitakan juga bahawa SS Dato’ Mufti Perlis pernah
didakwa atas alasan ini . Namun tuduhan itu telah ditarik balik dan
perbicaraan tidak diteruskan .
Fenomena “tidak berkenan” ini
adalah sesuatu yang baru diciptakan di Selangor,yang ditadbir oleh PR.
Saya tidak pasti sama ada tepat kalau dikatakan negeri Selangor pada
waktu ini ditadbir oleh Pakatan Harapan juga ! Ini adalah disebabkan
pada waktu ini Pas sudah memutuskan Tahaluf Siyasi dengan PKR dan DAP.
Namun demikian 3 ADUN Pas masih kekal sebagai exco dan dikatakan sekitar
5,000 aktivis Pas masih memegang pelbagai jawatan dengan Kerajaan
Negeri Selangor.
Apakah rasionalnya muktamar Pas rioh rendah
berdebat soal memutuskan tahaluf siyasi dengan PKR dan DAP,
hujung-hujungnya ahli-ahlinya masih memegang begitu banyak sekali
jawatan dalam Kerajaan Negeri Selangor ! Masyarakat keliru dan bingung
dibuatnya. Apakah tepat makna yang dilontarkan oleh YB Dato’ Mahfuz
Omar, Ahli Parlimen Pokok Sena bahawa Pas mengamalkan budaya makan
keliling .Mungkin bagi sesetengah orang, ini lah yang dinamakan dinamika
politik masa kini.
Kembali kepada persoalan asal berkaitan
halangan kepada Ustaz Ahmad Awang daripada memberikan kuliah-kuliah
agama di masjid-masjid. Adakah tindakan itu wajar ? Adakah tepat
mengatakan seorang lulusan agama yang menganggotai parti politik perlu
disekat daripada memberikan kuliah-kuliah agama ?
Seingat saya
ramai daripada lulusan bidang agama dan aktif dalam parti politik di
negara ini juga turut memberikan kuliah-kuliah agama di masjid-masjid .
Almarhum Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat dan Almarhum Tuan Guru Dato’ Harun
Din akan dijemput memberikan kuliah-kuliah di masjid apabila diketahui
mereka berada di sesuatu kawasan.
Di Pulau Pinang, selepas
Pakatan Rakyat mengambil alih pentadbiran negeri, Almarhum-Almarhum itu
sering dijemput memberikan tazkirah seusai solat maghrib tanpa
dirancang lebih awal. Pengerusi Qaryah serta AJK Qaryah membuat
keputusan secara spontan memberikan slot kuliah maghrib kepada dua tokoh
tersebut yang secara kebetulan singgah untuk solat berjamaah maghrib di
masjid mereka ! Pada waktu itu kebanyakan masjid-masjid di Pulau Pinang
dikuasai oleh aktivis-aktivis PAS.
Perlu diakui bahawa
aktivis-aktivis Pas pada waktu ini banyak menjadi AJK Qaryah
masjid-masjid di Pulau Pinang selepas PRU ke 12. Hampir semua masjid
berjaya diimarahkan dengan kuliah-kuliah maghrib. Jamaah semakin
bertambah ketika solat fardhu dan banyak program-program dijalankan di
masjid-masjid. Di Serang Perai Tengah, Pulau Pinang khususnya,
masjid-masjid memang diimarahkan.
Sebelum itu ustaz-ustaz Pas
yang agak ramai di utara Malaysia hanya mampu mengajar di Masjid Batu
Kampong Pertama, Seberang Perai Tengah sahaja. Nama Masjid Batu masyhur
ke seluruh Negara kerana ia menjadi satu-satunya masjid dimana
ustaz-ustaz Pas boleh berkuliah dengan lantang dan penuh bersemangat
,walhal Kerajaan Negeri adalah dibawah Kerajaan Barisan Nasional !
Namun demikian, setelah Ustaz Ahmad Awang menawarkan diri untuk
bertanding jawatan Presiden Pas melawan TG Dato’ Seri Haji Hadi Awang,
kuliah-kuliahnya di negeri-negeri yang ditadbir sendiri oleh Pakatan
Rakyat mula disekat. Ini suatu yang cukup mendukacitakan! Adakah ini
sengaja dirancang ? Adakah pemikiran dan kefahaman berpolitik
aktivis-aktivis Pas begitu cepat berubah ? Adakah prinsip wala kepada
pemimpin itu menjadi suatu kewajipan kepada mereka berbanding dengan
kebijaksanaan strategi politik ?
Selama ini
penceramah-penceramah Pas mudah sekali mencari kelemahan-kelemahan pihak
lain.
Apabila mereka sendiri menghadapi suasana memilih antara habuan
dunia dan idelisma perjuangan, mereka lebih mementingkan kehendak
peribadi. Betul lah kata orang bijak pandai, “ Berucap itu mudah, tetapi
melaksanakan maksud yang diucapkan itu susah “. Mengambil pula komen
terkini oleh Prof Dr Aziz Bari. Beliau mengatakan bahawa pimpinan Pas
ketika ini adalah “hipokrit”.
Semoga Ustaz Ahmad Awang tidak
putus asa dalam kerja dakwahnya. Niat yang ikhlas itu pastinya akan
mendapat ganjaran sewajarnya daripada Allah SWT. Mehnah dan rintangan
dalam kerja dakwah Islam itu adalah sunnahtullah. Semoga ada cahaya yang
tetap akan bersinar di hujung pengembaraan beliau dalam kerja-kerja
dakwah. Bersabar lah Ustaz.
Sekian, Terima Kasih.
HAYAR HASSAN
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan