Oleh Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi
1. Adakah Islam adalah
rahmat untuk semesta alam (Rahmatun Li al-'Alamin)? Sudah tentu ya,
tetapi mengapa ditanya? Sudah tentu kerana ada pihak beranggapan,
kenyataan Islam adalah rahmat untuk semesta alam tidak wujud dalam
al-Quran. Kenyataan yang wujud ialah, Rasulullah adalah rahmat utk
semesta alam.
2. Atas alasan itu, penggunaan ungkapan Islam
adalah rahmat untuk semesta alam adalah tidak betul, kerana ia tidak
wujud secara harfiah di dalam al-Quran. Ungkapan ini sengaja direka-reka
oleh golongan tertentu yang kononnya punya agenda Islam untuk
menyorokkan agenda penyebaran faham liberal dalam kalangan masyarakat
Islam.
3. Jawapan sepintas kepada dakwaan itu ialah, tidak
semestinya sesuatu kenyataan yg tidak wujud secara harfiah dalam
al-Quran dikira salah dan tak boleh dipakai. Misalnya, ungkapan Islam
agama rasmi persekutuan Malaysia, tidak wujud dalam al-Quran. Namun
begitu, ungkapan itu betul mengikut perlembagaan. Tiada sesiapa pun
mendakwa ungkapan itu salah dan tidak boleh digunapakai.
4. Dua
nama Allah yg utama selepas lafaz al-Jalalah yakni Allah ialah nama
ar-Rahman dan ar-Rahim. Kedua-dua nama itu berakarkan kata ar-rahmah.
Al-Quran menyebutkan, rahmat Allah meliputi segenap sesuatu, tanpa
kecuali.
5. Sementara kenyataan Rasulullah adalah rahmat utk
semesta alam, juga berdasarkan penegasan al-Quran. Pengutusan baginda
menjadikan alam ini, sama ada alam makhluk berakal atau sebaliknya
senantiasa di bawah naungan kasih-sayang, keselamatan dan pembelaan.
6. Islam adalah agama daripada Allah yg bernama ar-Rahman dan ar-Rahim
dan disampaikan oleh Rasulullah yg menjadi rahmat utk semesta alam.
Maka, sudah tentulah Islam adalah rahmat walau pun tiada penegasan
langsung secara harfiah mengenainya oleh al-Quran.
7. Mana
mungkin Islam bukan rahmat padahal ia datang drpd Tuhan yang bernama
ar-Rahman dan ar-Rahim, seterusnya disampaikan pula oleh Rasul yg
menjadi rahmat utk semesta alam. Tentu mustahil Allah menurunkan sesuatu
yg bukan rahmat, dan Rasul-Nya pula membawa sesuatu yg bukan rahmat utk
alam ini.
8. Justeru, kenyataan Islam adalah rahmat utk semesta
alam menepati al-Quran, sunnah dan menepati realiti. Penggunaannya
berupaya menyerlahkan keindahan Islam sebagai agama yg mempromosi
keharmonian, keselamatan, kasih-sayang dan pembelaan ke atas semua
makhluk.
9. Anggapan bahawa penggunaan kenyataan itu beragenda
liberal, boleh dikira sebagai sesuatu yang lahir drpd golongan yang
bimbang akan kehilangan tempat bergantung sumber kehidupan jika kuasa
politik parti yg sedang berkuasa kini hilang. Dalam ungkapan mudah, jika
Umno / BN tewas, pihak-pihak yg bergantung hidup dengannya akan turut
menelan kepahitan akibat kekalahan itu.
10. Oleh hal yang
demikian, apa saja perkara yg boleh menggugat kedudukan Umno / BN, walau
pun perkara itu benar, ia perlu diputar, kemudian ditular sebagai salah
dan bahaya. Pendokongya pula akan dilabel penggugat dan pengancam
kedudukan Islam yang dirangkum dalam istilah liberalis.
11.
Melalui labelan sebegitu, bara sentimen keagamaan melulu sebagai senjata
politik Umno ditiup utk menarik perhatian pencinta agama supaya terus
mengundi Umno / BN. Hal ini kerana, pihak-pihak berkenaan arif, bara itu
bakal terpadam dengan kefahaman dan penghayatan Islam sebagai rahmat
utk semesta alam.
12. Pendokong konsep itu akan lebih mudah
diterima oleh masyarakat kerana ia dirasa lebih mesra dan harmoni.
Apabila Islam dipamerkan sebagai cara hidup yg merai serta mengiktiraf
kewujudan dan hak semua pihak, maka tentulah pihak-pihak yg selama ini
bergayut dgn isu-isu sentimen keagamaan melulu itu akan ditolak oleh
masyarakat.
13. Maka, mereka yg memilih kenyataan Islam Rahmatun
Li al-'Alamin sebagai paksi perjuangan perlu dilabel liberalis, supaya
mereka ditolak kerana kononnya membawa agenda yg menggugat kedudukan
Islam dalam negara ini. Kononnya, mereka memanipulasi ungkapan itu untuk
melekangkan masyarakat drpd terikat dgn agama secara sedikit demi
sedikit.
14. Hakikatnya, melalui konsep itu, dalam konteks negara
ini, kita mempromosikan pengembalian hak kepada warganegaranya tanpa
sempadan agama. Sesiapa saja, walau apa pun agama anutannya, haknya
sebagai warganegara utk hidup aman, merdeka, suaranya didengar dan
mendapat keadilan dalam semua sektor kehidupan diperjuangkan.
15.
Dakwaan pihak-pihak berkenaan bahawa konsep ini punya agenda tersirat
untuk melekangkan masyarakat Islam daripada agamanya adalah sembrono.
Menjalin hubungan baik dengan semua pihak dalam usaha mengembalikan hak
rakyat yang dirampok oleh penguasa bobrok termasuk dalam kerangka konsep
Islam sebagai rahmat untuk semesta alam.
16. Jika itu dikira
agenda liberal, adakah menentang usaha sebegitu dikira agenda Islam?
Merestui dan membiarkan penguasa bobrok terus merompak hak rakyat adalah
agenda Islam? Islam versi siapakah begitu?
17. Konsep Islam
adalah rahmat untuk semesta alam mesti terus dipromosi, didokong dan
diperkasakan kefahamannya dalam masyarakat. Perbezaan agama dan
kepercayaan antara muslim dan non muslim bukanlah jurang pemisah untuk
tidak bekerjasama dan hidup dalam harmoni.
18.Orang Islam mesti
sentiasa menampilkan Islam dalam wajahnya yang penuh rahmat sebagai
langkah dakwah supaya Islam diterima tanpa sebarang prasangka.
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan