'Formula bersama Bersatu, BN, PAS boleh jadikan Azmin PM tapi...'

Kumpulan Otai Reformis hari ini mengakui Azmin Ali boleh dilantik sebagai perdana menteri sekiranya timbalan presiden PKR itu bersama beberapa ahli parlimen yang setia dengannya bergabung dengan BN dan PAS.

Setiausaha Otai Reformis Abdul Razak Ismail mengulas teori itu susulan kenyataan Azmin yang menyokong saranan Presiden PAS Abdul Hadi Awang agar Dr Mahathir Mohamad kekal menyandang jawatan perdana menteri untuk sepenggal.

“Satu teori ‘agak keras’ mengandaikan bahawa Azmin bersama beberapa orang ‘rakan-rakan setia kalangan beberapa ahli Parlimen dari kemnya, disertai oleh Bersatu, seterusnya berpadu tenaga dengan BN dan PAS untuk mengambil alih tampuk pemerintahan di Putrajaya.

“Bagaimanapun, saya berasa teori ini adalah ‘mustahil’ dan yakin bahawa Dr Mahathir tidak akan merestuinya usaha-usaha sedemikian tetapi dalam senario politik semasa tiada yang mustahil dalam kancah politik,” kata kumpulan tegar penyokong presiden PKR, Anwar Ibrahim itu dalam satu kenyataan.

Abdul Razak membayangkan gabungan tersebut tidak cukup untuk mendapatkan “simple majority” yang memerlukan 112 kerusi bagi menubuhkan kerajaan.

“Katakanlah akhirnya Azmin meninggalkan PKR bersama 15 orang Ahli Parlimen yang setia bersamanya dan andaian bahawa kesemua Ahli Parlimen PPBM (Bersatu) dengan 26 ahli parlimen turut serta dan ini secara kiraan kasarnya memberikan Azmin sebanyak 15 + 26 bersamaan 41 kerusi.
“Manakala BN mempunyai 40 kerusi dan PAS mempunyai 18 kerusi. Sekiranya kerjasama dan persepakatan ini berlaku juga, maka jumlahnya adalah 41 + 40 + 18 bersamaan 99 kerusi di parlimen,” katanya.

Namun, katanya, sekiranya 19 kerusi yang dimiliki oleh Gabungan Parti Sarawak (GPS) turut menyokong Azmin, maka ia mampu menubuhkan kerajaan iaitu dengan formula 99 +19 atau bersamaan 118 kerusi.

Namun, katanya, walaupun Azmin mampu menarik 15 ahli parlimen yang setia terhadapnya untuk keluar dari Pakatan Harapan atau kemungkinan menubuhkan parti baru,  ia belum tentu diterima penyokongnya.

“Saya rasa Dr Mahathir yang begitu pakar dalam sepak teranjang politik tidaklah begitu naif untuk merestui perancangan ini yang bakal menggadaikan karier politik beliau hanya sekadar untuk menyelamat kerjaya politik Azmin,” katanya.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan