Penjelasan metodologi kajiselidik INVOKE, kadar jawab

Oleh Rafizi Ramli & Shaun Kua  

 Prof Madya Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani dari Universiti Utara Malaysia telah memberi kritikan kajiselidik Pusat Inisiatif Dasar INVOKE (I-CPI) yang terkini seperti yang dilaporkan oleh Malaysiakini pada 26 Julai 2017. Kami ingin mengutarakan kebimbangannya tentang kadar tindak balas dan perwakilan kaji selidik kami.

Dr Mohd Azizuddin menyatakan bahawa sebab utama pencarian kaji selidik tidak mencerminkan paras sokongan sebenar untuk BN, PH dan PAS adalah kerana kebanyakan daripada responden yang dihubungi tidak menjawab soalan kaji selidik.

Walaubagaimanapun, tindak balas yang rendah tidak semestinya bermakna kaji selidik yang dijalankan tidak tepat.

I-CPI ingin mengambil kesempatan ini untuk berkongsi kepayahan untuk membuat kaji selidik supaya masyarakat umum dapat memahami mengapa kami mengambil keputusan untuk menerbitkan tiga maklumat yang tidak didedahkan oleh kaji selidik lain yang telah dijalankan setakat ini.

Bagi setiap pencarian kaji selidik yang dibuka kepada masyarakat umum , I-CPI menerbitkan jumlah pengundi yang ditemuduga, jumlah pengundi yang menjawab dan jumlah pengundi yang menjawab semua soalan.
Bagi kaji selidik terkini yang telah dipertikaikan oleh Dr Mohd Azizuddin, sistem kaji selidik berkomputer kami telah menghubungi 2.5 juta pengundi secara rawak, di mana 160,761 pengundi telah pun menjawab panggilan.
Daripada itu, akhirnya, 17,107 pengundi telah melengkapkan kaji selidik tersebut dan tindak balas mereka membentuk data untuk pencarian yang telah dikongsikan dengan masyarakat umum.
Ini memberikan kadar tindak balas (jumlah orang yang menjawab panggilan telefon, sebaliknya daripada panggilan tersebut dihantar ke peti simpanan atau langsung tidak dijawab) sebanyak 6.54 peratus dan completion rate (jumlah orang yang menjawab panggilan dan seterusnya menjawab semua soalan) daripada 10.64 peratus.

Kami menerbitkan maklumat penduduk (jumlah pengundi dihubungi, jumlah pengundi yang menjawab dan jumlah pengundi yang menjawab soalan) supaya masyarakat umum dapat menjadikan pencarian kami sebagai penanda aras berbanding kaji selidik yang diiktiraf pada peringkat antarabangsa dengan membandingkan kadar tindak balas.
Kami berharap kaji selidik yang lain juga meniru amalan ini pada masa depan bagi memupuk dan membolehkan perbandingan dan kebolehpercayaan.

Sehubungan itu, kaji selidik yang memetik pencarian daripada 1,500 pengundi, pollster perlu membuat panggilan secara rawak biasanya antara 100,000 hingga 150,000 pengundi dengan mengambil kira purata kadar tindak balas dan 'completion rate' ('completion rate' biasanya lebih rendah apabila soalan berkaitan keutamaan mengundi).
Jika kaji selidik itu menuntut bahawa 1,500 pengundi berjaya ditemu duga yang memberi tindak balas yang penuh daripada 5,000 pengundi yang dihubungi, completion rate and kadar tindak balas yang tersangat tinggi tentu menyebabkan ketidakseragaman kerana kadar tindak balas kaji selidik boleh dijadikan bandingan dengan penanda aras pada peringkat antarabangsa.

Kami boleh mengesahkan bahawa kadar tindak balas yang diterima untuk kaji selidik ini adalah konsisten dengan kaji selidik yang sebelumnya dan kajian yang di lakukan di serata dunia.
Sebagai contoh, menurut “Assessing the Representativeness of Public Opinion Surveys” daripada Pew Research Center, 9 peratus kadar tindak balas adalah kebiasaan bagi Amerika Syarikat. Di United Kingdom, kadar tersebut adalah 6.66 peratus seperti yang dicadangkan oleh Martin Boon dari ICM International kepada BBC News.
Kaji selidik yang terkini, adalah 6.54 peratus dan di dalam liputan kadar tindak balas di serata dunia (seseorang pasti jangka kadar tindak balas yang amat rendah antara pengundi Malaysia berbanding pengundi Amerika Syarikat dan pengundi British). Untuk pembacaan lanjut, sila rujuk kepada Pew Research Center.

Kadar tindak balas yang dianggap dan dipertikaikan rendah, seperti yang diungkit oleh Dr Mohd Azizuddin, mungkin membawa kepada beberapa kebimbangan mengenai ketepatan dan rangkuman pencarian kaji selidik yang dilakukan.

Salah satu kebimbangan biasa yang sering dibawa oleh ahli masyarakat ialah persepsi bahawa kadar tindak balas yang rendah membawa kepada saiz sampel yang kecil. Kekeliruan dan salah faham mengenai saiz sampel yang boleh mewakili sentimen pengundian nasional dengan tepat memang selalu wujud.
Kami sering mendapat maklum balas bahawa pencarian kaji selidik daripada 17,000 pengundi tidak berguna, kerana saiz sampel hanya 0.05 peratus daripada penduduk Malaysia dan boleh diabaikan. Oleh demikian, kaji selidik tidak boleh dijadikan perwakilan sentimen ini.

Saiz sampel akhir kami bagi kaji selidik yang dirujuk oleh Dr Mohd Azizuddin ialah 17,107 responden. Ini mewujudkan 'margin of error' daripada persampelan rawak sebanyak +/- 2 peratus. Mengikut piawai, saiz sampel 17,107 responden sebenarnya sangat besar dan sering dilihat sebagai tidak perlu.
Secara teori, jika sampel dipilih secara rawak berkemungkinan dengan sedikit ‘bias’, saiz sampel sebanyak 1,000 boleh mewakil sebagai saiz sampel 100,000. Pemilihan di Amerika Syarikat dan Eropah biasanya mempunyai saiz sampel antara 1,000 hingga 2,000 responden dan diterima di peringkat antarabangsa.

Kebimbangan lain yang dipersoalkan oleh Dr Mohd Azizuddin berkemungkinan (berdasarkan kadar tindak balas keseluruhan kami) adalah kadar tindak balas yang lebih rendah untuk spesifik demografi tertentu mungkin lebih rendah, ini tidak termasuk spesifik demografi tertentu daripada kaji selidik.
Daripada kaji selidik yang dijalankan tanpa henti selama 6 bulan, kami dapat mengesan tingkah laku kumpulan demografi tertentu (contohnya, wanita bukan Bumiputera berumur 50 tahun ke atas dari Pantai Timur Semenanjung) semasa menjawab panggilan daripada kami.
Sesetengah kumpulan lebih cenderung untuk menjawab kaji selidik, ada yang sebaliknya. Sistem ‘proprietary’ kaji selidik berkomputer kami direka untuk membuat panggilan secara automatik secara lebih atau kurang bilangan daripada setiap kumpulan untuk mengimbangi kadar tindak balas yang berbeza. Ini memastikan bahawa pecahan jawapan pada akhir proses adalah demografi yang diwakili oleh pengundi Malaysia.

Walaubagaimanapun, pandangan utama Dr Mohd Azizuddin (agak berbeza daripada demografi - umur, etnik & jantina) adalah kepercayaannya bahawa kecenderungan politik responden kami adalah berat sebelah kerana soalan yang dikemukakan berkaitan dasar BN.
Kami turut mengemukakan beberapa isu seperti 1MDB & GST kepada responden, kami bertanya sama ada mereka bersetuju atau tidak bersetuju. Dr Mohd Azizuddin berhujah bahawa kerana semua kenyataan itu sangat tidak menguntungkan Barisan Nasional, berkemungkinan besar ramai penyokong BN menamatkan panggilan sebelum kaji selidik berakhir.

Realitinya kebanyakan responden yang dihubungi telah menamatkan panggilan walaupun sebelum soalan pertama dikemukakan. Sebenarnya, jawapan "Setuju / Tidak Bersetuju" mengenai GST, 1MDB dan isu-isu lain tidak dikemukakan sehingga soalan ketiga.
Kadar tindak balas yang rendah berlaku disebabkan oleh peratusan yang sangat besar panggilan kami dibuat akan peti simpanan suara walaupun sebelum responden menjawab panggilan. Ini adalah perkara biasa dan kadar tindak balas kami setakat ini juga setanding dengan kadar tindak balas dalam ‘telemarketing’ di Malaysia.

Jadual kadar jawab apabila kaji selidik berlangsung sehingga soalan terakhir.
Berdasarkan fakta, apa yang disimpulkan oleh Dr Mohd Azizuddin terbalik daripada sebenar. Pengalaman kami sepanjang enam bulan yang lalu membuktikan, jika tidak keberatan, responden terhadap kaji selidik kami adalah berat sebelah kepada penyokong BN.
Petunjuk ini adalah persoalan kami dalam kaji selidik terbaru dengan menyoal parti yang manakah mereka mengundi pada PRU13. Pecahan undi popular dengan nisbah 43%: 40% memihak kepada Pakatan Rakyat dengan 15 peratus tidak mengundi.
Sebaliknya, profil responden kaji selidik kami dengan jelas memihak kepada Barisan Nasional (sila lihat profil 17,107 responden daripada segi sejarah pengundian PRU13 di bawah).

ITambahan, ini menjadikan sebahagian besar sebab kami merancang kenyataan yang lebih "mesra PH", daripada sebahagiannya bagi mengimbanginya.
Data pengundian PRU13 daripada 17,107 responden yang mengambil bahagian dalam tinjauan terkini

Kami berharap penjelasan ini dapat memberi perhatian dan keprihatinan Dr Mohd Azizuddin (dan mana-mana pihak lain yang meragui hasil kajian kami). Sebagai prinsip dan atas tanggungjawab kaji selidik, kami mengeluarkan hasil respon untuk memastikan kredibiliti hasil keputusan.
Ia tidak mengatakan bahawa rakyat Malaysia (yang kebanyakannya akan menamatkan panggilan yang dibuat oleh kami) untuk mendapatkan hasil respons yang tinggi dan ini sangat mengejutkan.
Kami berharap pada masa akan datang, ia sedikit sebanyak akan membantu sekiranya pengundi lain mengamalkan ketelusan yang sama. Ini akan meningkatkan kepercayaan orang ramai terhadap hasil kaji selidik yang diterbitkan dari semasa ke semasa.

Setiap satu daripada 17,107 responden yang lengkap telah dicatatkan dan boleh diaudit. Kami mengalu-alukan mana-mana pihak yang mempunyai persoalan atau yang ingin mengaudit sampel kaji selidik yang direkodkan.

RAFIZI RAMLI adalah naib presiden PKR, MP Pandan dan penyelaras INVOKE, manakala SHAUN KUA adalah pengarah strategik INVOKE.
Share on Google Plus

About Voice Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan