Oleh Mohd Sayuti Omar
Di minggu
pertama Ramadhan ini isu paling hangat yang berbara dalam telaga
poltik ianya mengenai kunjungan atau keberadaan Ahli Parlimen Subang R
Sivarasa Rasiah dalam sebuah masjid di Selangor untuk menyampaikan
bantuan kepada umat Islam. Tindakan Sivarasa itu dikecam oleh setengah
umat Islam yang lain,
Ia juga dilihat menjadi serius apabila ada
dakwaan bahawa Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang
mempunyai kuasa terhadap institusi agama di negeri itu marah atau dalam
bahasa rajanya sebagai murka dengan tindakan Sivarasa itu.
Kemarahan Sultan Sharafuddin itu tidak dinyatakan sendiri tetapi
disuarakan oleh Setiausaha Sulitnya Munir Bani kemudian dipetik dan
diecerkan oleh Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor, Haris Kasim. .
Begitulah adat raja-raja Melayu, baginda tidak bersuara sendiri
menyampaikan sesuatu maksud sebaliknya diwakilkan kepada pembesarnya.
Pembesarnyalah yang menzahirkan apa yang dikehendaki atau terkandung
dalam diri dan hati raja. Suara Raja menjadi sangat mahal.
Bagi
saya peraturan ini pelik sedikit dan sudah tidak relevan lagi di zaman
sekarang. Sepatutnya Raja menyuarakan sendiri apa-apa yang ada dalam
dirinya. Jika baginda marah, nyatakan kemarahan itu dengan jelas dan
menggunakan kuasa (perioriti) yang ada kepadanya. Biar seluruh rakyat
mendengarnya dan tidak mendengar daripada pembesarnya.
Jika ia
disuarakan oleh pembesar dan dikutip pula oleh pihak lain, maka akan
berlaku salah faham dan salah pentik menjadi perkara yang boleh
diselesaikan dengan baik terheret mejadi masalah besar sehingga
mencemarkan institusi itu sendiri dan juga institusi yang dipertahankan.
Misalnya dalam kes Sivarasa itu, ada laporan mengatakan beliau mewakili
Menteri Besar untuk menyampaikan peruntukan kepada umat Islam
berjumlah RM71,000. Sebaliknya dalam pengakuan Sivarasah sendiri dia
tidak memewakili MB dan tugas itu dibuat atas kapasitinya sebagai wakil
rakayat kawasan itu.
Kehadirannya juga bukan berceramah politik hanya setakat menyampai salam Ramadhan kepada umat Islam sahaja.
Untuk mengelak kekeliruan ini dan apa terjadi tidak diekspolotasi
sebagai isu politik, hendaknya Sultan Saharafuddin lain kali bertitah
sendiri secara terbuka. Beliau tidak perlu menyampaikan apa-apa yang
tidak disenangi itu melalui pembesarnya yang mungkin tersilap faham dan
tersilap dengar, apa lagi kalau mereka juga cenderong menyokong
mana-mana parti politik.
Dan sekiranya ada peraturan
ditetapkan tidak dibenarkan kepada mana-mana orang kafir memasuki ke
masjid atau mengadakan apa juga program berdekatan dengan masjid di
seluruh Selangor elok pihak berkuasa masjid memasang papan tanda besar
melarang mana-mana orang kafir memasuki ke dalam masjid tanpa mengira
siapa mereka.
Jika ada papan tandan begitu maka ia jelas dan
mudah untuk difahami. Jika ada larangan itu tetapi ia masih berlaku
maka wajar di pelakunya dikecam habis-habisan. Kesilapan atau kesalahan
seperti dilakukan oleh Ahli Parlimen Subang itu sehingga beliau
dikatakan biadap dan mencemari kesucian masjid tidak akan berlaku lagi.
Adalah tidak adil menghukum Sivarasa atau mana-mana kafir yang masuk ke
dalam masjid kerana mereka tidak diberi maklumat yang tepat dan jelas
mengenai larangan keras ke atasnya.
Mereka tentu sekali
beranggapan masjid seperti juga seperti rumah-rumah suci agama lain,
seperti Gereja, Tokong, Kuil, Temple, atau sebagainya yang mana ia
bebas dan boleh masuk keluar oleh sesiapa termasuk juga orang Islam.
Atas pengetahuan sebegitu maka orang seperti Sivarasa itu akan ikut
berada dalam masjid kerana kurang memahami adat dan peraturannya.
Apa lagi mereka mungkin mendengar dari fatwa dari sebahagian orang
Islam lain (ilmuan) yang memberi tahu mereka Islam terbuka dan masjid
adalah perlindungan kepada bukan orang Islam sahaja, tetapi kepada
orang-orang kafir juga. Atas fahaman dan maklumat itu mereka berani
masuk ke masjid apa lagi ia ada mengena dengan urusan langsung dengan
umat Islam.
Saya yakin kalau larangan itu dibuat dengan jelas
dan nyata, Sivarasa tidak akan berada dalam masjid, meminjak sejadah
dan sebagainya kerana dia tentu tahu macam mana menghormati dan menjaga
sensitif agama umat agama lain. Sivarasa bukan pandir dia seorang
berpendidikan dan profesyennya sebagai lawyer.
Hendaknya selepas ini bagi tidak mengulangi apa yang berlaku, semua
masjid di Selangor atau apa-apa institusi yang berada dalam kuasa
Sulatan di pasang papan tanda besar melarang orang kafir daripada
memasukinya. Dan jika perlu mungkin satu enakmen boleh digubal untuk
menghukum mana-mana orang kafir yang engkar dengan seberat-besar
hukuman.
Kalau kita yakin Islam dapat ditegak dan keangungan
dicapai dengan cara itu, nah lakukan. Dan mengenai Selangor ini tidak
menghairankan kerana suatu masa dan suatu ketika dahulu pintu masjid
dan surau-surau di seluruh Selangor pernah ditutup rapat untuk para
ustaz dan penceramah Pas. Hatta arwah Nik Abdul Aziz Nik Mat sendiri
pernah dihalau dari memasuki sebuah masjid atau surau di Selangor untuk
menyampaikan ceramahnya.
Jadi kalau kemasukan Sivarasa dan
orang bukan Islam lain ke dalam masjid di Selangor dikecam sampai oleh
Sultan sendiri ia bukan sesutau yang pelik dan ganjil, cuma apa yang
kita mahui biarlah ia dibuat berperaturan dan bukan kerana sentimen
politik.
Kita bercakap tindakan larangan itu untuk tidak
menjadikan masjid dan surau sebagai bahan dan alat politik, walhal cara
dan tindakan double stardard kita lakukan dalam sesetengah perkara itu jelas ia menunjukkan tindakan politik. Apakah itu bukan munafik?
Dan kepada orang politik tidak beragama Islam usahlah menggunakan
masjid untuk kepentingan politik. Cari tempat dan ruang lain.
Percayalah kalau anda ikhlas, jujur dan kompeten dengan tanggungjawab,
sokongan anda tidak akan lari ke mana.
Belum tentu mereka yang
diberi ruang menggunakan segenap inci masjid untuk kepentingan politik
mereka mendapat dokongan rakyat. Sesungguhnya mereka menggunakan
masjid untuk berpolitik dengan gaya apa sekali pun, dengan kebenaran
dan diberi tauliah menyampaikan kuliyah adalah
munafik-http://msomelayu.blogspot.my/
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan