Kementerian Kewangan (MoF) hari ini mendedahkan kos projek Laluan Rel
Pantai Timur (ECRL) sebenarnya memakan belanja RM81 bilion dan
menekankan ia perlu dikurangkan secara signifikan agar berdaya maju dari
segi kewangan.
Dalam kenyataan, Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata kos itu juga dijangka tidak meliputi kos operasi ECRL.
“Malah, kos projek RM81 bilion itu tidak termasuk defisit kos
operasi, yang tidak dapat ditentukan buat masa kini. Kerajaan negeri
Selangor membantah penyiapan landasan rel dari Gombak ke Pelabuhan
Klang,” katanya.
Untuk makluman, projek ECRL telah diluluskan oleh Kabinet pada 21
Okt, 2016, manakala perjanjian Kejuruteraaan, Perolehan, Pembinaan dan
Pentauliahan telah ditandatangani dengan China Communication
Construction Company (CCCC) pada 1 November tahun yang sama.
Pada asalnya, projek itu bertujuan untuk membina satu laluan rel dari
Terminal Pengangkutan Bersepadu (ITT) Gombak di Selangor ke Wakaf Bharu
di Kelantan dengan nilai RM46 bilion.
Pada 13 Mei tahun lepas, pentadbiran terdahulu menandatangani
perjanjian tambahan dengan CCCC untuk melaksanakan fasa kedua projek
tersebut yang akan memperluaskan landasan dari ITT Gombak ke Pelabuhan
Klang dengan nilai projek sejumlah RM9 bilion.
Sebelum itu pada 3 Mei, 2017, Kabinet telah meluluskan projek untuk
menyambung landasan rel utara dari Wakaf Bharu ke Pengkalan Kubor di
Kelantan, bernilai RM1.28 bilion.
Kabinet kemudiannya pada 23 Ogos, 2017, meluluskan projek menaik
taraf ECRL kepada projek landasan berkembar yang akan menelan
perbelanjaan tambahan sebanyak RM10.5 bilion.
Berdasarkan angka tersebut, Lim berkata kos asas pembinaan landasan kereta api sepanjang 688.3 km itu berjumlah RM66.78 bilion.
Bagaimanapun, katanya jumlah kos projek ECRL adalah RM80.92 bilion
selepas mengambil kira kos pengambilalihan tanah, faedah, yuran dan kos
operasi lain.
Beliau menjelaskan kos tersebut boleh dibahagikan kepada dua
komponen, iaitu kos pembangunan yang termasuk kos pembinaan (RM66.78
bilion), kos pengambilalihan tanah (RM2.5 bilion) modal kerja (RM50
juta) dan kos operasi lain (RM500 juta).
Menurut Lim, komponen lain adalah kos pembiayaan yang terdiri
daripada faedah (RM7.44 bilion), kupon sukuk (RM3.19 bilion), yuran
komitmen (RM238 juta) dan yuran pengurusan (RM216 juta).
Beliau berkata setakat ini, kerajaan melalui anak syarikat operasi
miliknya, Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL), telah membayar CCCC sejumlah
RM19.68 bilion, terdiri daripada bayaran pendahuluan sebanyak RM10.02
bilion dan bayaran kemajuan sebanyak RM9.67 bilion.
Beliau berkata bayaran pendahuluan itu bersandarkan bon pendahuluan
dengan jumlah yang sama yang boleh ditebus oleh MRL untuk mendapatkan
semula RM10.02 bilion.
“Dalam erti kata lain, jika berlaku senario terburuk, kerajaan
Persekutuan boleh mendapatkan semula RM10.02 bilion daripada RM19.68
bilion yang dibayar.
“Berdasarkan fakta dan angka di atas serta kajian kebolehlaksanaan
projek, kami menjangka projek ECRL hanya akan menjadi berdaya maju dari
segi kewangan dan ekonomi, jika terdapat pengurangan harga projek secara
signifikan oleh CCCC.
“Perbincangan mengenai kos akan diadakan dengan pihak kontraktor dan pihak lain yang terlibat dalam projek tersebut,” katanya.
Bantahan kerajaan Negeri Selangor
Kerajaan Persekutuan, katanya, turut menyedari mengenai tentangan hebat daripada kerajaan negeri Selangor terhadap projek ECRL.
Mengikut Seksyen 20A Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976, Kerajaan
Persekutuan dikehendaki berunding dengan kerajaan negeri sebelum
melaksanakan mana-mana projek persekutuan di negeri yang berkenaan.
Lim berkata bantahan kerajaan negeri Selangor itu berdasarkan prinsip
permohonan mereka untuk mendapatkan status Tapak Warisan Dunia UNESCO
bagi Klang Gates Quartz Ridge sepanjang 16 km, yang merupakan permatang
kuartza terpanjang di dunia.
Penyiapan landasan sambungan ECRL dari Gombak ke Pelabuhan Klang itu
akan menggagalkan usaha kerajaan negeri Selangor untuk menyenaraikan
kawasan tersebut sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO, katanya.
Beliau juga berkata hanya apabila terdapat pengurangan harga yang
signifikan, kerajaan Persekutuan akan berbincang dengan kerajaan negeri
Selangor tentang kebaikan atau keburukan projek ECRL berbanding
kebarangkalian penyenaraian Tapak Warisan Dunia UNESCO.
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan