RAMAI yang beranggapan keputusan mana-mana pilihan raya tidak akan memberikan apa-apa kesan kepada mereka. Malah beranggapan yang menerima manfaat hanyalah calon yang menang sahaja. Ini menyebabkan mereka tidak cakna untuk keluar mengundi walaupun telah mendaftar sebagai pengundi.
Maka persoalan yang timbul benarkah
rakyat sebagai pengundi tidak menerima apa-apa kesan daripada pilihan
yang dibuat dalam pilihan raya?
Perlu diingatkan keputusan pengundi untuk
memilih wakil mereka di peringkat badan perundangan negeri ataupun di
peringkat Parlimen Persekutuan memberikan kesan yang besar dalam aspek
perundangan, belanjawan, polisi dan arah tuju negeri-negeri dan negara.
Kesan
ini akan dapat dirasai oleh seluruh rakyat untuk tempoh empat hingga
lima tahun lamanya sehinggalah Parlimen yang dilantik dibubarkan. Maka,
secara tidak langsung, kegagalan untuk memilih wakil yang berkemampuan
akan memberikan kesan kepada masyarakat secara amnya.
Badan
perundangan di Malaysia mempunyai peranan yang besar dan penting dalam
menentukan hala tuju pentadbiran negara. Berdasarkan doktrin pengasingan
kuasa yang diamalkan di Malaysia, badan perundangan atau legislatif,
mempunyai peranan dan tugasnya yang tersendiri.
Wakil
yang berada dalam badan ini diharapkan berupaya menjalankan tugas
sebagai pembawa suara rakyat, mengimbangi serta memastikan badan
eksekutif menjalankan polisi yang digariskan. Oleh itu, rakyat harus
sedar peranan kecil mereka ketika mengundi dalam pilihan raya.
Misalnya
Perkara 43(2) Perlembagaan Persekutuan memberikan peruntukkan bahawa
Perdana Menteri boleh dilantik dalam kalangan ahli Dewan Rakyat yang
pada hemat Yang di-Pertuan Agong memperoleh sokongan majoriti.
Selanjutnya
dalam Perkara 43(4) Perlembagaan Persekutuan juga menerangkan keadaan
sekiranya Perdana Menteri hilang sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat.
Perlembagaan Persekutuan dalam Bahagian 4, Bab 4 menghuraikan secara
terperinci berkenaan dengan perihal Badan Perundangan Persekutuan.
Ini
boleh dilihat bermula dari Perkara 44 sehingga Perkara 65 yang meliputi
keanggotaan, kelayakan, tatacara, saraan dan lain-lain. Perkara 44
Perlembagaan Persekutuan contohnya menerangkan kuasa Perundangan
Persekutuan yang terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong dan dua majlis
Parlimen yakni Dewan Rakyat dan Dewan Negara.
Keanggotaan
Dewan Rakyat juga dinyatakan secara terperinci menerusi Perkara 46
Perlembagaan Persekutuan, yang ringkasnya meliputi setiap kawasan
pengundian di dalam negara.
Selain itu,
untuk menjamin kebebasan bersuara ahli-ahli Parlimen, Perkara 63 telah
memperuntukkan keistimewaan yang diberikan kepada pengucapan yang dibuat
oleh ahli Parlimen semasa prosiding berjalan. Keistimewaan yang sama
turut diperuntukkan kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di bawah
Perkara 72.
Peruntukan mengenai kebebasan
wakil rakyat bukanlah sesuatu perkara baharu. Banyak negara demokrasi
telah mengamalkannya. Cuma yang berbeza mungkin kepada cara pelaksanaan.
Dewan perundangan adalah satu-satunya wadah
yang diperuntukkan untuk menjalankan tugas-tugas menggubal
undang-undang negeri dan negara.
Namun perlu
ditekankan, sungguhpun badan perundangan Persekutuan dan negeri
mempunyai tugas sebagai penggubal undang-undang, namun bidang kuasa
badan perundangan masih terhad sebagaimana yang termaktub dalam
Perlembagaan Persekutuan. Ini adalah bagi menghormati kedudukan Malaysia
sebagai sebuah negara berperlembagaan.
Umpamanya,
peruntukan dalam Perkara 73 Perlembagaan Persekutuan menggariskan
bidang kuasa perundangan bagi peringkat persekutuan dan negeri, yang
mana Parlimen dihadkan kepada penggubalan undang-undang untuk
keseluruhan negara sedangkan undang-undang di peringkat negeri hanya
boleh digubal oleh Dewan Undangan Negeri.
Seterusnya
Perkara 74(1) Perlembagaan Persekutuan memberi satu peruntukan yang
jelas mengenai bidang kuasa Parlimen untuk menggubal undang-undang
seperti yang tersenarai dalam Senarai Persekutuan dan Senarai Bersama
manakala Dewan Undangan Negeri pula mempunyai bidang kuasa untuk
menggubal perkara yang tersenarai dalam Senarai Negeri dan Senarai
Bersama.
Melihat kepada kuasa-kuasa yang
diperuntukkan oleh Perlembagaan Persekutuan, jelas seorang ahli Parlimen
mahupun ADUN mempunyai mandat yang besar untuk menggerakkan badan
legislatif.
Oleh itu, adalah menjadi satu
keperluan kepada rakyat untuk memilih wakil yang mampu memahami
aspirasi mereka, serta yang memahami undang-undang negara. Pemahaman
mengenai subjek dalam Senarai Persekutuan, Senarai Negeri dan Senarai
Bersama mampu membuatkan seorang ahli badan perundangan menjalankan
tugasnya dengan baik.
Wakil rakyat yang
dipilih tidak hanya terhad kepada tugas memotong reben perasmian atau
yang hanya berswafoto dengan rakyat. Tetapi yang paling penting adalah
berani menggunakan hak dan kuasa sebagai wakil rakyat di dalam dewan
untuk membahaskan dan menjalankan peranan semak dan imbang badan
legislatif.
Justeru sebagai rakyat kita
mempunyai tanggungjawab besar kepada negara untuk memilih wakil rakyat
yang benar-benar bekerja untuk rakyat.
PENULIS ialah pengamal undang-undang dan aktivis Concerned Lawyers for Justice (CLJ).
0 comments:
Catat Ulasan