Anak muda, kuburkan politik tua

Oleh Fadiah Nadwa Fikri

Sejarah bukan masa lampau. Ia adalah masa sekarang. Kita membawa sejarah bersama-sama kita. Kita adalah sejarah. Jika kita berpura sebaliknya, sesungguhnya kita adalah penjenayah”James Baldwin
 
Merenung kata-kata James Baldwin tentang sejarah, membawa saya kembali ke pertengahan tahun 90-an. Saya teringat semasa di kelas, melihat buku sejarah saya yang berwarna coklat, mendengar guru sejarah sambil kipas yang di siling berputar berterusan. Ketika itu tengah hari terik, cerah dengan pancaran cahaya matahari.

Perhatian saya tertarik kepada cerita Tok Janggut — bagaimana dia dibunuh kejam kerana melawan pemerintahan penjajah British. Saya mengingati perasaan dengan jelas, betapa ngerinya apabila mengetahui peristiwa berdarah ini. Sebagai seorang gadis muda, saya memahami bahawa dunia sekitar ini penuh keganasan dan kekejaman.

Saya kemudian dibawa ke bab berikut dalam buku sejarah. Bab yang menceritakan bagaimana kumpulan elit yang dikenali sebagai United Malay National Organisation (Umno) berjaya berunding dengan British untuk mendapatkan kemerdekaan. Buku sejarah ini menggambarkan Umno sebagai wira; wira tunggal yang memperjuangkan kemerdekaan negara yang kita gelar kini Malaysia. Pencapaian Umno diagung-agungkan tanpa hentinya. Kepahlawanan Umno berdengung di segenap tempat.

Saya bergumam dalam diri, ada sesuatu tidak kena. “Bagaimana dengan Tok Janggut?” “Mengapa orang seperti Tok Janggut tidak diserta bersama dalam naratif ini?” “Tidakkah dia berjuang untuk kemerdekaan kita?” Saya bertanya kepada diri. Ini persoalan yang saya tanyakan pada diri. Adanya suatu rasa yang mengganggu sanubari.

Saya berasa buku sejarah telah melangkau satu episod penting dalam sejarah negara. Saya dapat rasakan ada sesuatu yang tertinggal dalam rantaian kejadian sejarah tetapi saya tidak dapat menentukan apakah ia sebenarnya. Pertanyaan ini saya tinggalkan begitu sahaja.

Sepuluh tahun kemudian, saya tidak punya pilihan melainkan merenung kembali pertanyaan itu selepas menonton “Sepuluh Tahun Sebelum Merdeka” oleh Fahmi Reza — sebuah dokumentari berkenaan sejarah yang berlaku sepuluh tahun sebelum kemerdekaan. Segala persoalan yang mendiami diri saya selama sepuluh tahun mendesak disemak semula.

Kesedaran ini menggesa saya untuk membaca tentang gerakan kiri anti-penjajahan yang didorong kaum muda dan digerakkan dengan semangat untuk menegakkan pembebasan, keadilan dan kemanusiaan yang tidak berbelah-bagi.

Saya belajar tentang Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Angkatan Pemuda Insaf (API) dan Angkatan Wanita Sedar (AWAS), PUTERA-AMCJA, prinsip yang mereka perjuangkan dan impian yang mereka ingin bina untuk negara kita.

Saya berasa suatu ketenangan apabila mempelajari bahawa konsep “Melayu” yang diperjuangkan gerakan kiri anti-penjajahan sangat berbeza dengan konsep “Melayu” yang dipaksakan oleh Umno dengan sokongan penuh British. Konsep “Melayu” yang diperjuangkan golongan kiri bersifat anjal, menerima dan akomodatif, ternyata berbeza sekali dengan konsep “Melayu” Umno yang memecah-belah dan meminggirkan.

Sifat merangkumi konsep “Melayu” jalur kiri dizahirkan dalam Perlembagaan Rakyat 1947. Perlembagaan Rakyat 1947 diusulkan oleh gabungan yang dikenali sebagai PUTERA-AMCJA meliputi PKMM, API, AWAS, organisasi kecil akar umbi, Malayan Democratic Union (MDU), Malayan Indian Congress (MIC), Pan-Malayan Federation of Trade Unions (PMFTU), 12-State Women’s Federation in Malaya, Malayan New Democratic Youth League (MNDYL), dan Malayan People’s Anti-Japanese Ex-Service Comrades’ Association.

Gerakan bersejarah PUTERA-AMCJA merupakan aksi politik pertama yang menyatukan semua bangsa di Malaya. Straits Times menggambarkan gerakan itu sebagai “satu usaha politik pertama untuk meletakkan parti politik Malaya melangkaui kepentingan bangsa, dan juga usaha pertama untuk mendirikan sebuah jambatan politik antara komuniti bukan berbangsa Melayu dan yang berbangsa Melayu yang tinggal di Malaya.”

Tidaklah mengejutkan apabila Umno dan British bertindak menggagalkan usaha penyatuan kerana mereka melihat usaha itu sebagai ancaman kepada kuasa dan kepentingan mereka. Dasar pecah perintah British terus diamalkan oleh Umno selepas kemerdekaan dan masih diteruskan sekarang.

Setelah merungkai sebahagian sejarah ini, saya tidak dapat menerima, melainkan berasa dikhianati.
Pengkhianatan ini kerana saya sukar menerima politik elitis dan pecah belah Umno yang bertentangan dengan identiti Melayu dan pegangan politik saya. Pengkhianatan mendorong saya untuk belajar lebih mendalam tentang sejarah kiri yang radikal dan merangkumi, sejarah yang dipadam dan hilang daripada ingatan kolektif kita.

Ada seperti suatu rasa pembebasan yang mendalam apabila kita mengetahui kebenaran sejarah. Ia membantu kita memahami di mana dan apakah kita suatu ketika dahulu dan di mana dan apakah kita ketika ini. Ia membantu kita memahami apa yang sedang berlaku dan mengapa kita, rakyat negara ini terus memerangi sesama sendiri.

Ia juga membolehkan kita untuk memahami bagaimana golongan elit politik daripada kedua-dua pihak bermain dalam struktur kuasa yang sedia wujud — struktur yang diwarisi daripada British dan dibina untuk meminggirkan dan membungkam suara progresif.

Satu analisis jelas tentang susunan bertingkat dan perbezaan kuasa membolehkan kita memahami bagaimana kekuasaan bergerak dan mengapa peminggiran suara progresif diteruskan.

Membina kefahaman yang menyeluruh tentang sejarah membolehkan kita menelusuri jauh ke dalam kesedaran — suatu proses penting untuk membebaskan minda dari segala struktur dan sistem yang menjadi penghalang untuk kita melakukan perubahan sebenar, bermakna dan berkekalan.

Mempelajari sejarah membolehkan kita membina naratif politik progresif yang mempengaruhi hala tuju politik dan melakukan perubahan radikal yang sangat kita perlukan untuk menghadapi ketidakadilan yang tidak terbayangkan masyarakat hari ini.

Ini hanya boleh terjadi apabila kaum muda bersedia untuk membebaskan diri daripada politik tua, merampas kembali suara-suara mereka daripada kaum tua dan menghancurkan naratif politik dan struktur penghalang yang membantutkan keupayaan imaginasi mereka melangkaui “keperluan untuk memilih antara yang kurang jahat antara dua kejahatan”.

Perlu diingat, erti kata politik lebih luas dan ia sangat tidak adil jika erti kata itu disempitkan mengikut apa yang terbiasa. Tetapi apa yang kita sudah terbiasa ini, hanya dan masih terus gagal. Kebiasaan yang terus-terusan menggagalkan.

Dalam kebuntuan politik yang menekan ini, Malaysia Muda — gerakan yang ingin menggarap semangat kaum muda dalam suatu keberlangsungan penting sejarah negara kita mengambil keputusan untuk berarak di jalan raya Kuala Lumpur pada 23 Disember 2017 untuk memperingati kongres API yang pertama pada tahun 1946.

Kami berhasrat untuk memperibadikan semangat membara API dan menterjemahkannya menerusi aksi politik radikal. Yang kami perlukan hanyalah ruang untuk mengimpikan, berimaginasi, dan beraksi.

* Fadiah Nadwa Fikri adalah seorang penggerak Malaysia Muda.
Share on Google Plus

About Voice Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan