Oleh Lebai Man
Ulama kerap disebut sebagai pewaris para Nabi. Ungkapan itu dengan
sendirinya bermaksud kedudukan ulama ialah untuk menyampaikan
risalah-risalah kebenaran tentang kehidupan berpandukan Al-Quran dan
Hadis setelah wafatnya Nabi-Nabi.
Memang kita menghormati para
ulama atas ketinggian ilmu agama yang dimiliki serta kesungguhan mereka
berdakwah, mengajar kebaikan dan mengajak untuk menjauhi kejahatan.
Tentunya setiap kita tidak terlepas daripada mendapat bimbingan para
ulama dalam menjalani kehidupan, baik secara langsung dengan menghadiri
kelas-kelas pengajian dan kuliah di majid serta surau atau secara tidak
langsung melalui tontonan di televisyen, youtube, kaset, cakera padat
pembacaan buku-buku dan sebagainya.
Secara umumnya, oleh kerana
agama itu sebahagian daripada keperluan dalam kehidupan, kita memang
menghormati para ulama. Tidak saja kerana ilmu dan dakwah yang
disampaikannya, malah kadangkala seseorang yang berpakaian seperti
kebiasaan para ulama pun kita terlangsung menghormati mereka, walaupun
tidak mengenali atau mengetahui namanya.
Begitulah tingginya rasa hormat dan kekaguman kita secara semulajadinya kepada ulama.
Tetapi, kita juga mesti sedar bahawa meskipun ulama adalah pewaris para
Nabi, mereka sebaliknya tidaklah maksum seperti Nabi. Ulama tetap
manusia biasa yang ada keinginan, nafsu serta kehendak tertentu dalam
kehidupan seharian mereka.
Sebab itu, di samping ramai yang
jujur, ikhlas dan menjalani kehidupan semata-mata untuk mencari redha
Allah atas kedudukan sebagai ulama dan ilmu yang dimiliki, terdapat juga
segelintir lain yang menjalani kehidupan mewah, mengenakan bayaran
tinggi untuk berceramah serta longgar dalam mendidik keluarga sendiri
untuk hidup sepertimana yang mereka ajarkan di kuliah di sana-sini.
Ulama Politik
Selain itu, terdapat juga ulama yang menceburi politik, sama ada
bersama dengan kerajaan atau menentang kerajaan. Tidaklah menjadi
kesalahan bagi para ulama untuk terjun ke dunia politik, malah tentunya
memberi lebih kebaikan kepada negara dan masyarakat jika mereka sentiasa
berpegang kepada ajaran agama serta tidak membiarkan diri tunduk
merendah terhadap kepentingan politik atau parti di mana mereka
bernaung.
Sepertimana yang kerap terjadi, tidaklah di Malaysia,
tetapi di sebuah negeri lain di benua Afrika, ulama kebanyakannya mula
“rosak” apabila terjun berkecimpung dalam politik. Selalunya kepentingan
diri dan keduniaan akan sentiasa mengatasi kepentingan agama dalam
kehidupan seharian selepas mereka menceburi politik.
Baik yang
bersama kerajaan atau yang menentang kerajaan, perangai dan kelakuan
mereka hampir sama saja. Tuan politik atau kepentingan politik akhirnya
jadi lebih besar daripada Tuhan yang Maha Esa yang menciptakan langit,
bumi dan segala isi dunia ini.
Sekali lagi, seperti yang pernah
terjadi di sebuah negara Afrika, ada ulama mengeluarkan amanat yang
berbunyi, “Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita
menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan.
“Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah,
mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh
kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi
mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.
“Perjuangan
kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad.
Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana
kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati
kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, kita tidak perlu masuk
Hindu, kita tidak perlu masuk Kristian, tapi kita menjadi kafir dengan
mengamalkan ‘politik suku, agama suku’.”
Bersekali dengan itu,
maka keluarlah pelbagai ayat Al-Quran dan Hadis yang condong menyokong
serta membenarkan amanat tersebut. Ia kemudian ditambah lagi dengan ayat
serta hadis yang mengajak umat Islam menjauhi pemerintah yang zalim
kerana dikatakan tidak selari dengan tuntutan Nabi, bertentangan dengan
jalan ke syurga dan sebagainya.
Akhirnya, terjadilah sembahyang
dua iman, memulau majlis kenduri, tidak makan sembelihan, bercerai-berai
dalam perkahwinan dan perpecahan dalam masyarakat.
Ulama Dua Wajah
Hari ini, ulama yang sama, entah kerana apa, tiba-tiba sudah
berbaik-baik dengan pihak yang dahulunya dituduh kafir dan mengamalkan
politik suku, agama suku itu. Pemerintah zalim yang dulunya diceramahkan
agar dijauhi, kini mereka sendiri berlumba-lumba mendekatinya.
Lalu dikhabar dan difatwakan pula bahawa berbaik-baik inilah cara
politik matang dan sejahtera. Lagi pun, tambah mereka, kita mesti
menentukan Melayu dan Islam terus berkuasa.
Di masa akan datang,
jika hubungan kedua-dua mereka itu berkekalan, mungkin akan keluar pula
fatwa haram menentang UMNO lantaran ia parti yang seagama dan sebangsa,
dicela Tuhan kerana memutuskan silaturrahim sesama agama dan sebagainya.
Sebagaimana biasa, pasti akan keluarlah juga ayat-ayat Al-Quran dan hadis yang condong ke arah yang sama.
Hakikatnya, lawan mereka itu, yang dulu dimusuhi dan sekarang dijadikan
kawan, tidak pernah berubah sama-sekali. Ia tetap yang dulu dengan
mengekalkan perlembagaan penjajah, undang-undang kafir, peraturan
jahiliyah serta kekal mengamalkan politik suku, agama suku.
Dalam masa yang sama, ajaran agama, Al-Quran dan Hadis juga tidak pernah berubah. Tuhan yang disembah pun tetap yang sama juga.
Yang berubah ialah golongan yang digelar ulama tadi. Hanya kerana
politik, mereka dengan mudah boleh berubah. Kepentingan politik,
tuntutan kehendak serta nafsu menyebabkan ulama sebenarnya boleh
berubah-ubah dan “rosak” hanya dalam sekelip mata.
Dengan yang sedemikian, apakah hanya kerana bergelar ulama, mereka tidak boleh disanggah?
Akhirnya, apa bezanya ulama yang sudah menceburi politik dengan orang
yang sekular, berkot dan bertali leher yang sama-sama terlibat dalam
politik jika kedua-duanya boleh berubah mengikut nafsu politik parti
yang dianuti?
Apakah mereka masih tetap betul dan lurus untuk kita ikuti dan layak lagi dipanggil sebagai ulama pewaris Nabi?
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan