Saman Presiden PAS Lawan Claire Sarawak Report

Oleh Hanipa Maidin

Saya sempat membaca ringkasan Pernyataan Pembelaan Claire ( SR ) ke atas tuntutan saman Presiden parti suci dan juga tuntutan balas Claire ke atas Presiden parti suci.

2. Selepas habis baca, saya terpanggil nak bagi sikit komen.

a. Tak tahu apa akan berlaku dalam Mahkamah nanti, tapi hanya sekadar membaca ringkasan "defence" dan "counter claim" Claire..saya, yang adalah sikit2 sekelumit pengalaman kendalikan kes saman fitnah, sudah boleh rasa Presiden parti suci berkemungkinan besar akan hadapi kesukaran yang AMAT-AMAT BESAR -sebesar Banjaran Himalaya- dalam perbicaraan saman itu nanti.But, I may be wrong...so, no worries.

b. Yang lebih menarik dalam "defence" dan tuntutan balas Caire itu , nama MO1 juga diheret sekali..Ini menjadikan MO1 , pada hemat saya, sebagai "potential witness" dalam saman tersebut. Ingatkan MO1 mungkin akan pergi ke Mahkamah di USA je dlm saman DoJ..rupanya mungkin berpeluang utk ke UK juga.

c. Terkenang semasa MO1 saman Dr Rosli dan Sdr Taufek Yahya berkaitan artikel ttg IMDB di harakahdaily. Saya, pada asalnya, mewakili Dr Rosli dan sdr Taufek.Selepas itu , saya bawa sekali sdr Faiz Fadzil sebagai rakan peguam. MO1 cuba batalkan pernyataan pembelaan anakguam kami, tapi Hakim tak benarkan dan Hakim mahu kes dibicarakan. Maknanya MO1 kena hadir di Mahkamah.

Saya dan Faiz dah bersedia nak soal balas dia. Tiba-tiba, kami berdua dipecat sbg peguam Dr Rosli dan sdr Taufek. So, kempunanlah kami nak soal balas MO1.

d.. Tup tup nama MO1 muncul dlm kes saman antara Presiden parti suci dan Claire.

e. Mungkin Allah nak bagi "lawyer" yang lebih hebat lagi..QC di UK utk soal balas MO1 dan bonusnya QC itu dpt juga soal sekali Presiden parti suci.

Tak perlu ambil pusing komen drp orang kotor macam saya..yang suci-suci ramai yang boleh bagi nasihat perundangan walaupun tak ada kelulusan undang-undang. Dlm fb ni, pun bersepah yang suci-suci tu...
Share on Google Plus

About Voice Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan